Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer

Inlägg av TomasL »

cjonash skrev: TomasL, ska jag tolka dessa två inlägg som att jag inte är professionell utvecklare då? Eller har jag missförstått dig?
Ja du har missförstått, det första citatet är ett svar till bundy mfl, det andra är svar på blueint's inlägg.
cjonash skrev: Nu är det väl en rätt så stor andel på det här forumet som både professionellt och på hobbynivå jobbar med utveckling där kanske enbart en eller ett fåtal enheter skall tillverkas. Så det är väl inte ett argument för eller emot valet av kontroller för ett specifikt projekt? Jag skulle heller inte välja en ATmega om jag skulle serietillverka i större volymer, lika lite som jag skulle beställa mikrokontrollers med fabriksprogrammerade ROM till prototypserier.
Det är mycket stor skillnad mellan professionell utveckling av produkter som skall saluföras, jämfört med hobbyprojekt.
Min kommentar gäller enbart kommersiella projekt.
För hobbyisten kan säkert Arduino fylla kraven.

cjonash skrev: Utan att veta hur det fungerar i din bransch, så kan jag i alla fall säga att i min så är det mer regel än undantag att produkter kan programmeras med ny firmware av användarna själva. Och då pratar vi om serietillverkade enheter från t.ex. Sony, Panasonic m.fl. leverantörer som nog måste kallas professionella.
Det är jämställt med att programmera på fält, i labbet funkar det garanterat bättre med dedikerade ICSD/ICSP
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Detta är en blinkkod.
Man ansluter en LED+ i hålet 13 på den digitala sidan och LED- i GND och är jorden, dvs minussidan.

Kod: Markera allt

int led = 13;

void setup() {                
  pinMode(led, OUTPUT);     
}

void loop() {
  digitalWrite(led, HIGH);   
  delay(1000);             
  digitalWrite(led, LOW); 
  delay(1000);              
}
Hur skulle det sett ut om man programmerade metoden med AVRstudio?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja i MPLAB 1 rad mindre.

void main() {
  while (1)
    { 
            PORTToggleBits( IOPORT_x, BIT_y)  ;   
            delay(1000);             
   }
}
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ung. likvärdigt. Men du har glömt en massa som ger en mycket instabil funktion, vara sig miljön är Arduino eller icke.

Men ska man hålla sig till ditt exempel och bortse från felen:

#define LED PORTB0

void setup()
  {
  DDRB = 0xFF;     
  }

void main(void)
  {
  while(1)
    {  
    LED = 1;   
    delay(1000);             
    LED = 0;
    delay(1000);             
    }
  }
Man kan dock korta ner det hela lite om man vill, det går inte nödvändigtvis snabbare men ändå:

Initieringe är som ovan.

void main(void)
  {
  while(1)
    {
    LED ^= 1;
    delay(1000);
    }
  }
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Se där!
Nästan likt, men Arduinokoden var enklast då den är mest logiskt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Al_Bundy skrev: Glöm inte att jag har dåligt ordförråd när det gäller elektronik. Jag utbildar mig till konstruktör inom mekanik, vilket är motsatsen till elektronik.
Om du lever i tron att mekanik och elektronik är två motsatta grenar inom automation så har du skitit i det blå skåpet kan jag påstå. En konstruktör som inte behärskar elektronik är helt enkelt en arbetslös "konstruktör".
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jag tycker båda exemplen var lika logiska och då har jag inte sysslat något med microprossesorer eller kodat något i något språk.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Al_Bundy skrev:Se där!
Nästan likt, men Arduinokoden var enklast då den är mest logiskt.
Icke! Det är din personliga åsikt. Jag har inte programmerat varken det ena eller det andra (mer än VB, vilket man knappt törs säga här) annat än tittat lite på Arduinokod. Det språk (eller dialekt) du kan blir logisk och därmed enkel.

Personligen anser jag att det är trams att det ska bli sådana hetsiga diskussioner om det här (se mitt förra inlägg i tråden).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu har denna diskussion återigen hamnat i sandlådan,
Eller bland klossarna från Lego.

Är det omöjligt att förstå och resonera logiskt och sakligt! :vissla:
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

:wall:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Al_Bundy skrev: Nästan likt, men Arduinokoden var enklast då den är mest logiskt.
Du menar nog "lättläst", men det beror ju på att du har en massa funktioner och makron som är definierade i include-filer. De syns inte i din kod.

Men lättläst kod kan man skapa själv genom att använda kommentarer, makron, variabelnamn och funktioner.

Hur skriver du ett Masken-spel på Arduiono?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

Ja, man kan säga att Arduini-C är mer lättläst än AVRstudio-C. Dock så gör dom lika mycket.

Jag vet inte hur man skriver masken-spel i arduino. Har aldrig gjort, men ska väll ge det ett försök någon gång :)
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Kontakt:

Inlägg av Al_Bundy »

PIC VS AVR

Jag har nog samma åsikt som han angående Arduino. Ingen av dom är bäst. Alla har sina fördelar och nackdelar.
cjonash

Inlägg av cjonash »

En sak som slår mig när jag läser inläggen i den här och andra trådar är att åtminstone i vissa fall så känns det som att en del av "konflikten" skulle kunna undvikas med en bättre definition av vad en Arduino egentligen är.

Som jag skrev i mitt första inlägg, så anser jag att det är en utvecklingsmiljö bestående dels av hårdvaran (arduinokort + shields) och dels av mjukvaran (IDE), var och en för sig eller i kombination.
En del verkar dock mena att Arduino = hårdvaran. I så fall så delar jag mycket av kritiken - hårdvaran är inte lämplig för produktion i annat än enstaka exemplar (om ens det, det beror ju delvis på vilka andra komponenter som krävs utöver processorkortet). Inte bara för att det blir dyrt, utan också då det blir opraktiskt med flera olika kort där allt med lätthet skulle få plats på ett enda.

Däremot menar jag fortfarande at ATmega som plattform inte alls är varken oprofessionell eller oanvändbar till annat än hobbybruk. Jag hade som sagt inte använt den till >10000 serietillverkade enheter, men det är långt ifrån alla projekt som är avsedda för den typen av produktion heller. Jag ser inga professionella hinder i mjukvaran (IDE) heller. Visst använder den en något modifierad version av C, men å andra sidan är inte heller Pascal kompatibel med C och det hindrar inte många utvecklare att skriva i Pascal. Det är ett språk som vilket annat programmeringsspråk som helst.

Till sists så skriver en del om inlåsning mm. Nu har jag visserligen bara jobbat med Arduiono/ATmega och PIC, men jag känner mig inte mera inlåst i den ena eller andra fallet. Att porta min kod från PIC till något annat skulle innebära en del jobb, på samma sätt som det skulle kräva att göra det med Arduino. Skulle jag byta processor, om så bara inom samma familj, så är ändå mjukvaran bara en del av jobbet - nya kretskort, kanske nya scheman - det kräver också en del jobb.

Så om vi räknar bort de projekt där man har tänker sig tillverka produkten i stora volymer under en lång tid, och i stället fokuserar på den delen av branschen som gör små serier eller enstaka enheter (och jag tror - men kan så klart inte veta - att många här tillhör just den kategorin) vad är då felet med Arduino som utvecklingsplattform? På vilket sätt skulle det inte vara professionellt?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det som gör ATmega:n olämpad till serietillverkade enheter?

Apropå kod så är väl en skillnad också vilken kunskapsnivå som krävs för att skapa koden en skillnad.

Arduino är säkert bra för att bygga ihop något snabbt och se att konceptet fungerar någorlunda. För att sedan CAD:a ihop ett riktigt kort med lämplig MCU. Det finns ju t.om någon ARM (central)modul för Arduinosystemet.
Skriv svar