Diffrentiala signaler.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Diffrentiala signaler.

Inlägg av Groover »

Jag har ett problem. Jag kan inte komma på hur jag ska få ut en diffretial (stavning?) signal från en 0 till 5 volt signal.

Jag kan sätta en virtuell jord för signalen på 2.5v och det funkar lite sådär men eftersom jag har två signaler så verkar det som om de stör varandra om de är anslutna till samma virtuella jord. Därför skulle jag vilja ha ut en bättre signal så de båda är avskiljda från varandra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu är det ju en fråga om hastighet men man kan använda en op-amp utan återkoppling, t.ex. en LM324, mata den med 5V och sedan mata signalerna in på dess ingångar.

Om det är RS485-signaler kan en MAX485 klara biffen också.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En inverterare, så har du en 0/5 och en 5/0 linje.
Vilka signalnivåer behöver du ?
Kanske enligt någon speciell standard ?
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Behöver igentligen bara skilja de två signalerna från varandra. Innan hade jag en annan källa så jag fick ut mellan -5 och +5 och då var det inga problem men när jag bytade källa får jag 0-5v och då funkar inte min koppling längre.

Den här funkade fint.
http://www.slackersdelight.com/laser/images/dac2.jpg

Med den kopplingen så får jag ut -10 till 10 volt. Så långt allt väl. Men när jag bytade dac till en som ger 0-5 så får jag ut 0-10 istället fast jag skulle vilja ha -5 till +5.

Amplituden är inte så viktig.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Groover, om du kopplar opamparna som två differentialförstärkare med ena ingången från DAC och den andra inången till 2.5V (t.ex. genom spänningsdelning) så får du en signal som svänger symmetriskt kring nollan. Byter du sedan plats på ingångarna får du en signal i motfas.

Differentialförstärkaren ser ut som (-) -grenen din koppling för IC1B även på (+) grenen förutom att återkopplingsmotståndet inte ska till utgången utan till jord.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Tack, det var precis vad som behövdes. Teoretiskt ska det funka nu. Testuppkopplingen funka men det ska ju tillämpas också vilket får bli när jag sovit ett par timmar.

Fresten, en bra länk om op för nybörjare.
http://www.bcae1.com/opamp.htm
Skriv svar