Katodstråle hoppar dubbett varför?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

Katodstråle hoppar dubbett varför?

Inlägg av eppi »

Tror jag det är men något som jag inte vågar tro något om är varför spänningen är dubbel när jag mäter en fas av dom två faserna från min likriktare (vågar ej kalla den för superlikriktare), dubbel enl. mitt mätande med proben ojordad.
Jag förstår att det kan vara riktigt svårt att svara på men man vet aldrig.
Kommer att arbeta på en sänkning av den högst hoppande likspänningen och det kan bli riktigt spännande eftersom jag inte vet någonting egentligen och förmodligen inte kan få någon vägledning här eftersom mina "uppgifter" är så knapphändiga. Detta beroende på att jag inte vet vad jag kopplat in när det gäller visa komponenter.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Katodstråle hoppar dubbett varför?

Inlägg av Walle »

Du ser dubbelt för att du mäter fel. Det du behöver arbeta på är inte "en sänkning av den högst hoppande likspänningen" (vad nu det är), utan på att mäta rätt. Steg ett är att jorda proben, annars är det du ser fullkomligt meningslöst.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Men se för guds skull till att du vet vart du skall koppla in jorden på proben annars så kommer du att ha ett förstört oscilloskop...

Ge oss ett schema så kan vi hjälpa dig eller åtminstone en bild av hur det ser ut.
eppi

Inlägg av eppi »

Får återkomma i frågan senare, i nuläget känns det som om jag endast får köra men trasistormusik och koppla .... av.
Skriv svar