Ja du har missförstått, det första citatet är ett svar till bundy mfl, det andra är svar på blueint's inlägg.cjonash skrev: TomasL, ska jag tolka dessa två inlägg som att jag inte är professionell utvecklare då? Eller har jag missförstått dig?
Det är mycket stor skillnad mellan professionell utveckling av produkter som skall saluföras, jämfört med hobbyprojekt.cjonash skrev: Nu är det väl en rätt så stor andel på det här forumet som både professionellt och på hobbynivå jobbar med utveckling där kanske enbart en eller ett fåtal enheter skall tillverkas. Så det är väl inte ett argument för eller emot valet av kontroller för ett specifikt projekt? Jag skulle heller inte välja en ATmega om jag skulle serietillverka i större volymer, lika lite som jag skulle beställa mikrokontrollers med fabriksprogrammerade ROM till prototypserier.
Min kommentar gäller enbart kommersiella projekt.
För hobbyisten kan säkert Arduino fylla kraven.
Det är jämställt med att programmera på fält, i labbet funkar det garanterat bättre med dedikerade ICSD/ICSPcjonash skrev: Utan att veta hur det fungerar i din bransch, så kan jag i alla fall säga att i min så är det mer regel än undantag att produkter kan programmeras med ny firmware av användarna själva. Och då pratar vi om serietillverkade enheter från t.ex. Sony, Panasonic m.fl. leverantörer som nog måste kallas professionella.