Älgbana
Älgbana
Hej! har tänkt att bygga en älgbana för 22lr. Det jag behöver hjälp med är hur man ska fixa elen. Jag hade tänkt att när älgen når ena sidan av banan så ska den stanna ett litet tag typ 4 sek och efter det fortsätta till andra sidan där den också stannar i 4 sek. Jag har tänkt att använda en torkarmotor från en bil till att driva älgen med. Är det nu någon vänlig själ som kan svara på vad jag behöver för delar så att jag får dom funktionerna och kan berätta hur allt ska kopplas.
Re: Älgbana
Först och främst behöver du att säkra dig att torkarmotorn kan reversera. vissa kan inte det utan att ankaret "dras in" och det blir pannkaka. Man kan dock ofta lösa detta med en skruv som håller emot.
Sedan behöver du lite reläer.
1 för att växla riktning, det ska vara ett av typen DPDT eller två av typen SPDT. Detta används för att kunde växla riktning på motorn.
Du behöver även en timer som kan ge fördröjningen.
Och till slut behöver du ett relä som kan styra riktningen.
Du behöver även två stycken ändlägesbrytare, en i varje ända. Dessa ska vara av typen DPDT.
Man parallellkopplar ena paret av ändlägesbrytarna så att oavsett vilken ända älgen kör till startas timern. När timern kör ska det INTE vara ström till motorn alls.
Samtidig ska ändlägen kopplas ihop med riktningsreläet så att den ena brytaren får riktningsreläet att dra. När det sker skapar det en hållkrets som går via den andra ändlägesbrytaren fast då som brytkrets.
Därmed blir det så att när den kommer till ett ändläge växlar riktningsreläet till "andra riktningen" men tack vara timern tar det 4 sekunder innan den startar åt det hållet.
Man kan såklart göra det hela mycket mer avancerat men mjukstart och allt men detta sätt är enkelt och reläer kan hittas på Biltema eller liknande.
Sedan behöver du lite reläer.
1 för att växla riktning, det ska vara ett av typen DPDT eller två av typen SPDT. Detta används för att kunde växla riktning på motorn.
Du behöver även en timer som kan ge fördröjningen.
Och till slut behöver du ett relä som kan styra riktningen.
Du behöver även två stycken ändlägesbrytare, en i varje ända. Dessa ska vara av typen DPDT.
Man parallellkopplar ena paret av ändlägesbrytarna så att oavsett vilken ända älgen kör till startas timern. När timern kör ska det INTE vara ström till motorn alls.
Samtidig ska ändlägen kopplas ihop med riktningsreläet så att den ena brytaren får riktningsreläet att dra. När det sker skapar det en hållkrets som går via den andra ändlägesbrytaren fast då som brytkrets.
Därmed blir det så att när den kommer till ett ändläge växlar riktningsreläet till "andra riktningen" men tack vara timern tar det 4 sekunder innan den startar åt det hållet.
Man kan såklart göra det hela mycket mer avancerat men mjukstart och allt men detta sätt är enkelt och reläer kan hittas på Biltema eller liknande.
Re: Älgbana
Vad TS behöver är en PLC, lösa timers, riktningsrelän tillhör forntiden.
Bara koppla in ändlägesbrytarna till input sedan start/riktningen på output.
Alla tider,finesser görs i mjukvaran.
Kostnaden för separata komponenter överstiger väldigt fort en PLC.
Kjelle
Bara koppla in ändlägesbrytarna till input sedan start/riktningen på output.
Alla tider,finesser görs i mjukvaran.
Kostnaden för separata komponenter överstiger väldigt fort en PLC.
Kjelle
Re: Älgbana
Kjelle: är du verkligen säker på att det är rätt?
Det förutsätter att TS kan programmera PLC och att utgångarna från PLC'n kan klara strömmarna. Det är inte många PLC som klarar dessa strömmar, alltså måste det till extra drivreläer.
Men lite uträkningar då:
Biltema 42303 SPDT 34:90. Behövs 1 st ut över drivreläerna.
Ett tidrelä kostar verkligen otrevliga pengar - men en 555-koppling går lika bra. Kostar väl runt 100:- inkl relä.
Ändlägebrytare blir det samma i vilket fall som helst, likaså drivreläerna.
Så kostnaden för den delen som motsvarar en "ren" PLC uppgår alltså till runt 150:- - och kan du skaffa en PLC till den peng är det tveksamt om den är värd att ha.
Men jag håller med om att det kan bli mycket enklare rent kopplingsmässigt med en bit elektronik till att styra detta, jag hade tagit en liten µC som även den slår en PLC på fingrarna i kostnad.
Man kan såklart lösa det hela på en mängd andra sätt som nästan alla är billigare än en PLC...
Det förutsätter att TS kan programmera PLC och att utgångarna från PLC'n kan klara strömmarna. Det är inte många PLC som klarar dessa strömmar, alltså måste det till extra drivreläer.
Men lite uträkningar då:
Biltema 42303 SPDT 34:90. Behövs 1 st ut över drivreläerna.
Ett tidrelä kostar verkligen otrevliga pengar - men en 555-koppling går lika bra. Kostar väl runt 100:- inkl relä.
Ändlägebrytare blir det samma i vilket fall som helst, likaså drivreläerna.
Så kostnaden för den delen som motsvarar en "ren" PLC uppgår alltså till runt 150:- - och kan du skaffa en PLC till den peng är det tveksamt om den är värd att ha.
Men jag håller med om att det kan bli mycket enklare rent kopplingsmässigt med en bit elektronik till att styra detta, jag hade tagit en liten µC som även den slår en PLC på fingrarna i kostnad.
Man kan såklart lösa det hela på en mängd andra sätt som nästan alla är billigare än en PLC...
Re: Älgbana
ICECAP "Man kan såklart göra det hela mycket mer avancerat men ....".
Jag är mer imponerad
att du ger dig på en beskrivning , hur man gör i text , när en liten bild säger mer än 1000 ord.
Jag kan säkert koppla det men jag tror inte jag skulle klara att berätta det för någon....

Jag är mer imponerad

Jag kan säkert koppla det men jag tror inte jag skulle klara att berätta det för någon....

- tecno
- Inlägg: 27272
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Älgbana
Sen kan man ju förenkla det hela med att skippa 'riktning' med att ha en linbana som går runt, man kan även då skippa 4sek stoppet genom att förlänga 'banan' i ena änden och sanera bort ett ändläges stopp.
Re: Älgbana
Håller med Kjelle, en xlogic plc, vem som helst som har lite data/elektronik vana kan programmera en sån.Kjelle skrev:Vad TS behöver är en PLC, lösa timers, riktningsrelän tillhör forntiden.
Bara koppla in ändlägesbrytarna till input sedan start/riktningen på output.
Alla tider,finesser görs i mjukvaran.
Kostnaden för separata komponenter överstiger väldigt fort en PLC.
Kjelle
Fördelen är att det lätt går att lägga till funktioner, tex att älgen ska springa vidare efter ett skott avlossats.
Re: Älgbana
Jag kan tyvärr inte programera PLC
så det jag behöver är:
1 relä DPDT: http://www.conrad.se/ZETTLER-ELECTRONIC ... 91_0214211
1 tidrelä: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =PUiwg7yZK
1 riktningsrelä: hittade inget är det samma sak som ett växlande relä?
2 ändlägesbrytare: http://www.conrad.se/SUB-SUBMIN-SWITCH- ... 84_0216650
Hoppas jag har hittat rätt delar nu. är inte så hemma på el så all hjälp är jag tacksam för!

så det jag behöver är:
1 relä DPDT: http://www.conrad.se/ZETTLER-ELECTRONIC ... 91_0214211
1 tidrelä: http://www.conrad.se/?websale8=conrad-s ... =PUiwg7yZK
1 riktningsrelä: hittade inget är det samma sak som ett växlande relä?
2 ändlägesbrytare: http://www.conrad.se/SUB-SUBMIN-SWITCH- ... 84_0216650
Hoppas jag har hittat rätt delar nu. är inte så hemma på el så all hjälp är jag tacksam för!
Re: Älgbana
Du skulle nog ha läst på bättre...
Du behöver bilreläer som drivsteg åt motorn. Det ska vara et st DPDT (sällsynta) eller två stycken SPDT (vanliga). Och med bilreläer menar jag just bilreläer! Detta pga. strömmarna till motorn.
Du behöver ett tidrelä som kan ställas till rätt tid, det du länkar till kan kanske fungera men då Conrad verkar ha svårt att släppa databladet ifrån sig kan jag inte svara på om den duger - men jag tror att det gör det.
Det lilla relä du länkar till duger som riktningsrelä, har klart för dig att det är för kretskortmontage och inte är speciellt tåligt för brytningar vid lödning osv.
Ändlägesbrytarna kan jag inte få databladet på heller men jag är tveksam till att det fungerar med en SPDT.
Jag ska se om jag kan klottra ner ett schema, köp inget innan du har klart för dig vad som behövs.
Du behöver bilreläer som drivsteg åt motorn. Det ska vara et st DPDT (sällsynta) eller två stycken SPDT (vanliga). Och med bilreläer menar jag just bilreläer! Detta pga. strömmarna till motorn.
Du behöver ett tidrelä som kan ställas till rätt tid, det du länkar till kan kanske fungera men då Conrad verkar ha svårt att släppa databladet ifrån sig kan jag inte svara på om den duger - men jag tror att det gör det.
Det lilla relä du länkar till duger som riktningsrelä, har klart för dig att det är för kretskortmontage och inte är speciellt tåligt för brytningar vid lödning osv.
Ändlägesbrytarna kan jag inte få databladet på heller men jag är tveksam till att det fungerar med en SPDT.
Jag ska se om jag kan klottra ner ett schema, köp inget innan du har klart för dig vad som behövs.
Re: Älgbana
Jag har något skoj hemma till en 22lr bana som jag kanske sätter upp på klubben när den ordinarie anläggningen ger upp då jag ansvarar för 22lr banan numera. Det är en PLC med analoga o digitala ingångar, en Sick 500DT (0-30meter laseravståndsmätare 0(4)-20mA analog utgång). Letar bara efter en fin frekvensomriktare med möjlighet till bromsmotstånd på 1.5Kw eller något sådant.
Bekymret för din del att en normal 22lr bana har en banhastighet av 2 eller 4 meter i sekunden och du ska skjuta på 50meter. Räkna på minst 2hk om du har en medeltung vagn. Dvs vagnen ska upp i 14km/tim på ett par sekunder på snabba löpet. 1/4 av effekten om du bara kommer köra långsamma löpet.
Men 50meter är teoretiskt fel på en älgbana för 22lr. Vinkelhastigheten för dig som skytt blir fel och du får svårt att hänga med stora älgen på 80meter. Jag har väl själv skjutit totalt 20 000skott på miniälgen så jag har viss erfarenhet av det..... Snittade när jag sköt som mest 58.5 av 60 på 12 skott. Snittar idag ynkliga 55...
Det finns ett enkelt sätt att resonera kring det här med miniälg för 22lr som matematiskt stämmer. Det är att du skall ha samma bantid för projektilen och allting blir då direkt skalbart. Dvs om du skjuter 80m älg med en bantid på ca 0.1sekund för kulan. (800m/s i snittfart)
Så om du skjuter 22lr subsonic så ger den ett V0 kring 320m/s och en snittfart kring 300m/s. Då ska banans avstånd vara 3/8 av 80meter. Dvs 30meter. Hastigheten på älgen skall vara 3/8 av 5.35m/s och älgen 3/8 av full storlek. Då stämmer vinkelhastigheten, framförhållningen osv. Hastigheten skall då vara densamma som 22lr banans långsamma löp. 2m/s. Fördelen blir att en figur som är 3/8 är beydligt mindre o kräver en mycket lättare vagn än en som är 5/8. Du borde klara dig med en betydligt mindre motor då. Om det ekipaget väger hälften så borde du klara dig på 250watt.
Bekymret för din del att en normal 22lr bana har en banhastighet av 2 eller 4 meter i sekunden och du ska skjuta på 50meter. Räkna på minst 2hk om du har en medeltung vagn. Dvs vagnen ska upp i 14km/tim på ett par sekunder på snabba löpet. 1/4 av effekten om du bara kommer köra långsamma löpet.
Men 50meter är teoretiskt fel på en älgbana för 22lr. Vinkelhastigheten för dig som skytt blir fel och du får svårt att hänga med stora älgen på 80meter. Jag har väl själv skjutit totalt 20 000skott på miniälgen så jag har viss erfarenhet av det..... Snittade när jag sköt som mest 58.5 av 60 på 12 skott. Snittar idag ynkliga 55...

Det finns ett enkelt sätt att resonera kring det här med miniälg för 22lr som matematiskt stämmer. Det är att du skall ha samma bantid för projektilen och allting blir då direkt skalbart. Dvs om du skjuter 80m älg med en bantid på ca 0.1sekund för kulan. (800m/s i snittfart)
Så om du skjuter 22lr subsonic så ger den ett V0 kring 320m/s och en snittfart kring 300m/s. Då ska banans avstånd vara 3/8 av 80meter. Dvs 30meter. Hastigheten på älgen skall vara 3/8 av 5.35m/s och älgen 3/8 av full storlek. Då stämmer vinkelhastigheten, framförhållningen osv. Hastigheten skall då vara densamma som 22lr banans långsamma löp. 2m/s. Fördelen blir att en figur som är 3/8 är beydligt mindre o kräver en mycket lättare vagn än en som är 5/8. Du borde klara dig med en betydligt mindre motor då. Om det ekipaget väger hälften så borde du klara dig på 250watt.
Senast redigerad av Micke_71 29 oktober 2013, 19:55:56, redigerad totalt 1 gång.
Re: Älgbana
hej jag har tänkt att bygga något i stil med denna: kanske något större. Hade tänkt använda en torkarmotor från en bil till att driva den. Eller tror du att det behövs en större motor?
Re: Älgbana
Storleken på motor är direkt beroende på den rörliga massan. Om vi tar lilla älgbanan vi har på klubben så väger vagn och tavla uppskattningsvis 50kg som ska komma upp i 4m/s på ca 2 sekunder. Rörelseenergin hos vagnen är då 400joule dvs 400wattsekunder. Vi måste då accelerera den med en medeleffekt av 400w. Om vi då har en verkningsgrad på linhjul, nedväxling osv på ca 75% så behöver medeleffekten vara ca 533watt. Motorns toppeffekt bör då grovt uppskattat vara minst det dubbla. Dvs mer 1100watt (1.5hp). Finns skitduktiga killar här som hjälpte mig nyligen o räkna mer exakt på det.
Om du bygger en 3/8 skala som jag föreslog o har tavlan på 3mm kanalplast (finns hos canaxa) o vagnen i aluprofiler så borde du kunna få ner rörliga massan till kanske 2.5kg. Bara där har du sparat 20ggr av effektbehovet. Nöjer du dig sedan med älgbanehastigheten så är det 2m/s och då har du sparat ytterligare 4ggr. Rörliga energin är då ynka 5 joule. Dvs 5wattsekunder. DÅ ska du utan att ta hänsyn till förluster kunna klara dig på 10watt i medeleffekt. Dvs 20 watt + kompensation för förluster. En torkarmotor är på betydlig mer än så, fast den har en snäckväxel som förlorar mycket.
Vill du komma upp i 2m/s och den har ca 1rpm så bör hjulets omkrets vara ca 636mm i diameter, ganska stort med andra ord. Så även om den har effekt som räcker så räcker inte varvtalet till.
Ett tips på gratismotor kan vara en äldre typ av tvättmaskinsmotor av PM typ. Sitter i en del äldre tvättmaskiner från slutet av 80 till början av 90 talet. De börjar snurra från 1.5volt o går ända upp till 200volt DC. Tror tomgångsvarvtalet är ca 350 vid 12volt. O de har duktigt vrid redan vid 12volt. Tror max ström vid 12 volt ligger runt 4-5A. Sätter man ett linjul på en sån istället för remhjulet så borde den orka en lätt vagn lätt. Bromsar hårt när man kortsluter dom. Jag har/hade 2st liggandes i källaren hos mitt ex som jag hade tänk använda till något dylikt.
Om du bygger en 3/8 skala som jag föreslog o har tavlan på 3mm kanalplast (finns hos canaxa) o vagnen i aluprofiler så borde du kunna få ner rörliga massan till kanske 2.5kg. Bara där har du sparat 20ggr av effektbehovet. Nöjer du dig sedan med älgbanehastigheten så är det 2m/s och då har du sparat ytterligare 4ggr. Rörliga energin är då ynka 5 joule. Dvs 5wattsekunder. DÅ ska du utan att ta hänsyn till förluster kunna klara dig på 10watt i medeleffekt. Dvs 20 watt + kompensation för förluster. En torkarmotor är på betydlig mer än så, fast den har en snäckväxel som förlorar mycket.
Vill du komma upp i 2m/s och den har ca 1rpm så bör hjulets omkrets vara ca 636mm i diameter, ganska stort med andra ord. Så även om den har effekt som räcker så räcker inte varvtalet till.
Ett tips på gratismotor kan vara en äldre typ av tvättmaskinsmotor av PM typ. Sitter i en del äldre tvättmaskiner från slutet av 80 till början av 90 talet. De börjar snurra från 1.5volt o går ända upp till 200volt DC. Tror tomgångsvarvtalet är ca 350 vid 12volt. O de har duktigt vrid redan vid 12volt. Tror max ström vid 12 volt ligger runt 4-5A. Sätter man ett linjul på en sån istället för remhjulet så borde den orka en lätt vagn lätt. Bromsar hårt när man kortsluter dom. Jag har/hade 2st liggandes i källaren hos mitt ex som jag hade tänk använda till något dylikt.
Re: Älgbana
Hej! Jag håller på md liknande projekt och står på samma problem vad gäller elen. Kom ni fram till någon lösning på hur det ska kopplas samt med vilka delar? 
Mycket tacksam för svar
Mvh

Mycket tacksam för svar
Mvh
Re: Älgbana
Jag skulle definitivt inte använda en sten som kulfång som dom har på filmen då det lär vara livsfarligt! Det finns bra motiv till att skjutbanor (ofta) har sandvallar bakom tavlorna. Jägareförbundets säkerhetsbestämmelser säger att "ett kulfång ska bestå av sand eller finkornigt grus och ha en lutning på ca 30°. Sanden/gruset ska vara luckert till ett djup av 50 cm." Nu behövs knappast så tjockt lager för 22lr men man vill ha något klart mjukare än en sten...Marcus476 skrev: