För ... år sedan så sades: förstärkare skall klara 200-300Hz

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

För ... år sedan så sades: förstärkare skall klara 200-300Hz

Inlägg av eppi »

Om ljudet skall bli riktigt bra. Vad tror "tekniken" om det? Har för mig att den jag kör med nu klara 300000Hz och det måste man ju ha rätt stor nytta av då man slutar vid 10kHz som jag? Men man vet ju aldrig?
Logiskt sett så borde en som klara av mycket åtgärda en 10kHz bättre?
Får visa min goding på 20,5kg och lite över 300W.
Men en tanke jag har är att ju mer samstämda sluttrissorna är ju bättre låter det. Usch och åter usch var den Quad jag hade en gång, där hade dom nog slängt in lite av vad dom fann i papperkorgen.

Denne har mätt och jag använder ungefär 0,08W så frågan är om man skulle döpt sig till Headroom, det känns på något vis som om...
Men jag vill inte utmana ödet och bara använda förförstärkaren det känns inte riktigt bra.
O,o8w sprutar 90-95dB in i örat, är precis lagon känslomässigt sett.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs

Re: För ... år sedan så sades: förstärkare skall klara 200-3

Inlägg av xxargs »

tja om du kör tillräckligt hårt på 20 kHz och 30 kHz samtidigt så kan det bli hörbar ton på 10 kHz mha intermodulation pga. olinjaritet i örat... ;-) sedan om det är rekommendabelt att göra så är helt annan sak...

---

Just nu så ligger jag runt 1 mW med ibland kanske 5 mW peak till singel-element smack-hornhögtalarna - kör jag över 25 mW så kommer grannarna ovanför börja dunka genom taket/golvet - det vet jag sedan tidigare.... (suck)
eppi

Inlägg av eppi »

Vad för några högtalare i hornen har du som kan vara så känsliga? Det låter ju helt fantastiskt såvida inte grannan lyssnar med stetoskop mot "ditt", ligger färdiga med en reflexprovande blyklubba och stetoskopet.

I varje fatt så fanns det tider då man förordade upp till 300000Hz när det gäller förstärkare och det gäller fortfarande hos visst läger.

Nu var frågan om man inte kan tänka sig att en sådan förstärkare kan vara extra bra på förmedlandet innim det hörbara omfådet?
Sen jan det vara så att denna 300000 är strypt med filetr men det kan man kanske tänka sig har minder betydelse.

Det gäller väl att förvanska signaler så lite som möjligt??? Och mad förvanska menar jag även inte lägga till. Vissa förstärkare låter pyton än om värdena är bra och andra bra med samma värde.
Hade varit kul att komma någon vart i varför!!!!!!!!!!!!!!

På tal om horn så använde jag ett på 1000l exponentialhorn (basen) men jag fick nog dra på mer än några millivatt, sen å andra sidan så hade jag min vana trogen ett förlitet filter för det började ryka när jag skulle överrösta motorgräsklipparen som jag körde 5m från huset.
Det var tidet det!!!! Minns jag spelade tvärflöjt just vid det tillfället Gunilla Von.... Det är väl bara jag som gillar tvärflöjt såm dränker motorgräsklippare med dålig ljuddämpare eller?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en lång rad faktorer som får förstärkare, om vi bara begrundar dessa, att låta som de gör (bra/dåligt).
Frekvensomfång är en sådan faktor. Att begränsa bandbredden till, säg, 10 kHz är ingen bra idé då transienter kan innehålla (hörbar) information långt däröver.
Olika typer av distortion är väl det man bryr sig mest om. De värsta arterna är uddatonsdistorion, transientdistortioner, och andra ickelinjäära distortionsformer. Harmonisk distortion, dvs jämna övertoner, är mer acceptabel och kan tom ge lite mjukiskänsla.
Ska man koppla in högtalarna har man effekter av dämpaktor, impedanspassning osv.

Det finns 1 777 000 åsikter om "bra ljud". Gamla föreställningar var att förstärkarna skulle ha höga effekter, men ni har just avhandlat att lättdrivna högtalare kräver bara småförstärkare - en åsikt jag också tycker är ganska mysig. jag kör också med bra horn med hög verkningsgrad.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

eppi skrev: I varje fatt så fanns det tider då man förordade upp till 300000Hz när det gäller förstärkare och det gäller fortfarande hos visst läger.
Nu gissar jag bara hej vilt eftersom jag inte kan mycket om förstärkare, men syftade man inte på klass D-förstärkare då?
eppi

Inlägg av eppi »

Sound... är en klippa, en gosse som vet vad han talar om till skillnad från mig, jag bara antaget.

Nej d-förstärkare var inte uppfunna på den tiden, tyvärr har jag förlaggt detta nummer av den amerikanska tidningan men jag minns att det var ett sammandrag av vad som fanns på markanden där.

På den gamla goda tiden så stävade jag efter så lättdrivet som möjliget när det gäller högtalare. Men i nuläget så är det ett överspelat kapitel eftersom jag bara kör med lurar, har fått för mycket mög där högtalarna står. Man har blivit lite med social skulle man kunna säga eller kanske inte eftersom man är rätt isolerad med lurar också.

På tal om faktorer så blev jag synnerligen förvånad hos en kille, hörde STORA skillnad på kablar. Nu fodra det nog att jag visar mina som ett avskräckande exempel. Fortsättning följer!!!!!!!!!!!!! Filen var nog för stor. Återkommer.

Kabel mellan förstärkare och högtalare var en ej böjbar tjockis som lät bra med denna Krell på 300W. Efter ett tag så kopplades en smalis kabel in och ljudet blev märkbart sämer, jag blev jätteförvånad. Fråga: vad in i tusan klarade Krell inte av med den tunna kablen?
Vi spelade på några högtalare som går ner i 1,8 ohm och bränner förstärkare på löpande band. Riktig bra ljud vill jag lova bara man har en "kanon" kabel.
Vi var ute efter att prova ett PA steg eftersom dom tydligen går i A koppling upp till ett visst wattantal, inget jag vet något om men jag hade min Crown som klara 500W utan att stånka alltför mycket. Nu var det så att tjockiskablen var för styv så Crown fick nöja sig med fulkabel men.. det struntade Crown i blankt. Han för det är nog en hane spelade tom bättre än Krell eftersom där komfram en bakgrundston från konsertsalen, en mycket låg sådan som från en stor fläkt eller något år det håller. Den hördes naturligtvis bara när musiken var tyst.
På tal om det vet in om att sändningar från "salen" i Köbenhavn har en liknade ton som förmoligen kommer från att golvets rörelser när folk rört på sig.
Ja inte tusan vet jag men som sagt.

När kaffe bryggdes så spelade jag lite extra på Crown så högtalaren blev riktigt motionerade, ägaren kom och skruva ner något, han var rädd om dom godingarna.

Tur att man inte är så kabelkänslig.

Ett antagande från min sida: Jag tror att Krell var lite känslig när det gäller återkoppling från högtalarna. Som ni ser är man en troende man.

Men Sound.. vet kanske bättre, har mer tro i beredskap!!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet inte bättre, har många åsikter och har läst en hel del. Speciellt vad gäller hur kablar och passiva komponenter "låter" har jag en mycket bestämd åsikt, stavad O R M O L J A. Det finns en snubbe i USA som lovat en miljon till den som kan höra skillnad på två kablar - han har ännu inte behövt punga ut dessa pengar. Minns inte hans namn men han är professor och trollkarl (fast det hetr också något annat).

Jag läste ett par bra artiklar som ger lite bakgrund:
http://www.pastisch.se/faktiskt/The_Sou ... ifiers.pdf
http://www.pastisch.se/faktiskt/Tubes%2 ... istors.pdf
http://www.pastisch.se/faktiskt/Pease_Porridge.pdf
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det måste vara James Randi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/James_Randi
eppi

Inlägg av eppi »

Det är väl ett historiskt ögonblick man har varit med om. Det var skillnad som natt och dag och snacka om att jag blev förvånad.
Det enda jag med säkerhet vet är att en sådan Krell kan jag vara utan. Får kolla läget vad det kan har varit.

Lite smolk i glädjebägaren är att den där låga tonen som hördes med Crown och hans högtalare inte hörs i mina lurar?
Men det får man leva med!

Imponerande specifikation:
Skriv svar