Hur fungerar Sauter timer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marQs^

Hur fungerar Sauter timer?

Inlägg av marQs^ »

I föreningen har vi en Sauter timer som styr belysningen utanför portarna.
Nu har den ballat ur totalt, och jag försöker förstå hur den skall fungera.
Antingen är den bara felinställd eller så är den trasig och drar sig massor...

Den ser ut som den som såldes i denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=49196

Den har samma specar på plåten som den, fast de två översta (med modellbeteckning) har texterna:
TZ2Q A080
1305-1255

Vad jag kan se så är armarna och allt annat lika.

Min fråga är: Hur fungerar den, och hur ställer jag in den?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Hur fungerar Sauter timer?

Inlägg av MadModder »

En plutt slår väl till, och den andra slår från.
Ska gå att dra runt urtavlan för hand har jag för mig. Då kan man ju snabbt se vad som händer när armarna där går mot pluttarna.
Är det inte en motor i där också. som drar upp urverket ibland?

Hmm... eller är det två på, och två av. Det är ju fyra pluttar. Två längs ytterkanten, och två som hänger från centrum...
Armen som kommer nerifrån med en böj på är väl den som ska slå om?
För det ser ut som att när en plutt på ytterkanten passerar armen slår den om och hamnar mot navet, och när en plutt där inne passerar åker armen ut igen.
marQs^

Inlägg av marQs^ »

"Ska gå att dra runt urtavlan för hand har jag för mig. Då kan man ju snabbt se vad som händer när armarna där går mot pluttarna."'
Det stämmer bra det.

"Är det inte en motor i där också. som drar upp urverket ibland?"
Så noga har jag inte kollat. Men det skulle kunna vara motorn som slutat dra upp urverket, för den drar sig något enormt.

"Hmm... eller är det två på, och två av. Det är ju fyra pluttar. Två längs ytterkanten, och två som hänger från centrum...
Armen som kommer nerifrån med en böj på är väl den som ska slå om?
För det ser ut som att när en plutt på ytterkanten passerar armen slår den om och hamnar mot navet, och när en plutt där inne passerar åker armen ut igen."
Jag trodde först att det var 2 pluttar, men nu har jag också börjat fundera på om det är 4. Dock är det något diffust, för det är bara ibland som de innersta påverkar armen när man drar runt klockan för hand.
De yttersta påverkar alltid armen. Dock verkar de endast gå att justera tillsammans. Om man skruvar på en det lilla hjulet bakom en av de uttre pluttarna så rör sig båda, antingen närmare varandra eller längre ifrån varandra.
Det jag tidigare har gjort är att jag skruvat på det så att jag fått lagom många timmar mellan av/på. Därefter har jag vridit in klockan på lagom tid (vilket inte blir samma som verklig tid eftersom jag inte kan ändra armarna en och en).
Men det håller bara 1-2 dagar, sedan går den konstigt igen...
Tommy_Naseem

Inlägg av Tommy_Naseem »

Köp ett vecko ur o komplettera med ett skymningsrelä.
Alternativt så köper du ett astronomiskt ur.

Av erfarenhet. När de gamla uren ger upp så är det lika bra o skicka dom till tippen. De har suttit där länge o gjort sitt helt enkelt.

Alternativ 1 är lite billigare men kräver kabeldragning för ute givaren men ger en mer korrekt belysning.
Alternativ 2 är något dyrare än 1:an men kräver ingen kabeldragning. Dock lite bökigare o ställa in med GPS koordinater och tids zoner.
Men dagens astronomiska ur är ändå rätt smidiga o ganska exakta. dock kan de inte kompensera för dåligt väder.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fortar sig uret så kan det vara reservgången / det mekaniska uret som går fortare än synkronmotorn.
Saktar det sig så är det väl osmort.

(Medicin mot det första skulle vara att haka fast oron, tror inget går sönder men vid strömavbrott så får man justera tiden)

Protte
Skriv svar