Varmluft eller inte varmluft?

FinnbyFraggel

Varmluft eller inte varmluft?

Inlägg av FinnbyFraggel »

Hej!

Har funderat lite på en varmluftskolv och frågan är hur mycket nytta man har av den egentligen?
Att löda bort ytmonterade mångbeningar ser jag helt klart nyttan i men att löda tillbaka som samma känns som att man värmebelastar kretsen betydligt mer än vid vanlig spets lödning?
Sen tror jag att det är svårt att få lika jämna och fina lödningar med varmluften som med vanlig kolv eller är det bara en vanesak?
Det känns som att precisionen blir betydligt sämre med varmluft, är det så också?
Går det bra att använda varmluft även på hålmonterat eller är det något man ska undvika?
Jag har redan en fullgod lödstation så varmluften är tänkt som ett komplement och frågan är om det mest kommer att vara en enhet som står och tar plats på skrivbordet?
Det är enbart för hobby bruk och än så länge mest hålmonterat men eftersom det mesta idag är byggt på ytmonterat så kommer det troligen att bli mer av det också.
Jag har bytt lite ytmonterat och som mest 8 ben och funderar på om även dessa ganska lätta jobb går ännu lättare med varmluft, och då i första hand avlödnings momentet?

/Jonas
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Varmluft eller inte varmluft?

Inlägg av Icecap »

För avlödning av ytmonterade komponenter är varmluft en guldgruva! MEN det kräver de rätta grejer!

Att handlöda med varmluft är också trevligt - om man vet vad man gör och har rätt grejer! Har man inte bra fluss/rätt lödpasta osv. är det mest katastrof av det hela.

Så som så mycket annat: utan ett kunnande och rätt verktyg är det katastrof, med båda är det bra!
FinnbyFraggel

Ok, kan du utveckla "rätt grejer" lite med exempel på fabrikat / modell eller vilka funktioner / data man ska titta på när man jämför dom olika fabrikaten.
Om vi tar t.e.x Kjell & C:o artikel 40223 är det något att ha, om inte varför?

/Jonas
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Den stationen hittar du på http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=599

Jag har en sådan och den fungerar utmärkt till lödning och avlödning. Även bra till krympslang.

Håller/klämmer man fast yt-komponenten med en passande stålbit så får man viss kylande effekt, tror jag. Jag brukar i alla fall göra så och det funkar. Men lödningen går ganska snabbt så det hinner inte bli nån större uppvärmning av själva komponenten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

FinnbyFraggel: intressant är att Kjell har två versioner.
* 40223 till 799:-, 700W
* 40211 till 1299:-, 250W

Det har inte slagit dig att det kan finnas en anledning till att de har så olika pris?
Och speciellt att effekterna skiljer så mycket?

Istället för en 40223 kan du likaväl köpa en varmluftpistol från t.ex. Biltema 17227 till 129:- och modifiera lite på munstycken.
Jag hade varit tveksam till 40211, hade jag inte varit i desperat behov och luspank hade jag inte köpt den heller, helt enkelt få jag inte vet huruvida temperaturen är reglerat.

Att köpa dom för att ha en hemma skulle definitivt aldrig bli aktuellt, jag skulle vara tveksam till 82-500-41 också, dock inte helt negativ och vid 82-390-15 hade jag slagit till.
FinnbyFraggel

Icecap:
Den största skillnaden mellan dom två modellerna som Kjell har gissar jag utan att ha tittat på dom är att den billigare har fläkten / luft pumpen sitter i handtaget viket gör handtaget större och klumpigare den dyrare har det i huvudenheten med en slang ut till handtaget vilket gör handtaget betydligt mindre och smidigare.
Om man ska tro uppgifterna i katalogen går det att reglera temperaturen mellan 100 och 450/500 grader på båda viket borde räcka.
Den markanta skillnaden är att den billigare har luftflöde upp till 120l/min och den dyrare 23l/min och där kan man fundera på om det är tryck fel eller inte eftersom 120l/min låter som att man blåser bort komponenterna snarare än att löda fast dom.
När jag tittar på dom från Elfa blir jag förvånad över att den dyrare saknar disply för både temp och luftflöde, ska jag tolka det som att den är avsedd för personer med lång vana av lödning med hetluft så dom inte behöver så noggrann inställning utan kan ställa in på känsla eller ska jag tolka det som att det inte är så viktigt med temp och luftflöde?
Som lekman kan jag tycka att det är viktigare att veta temperaturen än luftflödet även om man säker kan ha nytta även av det senare.
Jag tittade lite på ebay och genomgående verkar det vara så att dom modeller som har fläkt / pump i handtaget har 120l/min och dom som har pumpen sitter i huvudenheten har ungefär 25l/min.

bit96: går det att få så högt luftflöde att man flyttar komponenterna snarare än löder fast dom?
Det känns lite märkligt med att kunna ha mer än 4 gånger högre luftflöde än vad man behöver om det inte finns någon nytta med det.
Är det så att man i normal fall har vredet för luftflöde nära min?

Jag försöker bli klok på vilka riktvärden på luftflöde och värme man använder i normal fallet.
Och jag är helt på det klara med att dom dyrare stationerna troligen är smidigare att handha eftersom dom har mindre och lättare handtag.
det finns olika munstycken och vissa har 3 mm som minst och vissa har 5 mm som minst, frågan är om 5 mm blir för stort för normalarbeten?
/Jonas
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ja, det går att blåsa bort komponenter.
De bör/skall hållas fast när man löder.
Det skall man ju i alla fall annars kan det bli snett , det är små marginaler med ytmonterat.

Vid avlödning kan det ibland vara en fördel att de blåser iväg en bit.
Dock inte om du avlöder mikroskopiskt små motstånd som du tänkt behålla.
De är mindre än övrigt damm och skräp på ditt arbetsbord så de hittar du aldrig mer. :)

Men bortblåsning är inte ett stort problem.
De gånger jag verkligen vill blåsa bort nån komponent så kan man ge sig den på att den klibbar fast istället. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Håller inte alls med om att man ska hålla fast komponenterna när man löder med varmluft.

Med rätt luftflöde och man värmer jämnt så när lödningarna väter så självcentreras komponenten "automatiskt" och allt blir frid och fröjd. :)

Och ska man hålla fast varje komponent förlorar man ju den stora fördelen att löda med varmluft.
Skriv svar