För liten transformator bäst? Varför?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

För liten transformator bäst? Varför?

Inlägg av eppi »

Har en max 2A trafo (har säkrat upp den med 5A så satt den på kylning dock inte i frysen) till likriktning av glödström som tar 5A i förstärkare. Om jag använder större trafo så blir det genast brum som jag retar mig på.
Varför uppstår detta brum med godtagbar (större) trafo? Den för "lille" sprider en ej helt oangnäm doft men det hade varit kul att slippa putten och likväl få bra ljud utan brum.
Sparx spelar i nuläget och det är varmt men bra.
Senast redigerad av JimmyAndersson 25 oktober 2013, 00:20:38, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tog bort en massa "??????"
eppi

Re: För lite transformator bäst varför???????????????

Inlägg av eppi »

Tillägg: Ingen behöver vara orolig ett det är mekaniska vibrationer (brum) från trafon som jag hör, jag spelar nämligen med tätslutande lurar och med 90-95dB ljudtryck.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det blir en del kapacitiv koppling mellan glödtråd och katod i rören. Utgår ifrån att katoden inte är direktansluten till signaljord. Det blir även kapacitiv koppling mellan elnät och sekundärlindning och på det sättet kan brum leta sig in. Den lilla trafon har antagligen mindre kapacitans mellan primär och sekundär. Kanske en tvåkammarbobbin jämfört med sekundären lindad utanpå primären i den stora?

Är glöden flytande, antar att så är fallet eftersom brummet letar sig in, alltså endast ansluten till trafon och inte till chassiejord? Prova då ett motstånd på t.ex. 100ohm till chassie från ena sidan på glöden, eller direktkoppling. En trafo med mittuttag som jordas är ännu bättre. Det balanserar ut den kapacitiva kopplingen av själva glödspäningen. Allra bäst är att DC-mata rören med stabiliserad likspänning. Det görs i en del finare förstärkare. Ena sidan skall vara ansluten till chassiejord direkt eller med motstånd emellan.
eppi

Inlägg av eppi »

Citat:Allra bäst är att DC-mata rören med stabiliserad likspänning. Det görs i en del finare förstärkare.

Det det jag försöker göra men mina minimala kunskaper i ämnet. Så du är från från mig "minimal" om jag på ett enkelt sätt kan efterlikna den lilla.
Det är inte lätt att fuska när man ingenting kan i ämnet. Men jag få läsa på.

Glöden är flytande som det var innan jag kopplade på min glöd, vet i tusan om den är så fortfarande.
Ok min likström är inte stabiliserad tror jag??

Röken börjar svida i ögonen så maskin får vila sig till förmån för något som jag inte behöver pilla i.

I morgon skall jag borra hål i ett 12v batteri och ta ut 6v om det går, det måste bli rätt bra likström om jag lyckas???
Men man vill kanske inte ha varken svid i ögonen ett bilbatteri i all framtid så jag få fortsätta "förenklingarna" och tacka för hjälpen.

Jag skall vara försiktig så det inte bildas gnista innuti batteriet, det kn smälla rätt bra och det är inte säket att förberädd med skyddutrustning?
Senast redigerad av eppi 17 oktober 2013, 23:21:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Byt trafo till en rätt dimensionerad trafo *NU* innan det har upstått brand.

Jorda ena sidan av glöden i chassie, eventuellt via ett motstånd om Du är osäker på om allt är OK. Det kommer troligen att i varje fall minska brummet högst avsevärt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag dödade så gott som allt brum i mitt rörstegsbygge genom att ta 2st 100ohm motstånd i serie mellan glödanslutningarna med mittuttaget till jord, detta lägger en nollpotential på mitten av glödtråden och 2st sinusar ur fas på varje halva av glöden.
eppi

Inlägg av eppi »

Jag får nog ta en bild av maskin med tiden och visa. Det är ett Edison 60 som lever guling.
Skall göra som Nr 1 påtalar först och sedan så får jag se om det finns något som kan kallas för mitt på "glöden".

Gossen kom precis in och meddelade att det luktar skitmycket bränt, men jag kunde komma med stillan svar, godingen är avstängd!!!!

Vid så här avancerade operationer borde man ha kanarifågel i bur? Trillar den av pinnen så är det dags att stänga av strömen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag tror också på Tekkos förslag med balansering.
Sedan finns det en sak med likriktare som många missar, det kan behövas 2 st 10 nF över 2 av dioderna i likriktaren.
Utan dessa kan det bli brum som letar sig genom all avkoppling i världen.

Protte
eppi

Inlägg av eppi »

Hur balansering skall gå till är inte helt klart för min del men arbetar på det.
Här är bild av mitt inslag på kretskortet den svarta gummikablen kommer från min lilla trafo plaserad utanför förstärkaren. Originaltrafon är också utanför.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
eppi

Inlägg av eppi »

Nu först skall jag köra med bilbatteri och motstånd enl. bild, konstatera att det är "riktig" likspänning som behövs för att jag skall bli nöjd. Motståndet är lika stort som förstärkaren. En stolthet från sin tid.
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Varför inte köpa ett batteri på 6 Volt hos t.ex Biltema? Du kommer bränna en massa effekt genom det feta motståndet och ditt bilbatteri kommer att lakas ur fort.
eppi

Inlägg av eppi »

Inte köpa eftersom jag bara skall konstatera, när det är gjort så får jag försöka lösa det med hjälp av era kunskaper i ämnet.

Nu när man blivit forummedlem så går det väl åt att man inte har tid att göra något förutom just forum. Får hoppas att inte mitt motstånd förintas innan jag skall använda det. En god sak kan ju förvisso vara att lilltrafon hinne växa till sig eller???
eppi

Inlägg av eppi »

Min "för liten trafo" var nog ett filter, som gjorde ljudet godkänt?

Men kan jag inte på något vis sätta ett "likvärdigt" filter men uppbyggt på annat sätt? Detta efter en trafo som inte är för liten och sprider rökelse som om man var på finare ställe i Constatinopel.

Ovanstående en tanke från brus o störningar tråd längre upp. (Filtrera bort "brus" / störningar).

Man vill ju gärna få igång rören innan vintern och ni skulle höra hur QSC stönar och pustar med fläkten när det får gå utan avlösning.

Nu har jag kommit tillbaks till stor bra trafo och bra ljud så 100dB inte är något problem vilket det är om inte ljudet är bra men...
Fortfarande inte lös detta med att ta ner viss ton kanske omkring 100Hz med någon öveton men sen å andra sida har jag har nog med min nya likriktare.

Får gå på någon här ovan lösning för bort skall det än om jag bara hör det mellan låtarna och vid vissa partier i låtar där dom spelar mycket lågt.

Än så länge så får Eddi hålla till goda med en bamse trafo, man var gör man inte för att bli nöjd.

Löste sig nu, blev godkänt med ett motstånd och den svart runda klumpen, detta tog bort det översta som var irriterande. Skall slänga in en kump till när jag finner den, det blir kanske otroligt bra??? Och framför allt det luktar inte något brännt.
Äntligen har Edison blivit bra med tanke på brum, men den går likväl inte upp mot dom andra men så det rör. Men den har något visst, jag har ännu inte gjort en omkopplar så man kan jämförat på direkten men det kommer.

Men vad tusan det är väl inget som säger att man provar med lite mer hopplock när det gäller förbättringar.
Musiken i nuläget är det som gör att man rycket i stolen och inte den spänning som är "öppan" som tur är".

Får ta en bild att vågen och visa så får vi se om det är livärdig med min för lite trafo det borde den vara om inte bättre. Här är det glada spelande mannen ungefär 98dB latin och 23,6 grader C dock inte i vattent.

Jag får kanske dra igång en likströmsgenerator på 6v för jag vet att det hjälper med riktigt likriktad 8)
eppi

Re: För lite transformator bäst? Varför?

Inlägg av eppi »

En bild av den godkända vågen, som jag antog så såg den ut som "för liten trafo" och det är man nöjd med. och betänk att där är hela rummet störningar enl. vad Ni har sagt och det tror jag på. Men en fördel är att det är samma förutsättninga som tidigare.

Nu dök det upp något nytt, andra fasen hoppade dubbel så mycket, tänk om man kunde få ner den också?
Det blir kanske världens tystaste förstärkare med rör, tro kan man ju alltid.

Ett problem med bra ljud är att men inte vill sluta lyssna men man får trappa ner med något utan rör. Rören känns på något vis bätttre men har ännu inte lyckats slå fast detta. Det enda som är säkert ang. tex trasistor är att att dom är tysta än om dom kan göra att öronen slaknar då dom får "en stöt".
Användarvisningsbild
el34

Re: För liten transformator bäst? Varför?

Inlägg av el34 »

Har du testat ett batteri på 6 volt? Och vad är en "svart klump"? Det kan ju inte vara så svårt att få till en bra stabil likström på 6 volt. Har du testat att vända på stickproppen till föstärkaren? En del rörförstärkare kan vara kännsliga när det gäller nolla och fas. En annan sak,är din förstärkare jordad? Min rörförstärkare gillar inte att jord saknas. Utan jord får jag ett överslag mot chassi som är så stort att det (brummar) i fingret om man tar på chassi. Utan jord kan fenomen uppkomma kan jag tänka mig.
Skriv svar