Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Allt som rör 3D-skrivare.
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av boris »

Zkronk ---> Det skulle vara bra med en Svensk återförsäljare av 3D skrivare som byggsats.
Har du tänkt på vilket koncept skulle gå bra att sälja i Sverige? Hur skulle det se ut om du jämför med nuvarande
skrivare som finns på marknaden?

Det slog mig en idé när jag såg att Velleman säljer 3d-skrivare-byggsatser för runt 6 000 kr. Skulle man kunna tillverka och sälja en monterad skrivare, alltså plug and play, för under 8000 kr är det ett riktigt bra koncept. Men den skrivaren måste vara
stabilare samt starkare sett till konstruktionen i jämförelse med en Velleman eller Prusa Mendel 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17368
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av AndLi »

Men Elfa, kjell, Conrad säljer ju Velleman k8200 som byggsats i Sverige, behövs det fler återförsäljare? Elgiganten?
boris
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 maj 2009, 18:37:56
Ort: Linköping

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av boris »

Jag har snarare tänkt på andra byggsatser än Velleman och Prusa Mendel. Gärna en svensk konstruktion med open-source-hårdvara.
Rondavouz
Inlägg: 122
Blev medlem: 24 maj 2013, 11:11:24
Ort: Hofterup, Skåne

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Rondavouz »

Tror ju tom Kjelle skitit lite i det blå skåpet. Även en 3d skrivare som inte är en byggsats kräver ju en hel del kärlek och meckande för att resultatet ska bli bra. Att till på detta sälja det som ett kitt och dessutom som en byggsats för den stora massan känns ju lite väl vågat i mina öron. Ser framför mig pappan som sitter och ska mecka ihop en till sin son efter jul.
Min första producerade t.ex helt olika beroende på om plasten man skrev ut med var svart elelr vit, vilket man fick ställa in med en mätklcoka då bädden gärna ´flyttade sig om man råkade stöta till den lite hårt.
Köpte in en http://www.aliexpress.com/snapshot/246492425.html för att kolla just om det kanske vore något att satsa på, och tror betydligt mer på denna lösning. Efter en extra kvalitetskontroll (spänna skruvar) har denna skrivare skött sig riktigt bra. Sen kommer ju iofs den moraliska biten in. Makerbot har ju lagt en hel del tid/pengar på att utveckla något som är enkelt att använda, slicers osv behöver man ju inte bry sig om, om man inte vill.
Zkronk
Inlägg: 1426
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Zkronk »

Boris: Jag har funderat på både byggsats och färdigbyggda skrivare, och jag tror det kan vara smart att i alla fall i början enbart inrikta sig på en skrivarmodell som man kan riktigt bra och kan lagerhålla delar till osv.

Runt 8000:- färdigmonterad tror jag absolut skulle kunna bli en storsäljare, i Sverige är väl det bara i princip Kjelle med sin Velleman för 6000:- för en byggsats som är den närmaste konkurrenten? Och vad jag sett så har Kjelle inte haft den i lager på webbshoppen ännu? Frågan är väl om det blir så mycket till marginal över, så det inte blir att man jobbar helt gratis bara för att det ska gå runt :o

Men fixar man en bra och snygg webbsida, youtube-klipp på uppackning av skrivaren och när den skriver ut osv. så har man nog kommit bra långt gällande marknadsföringen. Sen är det bara att ge kunderna så bra service som möjligt så att det goda ryktet sprider sig :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Klas-Kenny »

Funderar lite över hemlägesbrytare, främst för Z (X och Y är ju inte så noga).

Jag får känslan att min Z-home flyttar sig lite fram och tillbaka mellan utskrifterna, vilket borde kunna bero på hemlägesbrytaren. Det är bara en liten "vanlig" mikroswitch typ
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=523

Vilka jag absolut kan tänka mig har lite halvtaskig repeterbarhet, är nog inte värst omöjligt att det skiljer 0,1mm mellan tryckningarna.

Någon som har några tips gällande just hemlägesbrytare, där man skulle kunna vänta sig lite högre repeterbarhet?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3511
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av lond »

En icke mekanisk är att rekommendera, optisk eller induktiv sensor.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11390
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Klas-Kenny »

Optisk är en bra idé!
Borde vara relativt enkelt att ha en liten "skiva" fäst på Z-axeln och en läsgaffel fast i ändläget.

Induktiv är nog att glömma, då det mesta på skrivaren är i plast. :P Kapacitiv? Hur precis är en sådan?
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2490
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Hedis »

Induktiv givare som läser mot en justerskruv vore ju en framkomlig väg. Då kan man montera givaren fast och justera 0-läget med skruven. (har den lösningen på vår Ultimaker på jobbet nu fast mot mekanisk brytare)
EBD
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 maj 2006, 18:50:48
Ort: Sundsvall

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av EBD »

Halleffektgivare och magnet är vanliga som ändlägesgivare på 3D-skrivare. En analog hallgivare med en komparator där triggpunkten ställs med potentiometer går att använda för att få ett justerbart ändläge. Jag har inte testat själv (än), men jag har sett siffror på 0,01 mm repeterbarhet.

Hall-Θ
http://www.reprapdiscount.com/electroni ... ieces.html
http://captain-slow.dk/2012/09/16/end-stop-tests/
Användarvisningsbild
konig7070
Inlägg: 888
Blev medlem: 2 augusti 2008, 11:51:14
Ort: Uddevalla

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av konig7070 »

Jag använder optiska brytare från http://www.ebay.com/itm/3PCS-Optical-En ... 3f284d2e89
Men de flesta plaster verkar vara IR-transparanta så jag var tvungen att sätta en liten tejpbit över delen som bryter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Wise »

Har ett problem med svartbrun sörja på min J-Head hotend. Sätter sig innanför kaptontejpen. Hårt då det är kallt, flytande när det är värme på hotenden. Kör på 190grader och PLA filament från reprapworld. Hotenden läker inte mellan PEEK och heatblocket. Trodde först sörjan kom från limmet i tejpen (billig kaptontejp från DX som har flera år på nacken). Men sen upptäckte jag att det luktar bränt socker av sörjan.

Kan det vara ångor från filamentet som sätter sig på hotenden? Eftersom PLA verkar kunna vara tillverkad delvis från sockerrör så låter det inte allt för långsökt.

Problemet är att sörjan är ju flytande när den är varm, och när det blir för mycket rinner det ner runt munnstycket och skapar fina bruna ränder i utskriften....

Är jag på rätt spår med sockerfilamentet eller är det kaptontejpen? Hur ska jag lösa problemet (förutom att testa annat filament) ? Har hittills kört med 3st 25mm fläktar (monterade på hotendplattan på rostock) som blåser mot munnstycket för att kyla plasten, tycker det skulle fläkta bort ev. ångor?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
mippen
Inlägg: 744
Blev medlem: 15 april 2009, 15:34:31
Ort: Lindome

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av mippen »

Ser ut som det är kaptontejpen.
Du har inte lite mer tejp du kan testa att elda på för att se om den släpper ifrån sig samma sörja?
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av Wise »

Ah, jo. Missade skriva det...

Provade ju igår att linda 10 varv kaptontejp runt en skruvmejsel och elda på metallen med gasbrännaren, fick inte till någon reaktion som liknar geggan. Klistret var intakt efter alla försök. Provade också elda mer direkt mot tejpen, men då antingen brann den eller smälte ihop.

Det som talar mot att det kommer fårn filamentet är att tejpen som jag tar bort från hotenden tycker jag saknar klistret. Möjligtvis kanske "sockerlösningen" reagerar med limmet så det försvinner.

Har försökt googlat på det här ett tag, men hittar ingen indikation på att någon haft detta problem med kaptontejp. Men ej heller något liknande som härleds till filamentet, så jag är riktigt konfunderad...
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3511
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Allmänna 3D-printer/AM-tråden (FDM, SLA, SLS, DMLS osv)

Inlägg av lond »

Får samma klegg om jag inte kyler min J-Head. Har ingen kaptontejp på huvudet.
Klegget kommer ut i skarven mellan plasten och metallen.

/// Marcus
Skriv svar