Var köpa NiCd batterier
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Var köpa NiCd batterier
Behöver få tag på 3.6V 80mAh samt 150mAh, var hittar man nya/fräscha såna?
- tecno
- Kontakt:
Re: Var köpa NiCd batterier
Nyligen? Hittar inga där 
edit1/
Rätt sökord kommer man fram 
edit2/
Men va fan, det finns ju inga NiCd bara NiMh
edit1/
edit2/
Men va fan, det finns ju inga NiCd bara NiMh
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... umulatorer
I vissa fall fungerar det med NiMH (Om laddaren klarar det…)
I vissa fall fungerar det med NiMH (Om laddaren klarar det…)
Det var lösa celler jag köpte.
Betydligt större än de du eftersöker.
Betydligt större än de du eftersöker.
- tecno
- Kontakt:
Det är ju det som jag inte vet och kan ej heller få reda på, det är min Brother trådgnist från 70 talet som behöver nya accar för säkerhets skull.I vissa fall fungerar det med NiMH (Om laddaren klarar det…)
Nåväl Ebay är ju ett alternativ men man vet ju inte vad det är för skit man får från kineserna.
CMOS-minnes backupbatterier med lödfana ? - och dom gamla är skäggiga? - kolla att det inte är sådana med flera celler efter varandra i samma hylsa för 3.6 Volt eller så...
Dessa laddas i regel med liten ström via ett motstånd eller liknande och bryr sig inte så mycket vad det är för batteri som är anslutet.
skulle man byta till NiMh så skulle jag välja lågsjälvurladdande modell då vanliga NiMh har ganska hög självurladdningstakt och med den låga strömmen (typ C30 - C50) så är det inte säkert att vanliga NiMh hinner laddas upp pga att självurladdningen är högre - speciellt om det arbetar i lite varm miljö.
Dessa laddas i regel med liten ström via ett motstånd eller liknande och bryr sig inte så mycket vad det är för batteri som är anslutet.
skulle man byta till NiMh så skulle jag välja lågsjälvurladdande modell då vanliga NiMh har ganska hög självurladdningstakt och med den låga strömmen (typ C30 - C50) så är det inte säkert att vanliga NiMh hinner laddas upp pga att självurladdningen är högre - speciellt om det arbetar i lite varm miljö.
- tecno
- Kontakt:
Har fått tag på NiCd från min 'universal' leverantör BHIAB, förvisso 60mAh men dessa får duga.