Trådlös termometer + Tellstick, byte till extern givare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
coldice

Trådlös termometer + Tellstick, byte till extern givare?

Inlägg av coldice »

Jag vill mäta temperaturen i pannan och vill då placera en givare i dykröret, detta för att kunna se om panna har stannat eller ej när jag inte är hemma.
Dock när jag letar efter trådlösa termometrar så kan jag ej hitta någon med en extern givare. Classe hade visserligen en men temp-omr på den va väl upp till +50C.
Kan man löda bort existerande givare på en trådlös termometer och löda dit en med extern med sladd?
K&C hade en extern, DS18B20 givare so mklarar upp till +125C och skulle då klara av pannans temperatur på dryga 80C (http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... bel-p87893), dock en tretrådig en, GND samt Vin antar jag på två av dem och den tredje ger mätvärde?
Tänker jag rätt överlag med hela idén eller är jag helt ute och cyklar?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Trådlös termometer + Tellstick, byte till extern givare?

Inlägg av Icecap »

DS18B20 är en 1-Wire® temperaturgivare och till detta är den bra - om man har något som kan läsa av den. Detta finns det massor av exempel på internet men det kräver en µC i någon form.

Men hur ska du kunde se om pannan är varm nog när du inte är hemma? Via Internet?
I så fall kan en Raspberry Pi kanske vara en lösning, det finns rutiner att läsa en DS18B20 från den och den kan kommunicera med LAN.
coldice

Inlägg av coldice »

Tanken är att kunna läsa av från Tellstick interfacet från min mobil och inte ha flera olika system att behöva kolla genom.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tellstick räcker väl knappast speciellt långt så ditt "inte hemma" måste då betyda "i trädgården".
coldice

Inlägg av coldice »

Icecap skrev:Tellstick räcker väl knappast speciellt långt så ditt "inte hemma" måste då betyda "i trädgården".
??

Hemma i pannrummet, trådlös givare till Tellstick Net som kopplas mot internet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Aha... varför skrev du inte det direkt?

Nåja, skit samma, det är utan betydelse.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Trådlös stektermometer. T.ex. http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... nformation
Det finns många varianter och någon borde fungera.
Titta på Telldus lista av fungerande enheter om det finns någon. Den här ska fungera, http://www.webergrill.se/Produkter/Tilb ... 8-at-SHOP4
Skriv svar