Det var självklart mest folk från Tyskland men det var deltagare från hela Europa med på träffen, en del släpade med sig hela maskiner tvärs över kontinenten. För egen del så åkte jag ner med många idéer och problem i bagaget, inget konkret att ta tag i utan en lös plan att ta det som det kommer. Det slutade med att jag kom hem med en fullt fungerande simulator för en roterande verktygsväxlare och kod som kontrollerar den vid ett M6-anrop. Se vad lite öl och schnitzel kan göra!
Camflight bygger utställningar och automation för att visa ny teknik. Om du till exempel åker till någon av Mercedes utställningshallar i Tyskland (MB-kunder i Tyskland kan åka till fasta mässor och muséer för att se hur bilen tillverkas) så är det stor sannolikhet att det är de som har gjort automatiken. I en av lagerlokalerna stod en helsida från en 500SLK utstansad i plåt. Hela karossidan pressas i ett stycke. Överallt låg det delar från diverse lyxmodeller som ska in i något robotprojekt. En riktig lekstuga helt enkelt - fast med lön. Båda killarna är riktigt smarta, inte helt överraskande överjävliga på robotteknik. Christian sparkade igång en gammal Manutec-robot med Granite-drivare under helgen och körde den till slut i World-Mode, vi ritade raka streck på golvet men vi mosade också sönder spritpennan. Det var det värt.

Lite bilder finns på Flickr.
Och film på Manutecen:
Jag avslutade helgen med att träffa en gammal vän som jobbar på Porsche Motorsport. Han designar Le Mans-motorer och kör Porsche på dagarna. Vi har inte riktigt lika jobb han och jag...