castAr nu på kickstarter
castAr nu på kickstarter
Jeri Ellsworth och Rick Johnson har gått ut offiiciellt med sitt nya projekt på kickstarter. Mycket spännande teknologi!
http://technicalillusions.com/
http://technicalillusions.com/
Re: castAr nu på kickstarter
Att det är Jeri som är inblandad höjer ju både sannolikheten att det ska bli nåt och förväntningsnivån med några hundra procent 
<3 Jeri
<3 Jeri
Nånting säger mig att finansieringen kommer gå ganska smärtfritt iaf 
Finansieringen verkar nästan i hamn redan.
Om jag förstått det så är huvudkomponenten ett par glasögon med videoskärmar som gör att man kan promenera runt ett 3D objekt på t.ex ett golv?
Om jag förstått det så är huvudkomponenten ett par glasögon med videoskärmar som gör att man kan promenera runt ett 3D objekt på t.ex ett golv?
Nej, inga videoskärmar. Glasögonen har en projektor som projicerar bilden på en retroreflektiv yta.
- Electricguy
Täcker du hela rummet i detta material och sätter ut IR markers med ett visst avstånd så kan du projicera ett helt rum ur ett spel eller liknande.
Dom går igenom hur det fungerar lite mer här..
Dom går igenom hur det fungerar lite mer här..
OJ! och WOW!!!
Det här kommer att bli fantastiskt spännade att se. Dessutom. Tolkar jag Jeri rätt i videon så försöker hon vara lite återhållsam, men entusiasmen lyser igenom. Jag är nästan helt övertygad om att det här kommer att bli en spännade produkt.
Hoppas hoppas hoppas att det finns lite öppna API:er och möjlighet att bygga egna prylar som pratar med deras system. Då kan det bli precis hur stort som helst. Skulle iofs inte förvåna mig om det blir någon form av framtida standard kring det.
Det här kommer att bli fantastiskt spännade att se. Dessutom. Tolkar jag Jeri rätt i videon så försöker hon vara lite återhållsam, men entusiasmen lyser igenom. Jag är nästan helt övertygad om att det här kommer att bli en spännade produkt.
Hoppas hoppas hoppas att det finns lite öppna API:er och möjlighet att bygga egna prylar som pratar med deras system. Då kan det bli precis hur stort som helst. Skulle iofs inte förvåna mig om det blir någon form av framtida standard kring det.
- Electricguy
Känner jag Jeri rätt så blir det nog ganska så moddvänligt.
Titta på C64 DTV som hon producerade.. Den har paddar och hål på insidan för att koppla in PS/2 tangentbord, extra expansionsslottar och grejer.. Det är liksom lite gjort för att byggas om, om man nu vill
Titta på C64 DTV som hon producerade.. Den har paddar och hål på insidan för att koppla in PS/2 tangentbord, extra expansionsslottar och grejer.. Det är liksom lite gjort för att byggas om, om man nu vill
Det där vore ju helt klockrent för t.ex. flygsimulatorer! Att kunna bygga en cockpit och bara sätta retroreflekterande material där det ska vara rutor och skärmar. Man skulle till och med kunna sätta retroreflekterande material som skyltar för olika knappar och spakar, ifall olika flygplan kräver lite olika knappar och reglage.
En produkt som Occulus Rift fungerar av uppenbarliga skäl inte så bra i en fysisk modell av en cockpit, det är svårt att trycka på knappar och dylikt om man inte kan se sina händer.
En produkt som Occulus Rift fungerar av uppenbarliga skäl inte så bra i en fysisk modell av en cockpit, det är svårt att trycka på knappar och dylikt om man inte kan se sina händer.
electricguy: det beror väl iofs på att hon inte utvecklade kretsen specifikt för DTV'n utan mer som en allmän grej, dessutom blåste ju leksaksföretaget henne på pengar så hon var rätt generös med att dela ut info om den sen.
Det finns nog skäl att inte bli allt för entusiastisk. Som jag förstår det som sägs i videon det länkas till så valde företaget där utvecklingen började att dra i nödbromsen. Det gjorde de knappast utan skäl.
Spelare vill ha action, de vill kunna interagera snabbt med spelet de håller på med. Knappast möjligt genom att flytta pjäser på ett bräde eller peta på dem med en pinne. Någon tillverkare, vill minnas det var Sony, försöke att sälja något där spelaren skulle stå och skuggboxas, men det blev ju ingen större succe. Det här är ganska likt även om 3D-projektion tillkommit. 3D rent generellt har inte blivit någon större succe. De klumpiga specialglasögonen sänker det.
Hur kommer kostnaden att bli? Hur stökigt blir det att sätta upp? Hur fungerar det i ett normalupplyst rum med fönster och dagsljs? Har folk i allmänhet tillgång till den plat det tar upp? Visst är det väl en intressant ide, men förmodligen inget någon vill leka med i sådan utsträckning att de betalar större summor för produkten. Se vad som hände med VR-hjälmar. Det blev en flop. Alldeles för dyrt. Såg ingen indikation alls om kostnadsnivå för den färdiga produkten. Det är ett tydligt varningstecen.
Blir det något får det nog bli för speciella applikationer. Någon nämnde flygsimulator. Chansen till en massprodukt är i bästa fall infinitesimal och sannolikt exakt noll. Världens patentkontor är knökfulla av finurliga uppfinningar och falnade drömmar om att ha kommit på något lika fantastiskt som hjulet.
Spelare vill ha action, de vill kunna interagera snabbt med spelet de håller på med. Knappast möjligt genom att flytta pjäser på ett bräde eller peta på dem med en pinne. Någon tillverkare, vill minnas det var Sony, försöke att sälja något där spelaren skulle stå och skuggboxas, men det blev ju ingen större succe. Det här är ganska likt även om 3D-projektion tillkommit. 3D rent generellt har inte blivit någon större succe. De klumpiga specialglasögonen sänker det.
Hur kommer kostnaden att bli? Hur stökigt blir det att sätta upp? Hur fungerar det i ett normalupplyst rum med fönster och dagsljs? Har folk i allmänhet tillgång till den plat det tar upp? Visst är det väl en intressant ide, men förmodligen inget någon vill leka med i sådan utsträckning att de betalar större summor för produkten. Se vad som hände med VR-hjälmar. Det blev en flop. Alldeles för dyrt. Såg ingen indikation alls om kostnadsnivå för den färdiga produkten. Det är ett tydligt varningstecen.
Blir det något får det nog bli för speciella applikationer. Någon nämnde flygsimulator. Chansen till en massprodukt är i bästa fall infinitesimal och sannolikt exakt noll. Världens patentkontor är knökfulla av finurliga uppfinningar och falnade drömmar om att ha kommit på något lika fantastiskt som hjulet.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kul idé, men lite synd att man behöver täcka ytor med det här materialet.
Tracking-markörerna känner jag igen. Det bygger på ungefär samma
teknik som jag använder till mitt borrstativ och som Lizerdboy
använder till sin pick&place (för att bl.a identifiera komponenter).
Knepet är egentligen urgammalt, det är bara att datorer och kameror
är tillräckligt bra nu för att man ska kunna använda det i hyfsad hastighet.
Själva grund-idén med materialet för varje person ska se sin bild
är ganska ny. Det finns en tråd här om det och några tillverkare
av TV-apparater och monitorer utvecklar även apparater som använder
en liknande princip, även om de har den inbyggd i en film ovanför panelen.
Men jag hänger inte med på projiceringen...
Varför ser man inget på materialet om man står bredvid någon som har glasögonen på sig?
Tracking-markörerna känner jag igen. Det bygger på ungefär samma
teknik som jag använder till mitt borrstativ och som Lizerdboy
använder till sin pick&place (för att bl.a identifiera komponenter).
Knepet är egentligen urgammalt, det är bara att datorer och kameror
är tillräckligt bra nu för att man ska kunna använda det i hyfsad hastighet.
Själva grund-idén med materialet för varje person ska se sin bild
är ganska ny. Det finns en tråd här om det och några tillverkare
av TV-apparater och monitorer utvecklar även apparater som använder
en liknande princip, även om de har den inbyggd i en film ovanför panelen.
Men jag hänger inte med på projiceringen...
Varför ser man inget på materialet om man står bredvid någon som har glasögonen på sig?
Sätter man huvudet alldeles intill lär man se lite, men i.o.m. att materialet är retroreflektivt så kommer ju allra största delen av ljuset reflekteras tillbaka i exakt den riktning det kommer från.
Marta, du har definitivt bra synpunkter, och jag tror helt klart som du att det, om det blir något, inte kommer att bli en allmän grej utan som du säger för vissa speciella applikationer. Flygsimulatorer med en fysisk cockpit, som jag nämnde tidigare, är väl ett område där de skulle vara helt perfekta i.o.m. att all input till simulatorn sker genom de reglage och knappar man har i ett riktigt flygplan. Brädspel, som de pratar en del om i nån av videorna är väl ett annat användningsområde, och då handlar det ju om traditionella brädspel som får ett extra lager skapat av datorn. Jag har svårt att se att dom skulle vara något för den stora massan av gamers som spelar FPS- och/eller MMORPG-spel.
Marta, du har definitivt bra synpunkter, och jag tror helt klart som du att det, om det blir något, inte kommer att bli en allmän grej utan som du säger för vissa speciella applikationer. Flygsimulatorer med en fysisk cockpit, som jag nämnde tidigare, är väl ett område där de skulle vara helt perfekta i.o.m. att all input till simulatorn sker genom de reglage och knappar man har i ett riktigt flygplan. Brädspel, som de pratar en del om i nån av videorna är väl ett annat användningsområde, och då handlar det ju om traditionella brädspel som får ett extra lager skapat av datorn. Jag har svårt att se att dom skulle vara något för den stora massan av gamers som spelar FPS- och/eller MMORPG-spel.
- JimmyAndersson
- Kontakt: