5-56 i skåp?
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
5-56 i skåp?
Hej!
Mitt oscilloskop råkade förvaras i ett förmodligen rätt fuktigt förråd under c.a 3 månader. Efteråt glappar nämligen i princip alla omkopplare inklusive spänningsomkopplarna väldigt mycket. Vissa känslighetsnivåer går inte ens att ställa in för det spelar ingen roll hur många gånger man vrider fram och tillbaks. Det verkar helt enkelt vara för mycket oxid på omkopplarna.
Så nu är min tanke är att skruva isär skåpet och spruta 5-56 på omkopplarna.
Vad tror ni om det?
MVH/Roger
PS
Är 5-56 tillräckligt bra för detta eller ska jag kanske använda min andra flaska "Kontakt und Tuner Spray" (Teslanol från Oszillin). Personligen tycker jag kontaktspray ska innehålla lite olja men det är kanske fel. Jag hittar dock ingen ingen information om detta på Teslanolen men den känns oljig.
Mitt oscilloskop råkade förvaras i ett förmodligen rätt fuktigt förråd under c.a 3 månader. Efteråt glappar nämligen i princip alla omkopplare inklusive spänningsomkopplarna väldigt mycket. Vissa känslighetsnivåer går inte ens att ställa in för det spelar ingen roll hur många gånger man vrider fram och tillbaks. Det verkar helt enkelt vara för mycket oxid på omkopplarna.
Så nu är min tanke är att skruva isär skåpet och spruta 5-56 på omkopplarna.
Vad tror ni om det?
MVH/Roger
PS
Är 5-56 tillräckligt bra för detta eller ska jag kanske använda min andra flaska "Kontakt und Tuner Spray" (Teslanol från Oszillin). Personligen tycker jag kontaktspray ska innehålla lite olja men det är kanske fel. Jag hittar dock ingen ingen information om detta på Teslanolen men den känns oljig.
- Electricguy
Re: 5-56 i skåp?
5-56 är bland det värsta du kan använda i elektronik. Det bygger kristaller och har sig med tiden, löser upp banor i pottar osv..
WD-40 är betydligt bättre då det är snällare och innehåller lite vaselin så det smörjer bättre.
Dock är riktig elektronikrengöring bäst..
WD-40 är betydligt bättre då det är snällare och innehåller lite vaselin så det smörjer bättre.
Jag skulle rekommendera elektronikrengöring och motionering av brytare och pottar dvs pottar vrids fram och tillbaka många gånger och brytare vrids/slås om många gånger. Det är ju troligen inte så brutalt illa efter bara 3 månader när det gäller tjockleken på oxiden.
5-56 är direkt elektronikdödande, WD40 ger "bara" glappkontakt överallt i brytare och potentiometer.
Lyssna på ensten.
Lyssna på ensten.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för ditt tips men hur gör man "elektronikrengöring"?ensten skrev:Jag skulle rekommendera elektronikrengöring och motionering av brytare och pottar dvs pottar vrids fram och tillbaka många gånger och brytare vrids/slås om många gånger. Det är ju troligen inte så brutalt illa efter bara 3 månader när det gäller tjockleken på oxiden.
Motionering funkar alltså inte...
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för ditt tips! Min kollega säger ungefär samma sak.Electricguy skrev:5-56 är bland det värsta du kan använda i elektronik. Det bygger kristaller och har sig med tiden, löser upp banor i pottar osv..
5-56 är fungerar hyfsat bra för att lösa upp fastrostade skruvar men där tar dess fördelar slut. I elektronik hör det absolut inte hemma.rogerk8 skrev: Är 5-56 tillräckligt bra för detta eller ska jag kanske använda min andra flaska "Kontakt und Tuner Spray" (Teslanol från Oszillin). Personligen tycker jag kontaktspray ska innehålla lite olja men det är kanske fel. Jag hittar dock ingen ingen information om detta på Teslanolen men den känns oljig.
Sen att kontaktspray skall innehålla olja, varför då? Olja har absolut inga kontaktfrämjande egenskaper, det är snarare en bra isolator än en bra ledare.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Vad tror du om teslanolen?Icecap skrev:5-56 är direkt elektronikdödande, WD40 ger "bara" glappkontakt överallt i brytare och potentiometer.
Lyssna på ensten.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Precis det min kollega brukar säga. Jag tror jag lär mig angående olja...carpelux skrev:5-56 är fungerar hyfsat bra för att lösa upp fastrostade skruvar men där tar dess fördelar slut. I elektronik hör det absolut inte hemma.rogerk8 skrev: Är 5-56 tillräckligt bra för detta eller ska jag kanske använda min andra flaska "Kontakt und Tuner Spray" (Teslanol från Oszillin). Personligen tycker jag kontaktspray ska innehålla lite olja men det är kanske fel. Jag hittar dock ingen ingen information om detta på Teslanolen men den känns oljig.
Sen att kontaktspray skall innehålla olja, varför då? Olja har absolut inga kontaktfrämjande egenskaper, det är snarare en bra isolator än en bra ledare.
Jag använder denna: Clas Ohlson
Detta är egentligen Isopropanol på sprayburk Spraya in i brytare och potentiometrar och motionera dom.
Detta är egentligen Isopropanol på sprayburk Spraya in i brytare och potentiometrar och motionera dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I tråden Vågar jag använda kontaktspray till potentiometrar skrivs lite tankar om problemen med kontaktspray.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=65342
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=65342
Jag hade en flaska till lås innehållande 95" etanol och motorolja och inte löstes oljan i etanolen. Så jag för min del ställer mig frågande till varför isopropanol skulle vara annorlunda när det gäller att lösan någon olja?
Det fina med iso... är precis som med 5.56 det försvinner. Man kanske kan blande Yes i iso... så händer det något, fast tensider är väl förbjudna?
Men det kan gå ändå.
Är jag inte duktig på antagande såsäg? Men kan man så lite och likväl har varit med om så mycker så har något empiriskt fastnat. Med sen är det å andra sida mycket lätt att ha fel. Nu skall jag lösa upp lite olja i isopropanol och se på hur det bara förvinner i ett upplöst tillstånd.
Jag har faktist varit kopis med en kemist som hade sin syster i Amerikat, slå det om ni kan. Var inte detta sista rätt kul.

Detta Clas.. är säkert isopropanol med något ytterst fint slipmedel.
Det fina med iso... är precis som med 5.56 det försvinner. Man kanske kan blande Yes i iso... så händer det något, fast tensider är väl förbjudna?
Men det kan gå ändå.
Är jag inte duktig på antagande såsäg? Men kan man så lite och likväl har varit med om så mycker så har något empiriskt fastnat. Med sen är det å andra sida mycket lätt att ha fel. Nu skall jag lösa upp lite olja i isopropanol och se på hur det bara förvinner i ett upplöst tillstånd.
Jag har faktist varit kopis med en kemist som hade sin syster i Amerikat, slå det om ni kan. Var inte detta sista rätt kul.
Detta Clas.. är säkert isopropanol med något ytterst fint slipmedel.
Jag kör på Swedols Presto Contact Cleaner (>30% alifatiska kolväten) för att mjucka bort oxider och annat, och Swedols Presto Electro-protect som skyddsolja för utsatt el. Dock inte pottar eller brytare.
isopropanol löser _lite_ olja - det är alltså inte fritt bladningsbart såsom olja och bensin i varandra.
etanol löser förmodligen ännu mindre olja och avsikten med etanol med motorolja är kanske att få den där väldigt tunna oljehinnan i några molekyler tjock som precis täcker ytan och skyddar, men inte mer.
man kan prova att droppa ut bladningen (dvs spritdelen utan oljedroppar i) på e vattenyta/pöl och ser man i solljus regnbågsfärger så påvisar det att det fanns trots all en smula olja i lösningen.
etanol löser förmodligen ännu mindre olja och avsikten med etanol med motorolja är kanske att få den där väldigt tunna oljehinnan i några molekyler tjock som precis täcker ytan och skyddar, men inte mer.
man kan prova att droppa ut bladningen (dvs spritdelen utan oljedroppar i) på e vattenyta/pöl och ser man i solljus regnbågsfärger så påvisar det att det fanns trots all en smula olja i lösningen.