Linda om elmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anders_w
Inlägg: 112
Blev medlem: 6 september 2011, 17:02:03

Re: Linda om elmotor

Inlägg av anders_w »

Ingen video, tyvärr. Får fixa en om jag får igång motorn igen.

Jag började linda av motorn i går kväll. Två härvor borta så här långt. Det värsta verkar vara att få bort de gamla "spårstickorna". Sitter fast ordentligt med lim och/eller lack. Men med mejsel och hammare går det att bryta sig in. Hoppas jag inte misshandlar ankaret för mycket bara. Tråden är c:a 0,9 mm och 100 meter bör räcka med lite marginal. En sådan rulle bör väl gå att få tag i för rimliga pengar? Rotorn var balanserad med någon slags smältplast som var droppad på väl valda ställen. Någon som vet hur man enklast kan balansera? En kunskap jag skulle kunna ha nytta av på många olika områden.
lindning2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Linda om elmotor

Inlägg av Tekko »

I din applikation tror jag inte du behöver oroa dej för balansering då en gocart skakar och vibrerar en hel del ändå.
Seroster
Inlägg: 1317
Blev medlem: 5 oktober 2010, 23:50:04
Ort: Kristianstad

Re: Linda om elmotor

Inlägg av Seroster »

Se till att rotorn kan rotera så fritt som möjligt, exempelvis genom att stöda lagerna, och sätt sedan snurr på den. Notera vilken sida som pekar ner varje gång den stannar. Det är då den tunga sidan.
Lätta sidan som är ner eller tyng sidan som är upp tills den stannar på helt slumpmässiga ställen, då är den ganska välbalanserad.
Bug_x
Inlägg: 420
Blev medlem: 10 januari 2009, 19:18:56
Ort: Stockholm

Re: Linda om elmotor

Inlägg av Bug_x »

SeniorLemuren skrev:...
Det är för dessa inlägg som gör detta forum underbart!

Tack för att du dela processen! / Christian
anders_w
Inlägg: 112
Blev medlem: 6 september 2011, 17:02:03

Re: Linda om elmotor

Inlägg av anders_w »

Nu är all tråd borta. Blev ett litet skatbo. Nästa steg blir väl att försöka få tag i en rulle tråd och börja linda. 20 lindningar, 15 varv på varje = 300 varv. Jag kanske väljer något grövre tråd och 10-12 varv istället.

Angående balansering: Räcker det att balansera så att rotorn stannar i slumpmässigt läge? Innan var extra vikt adderad på helt olika ställen på borst- respektive axelsidan. Det kan jag aldrig uppnå med denna metod.
rotor.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8426
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linda om elmotor

Inlägg av SeniorLemuren »

När jag balanserar något så brukar jag ta bort lagren och lägga upp objektet med axeländarna på ett par stållinjaler som jag väger in med vattenpass. 2 stållinjaler t.ex som jag ställer på högkant på en varsin bräda och fixerar med några spikar på varsin sida av linjalen.

Har man inga stållinjaler så kanske man har ett par vinkelhakar av stål som man kan använda. Det viktiga är att en av kanterna är helt rak och slät.

Det rullar mycket friare då, än om man rullar med kullagren. Kullagren har ju en viss tröghet även om dom är rengjorda från fett.

Edit. Att det är balansvikter på båda sidor kan ju betyda att den är dynamiskt balanserad. Det går ju inte utan balanseringsutrustning. Men du kommer bra nära om du delar upp vikten lika på var sida.
anders_w
Inlägg: 112
Blev medlem: 6 september 2011, 17:02:03

Re: Linda om elmotor

Inlägg av anders_w »

Ny tråd på plats. Det var väldigt trångt så jag är osäker på vad jag kan använda som spårstickor och hur jag ska få dessa på plats. Kan man kanske tänka sig att gjuta fast tråden med epoxi eller någon annan ingjutningsmassa istället?
rotor2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Linda om elmotor

Inlägg av Tekko »

Ja spårstickor måste du ha, annars kommer tråden att flyga ur.
anders_w
Inlägg: 112
Blev medlem: 6 september 2011, 17:02:03

Re: Linda om elmotor

Inlägg av anders_w »

Även om jag gjuter fast tråden med epoxi eller tvåkomponentslack? Är det någon som vet vad man brukar använda för lack till motorlindningar? Skulle det fungera med någon typ av lättillgänglig golvlack eller båtfernissa? Jag gissar att den skall vara lagom hård och klara temperaturväxlingar utan att spricka?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: Linda om elmotor

Inlägg av Tekko »

Speciell lack ämnad för motor impregnering, men du måste ha locken oavsett.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8426
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Linda om elmotor

Inlägg av SeniorLemuren »

Precis som Tekko nämner, du måste ha lock över lindningen. När det gäller lack så fanns det på min tid 2 olika produkter, den ena var självtorkande och användes mer sällan, den andra krävde härdning i ugn över natten och gav ett bra skydd mot både mekanisk och klimatpåverkan.
Kanske det idag finns 2-komponent produkter som är ok. Kolla med din närmaste lindareverkstad, dom vet.
eppi
Inlägg: 332
Blev medlem: 17 oktober 2013, 21:47:43

Re: Linda om elmotor

Inlägg av eppi »

Och nu är det bara balansering kvar, där kan jag stå till tjänst med en balanseringsmaskin för några tusen, jag menar bara om du skall fortsätta på den inslagna banan. I dagens läge gäller det att vara balanserad. 3000r och ökar i kvadrat med diametern, det kanske kommer att kittlas så gött i gumpen?
anders_w
Inlägg: 112
Blev medlem: 6 september 2011, 17:02:03

Re: Linda om elmotor

Inlägg av anders_w »

Efter långt uppehåll har jag lagt på lock, anslutit lindningen och lackat. Jag har inte använt rätt sorts lack och inte balanserat. Framtiden får utvisa om det duger eller inte... Jag testade motorn lite snabbt och den fungerar och verkar inte vara alltför obalanserad i alla fall.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12927
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Linda om elmotor

Inlägg av MiaM »

Att detektera dynamisk balansering borde väl gå att ordna om man fäster kullagren i något som är en smula fjädrat, och också mekaniskt monterar en högtalare så att konen är kopplad till den svagt fjädrade infästningen av kullagren medan högtalarchassiet sitter still?

Kombinera med en rotationslägesgivare så torde man kunna se rätt väl hur felbalanseringen är.

Det borde också gå bra att kalibrera med hjälp av kända vikter applicerade på något som i övrigt är rätt balanserat.
Skriv svar