Felkoder VW Polo 2003 - Löst!
Felkoder VW Polo 2003 - Löst!
16556 - Rad 1, bränslemätningssystem - P0172 - 35 - 10 - systemet är för fett - Intermittent fel
16500 - Givare för kylvätsketemperatur (G62) - P0116 - 35 -10 - orimlig signal - Intermittent fel
Är det givaren som får motorn att gå för fett? Eller är de orelaterade? Inga egentliga sympom, bilen
går som vanligt, check engine har vart släckt en dag nån gång, men lyser för det mesta.
Största felet är att den efter 6-8km landsväg inte riktigt vill vara med när man gasar till, snarare vill den dö då.
Det går dock över efter en km och fanns inte innan 6-8km.
MVH: Mikael
16500 - Givare för kylvätsketemperatur (G62) - P0116 - 35 -10 - orimlig signal - Intermittent fel
Är det givaren som får motorn att gå för fett? Eller är de orelaterade? Inga egentliga sympom, bilen
går som vanligt, check engine har vart släckt en dag nån gång, men lyser för det mesta.
Största felet är att den efter 6-8km landsväg inte riktigt vill vara med när man gasar till, snarare vill den dö då.
Det går dock över efter en km och fanns inte innan 6-8km.
Senast redigerad av adent 18 oktober 2013, 11:57:35, redigerad totalt 1 gång.
-
danielr112
Re: Felkoder VW Polo 2003
Om inte tempmätaren funkar så kommer bilen gå för fett när den blir varm.
Jag hade börjat med den.
Jag hade börjat med den.
Tempgivare: Mekonomen 300kr. Tyckte det lät dyrt så jag ringde VW-återförsäljaren.... 496kr...
Blir en tur till mekonomen, få se om det fixar det hela. Mycket pengar för ett NTC-motstånd... Iofs kapslad väl men.
Hittade en tabell över motståndsvärden för olika temperaturer.
Blir en tur till mekonomen, få se om det fixar det hela. Mycket pengar för ett NTC-motstånd... Iofs kapslad väl men.
Hittade en tabell över motståndsvärden för olika temperaturer.
Efter att jobbat med VW i tiotalet år och fortfarande gör, så säger jag bara byt temp givaren.
Men ta original från närmsta ÅF. Mekonomen och dom andra har haft problem med sina
givare, har haft flera bilar där kunder bytt givare själva. Kommit med samma symptom som innan.
Och när man felsökt lite så har dom nya givarna varit defekta på skumma sätt.
Har dock bara råkat ut vid enstaka fall för defekta original delar. Så ta den dyra.
Glöm inte att köpa en ny packning till givaren.
Men ta original från närmsta ÅF. Mekonomen och dom andra har haft problem med sina
givare, har haft flera bilar där kunder bytt givare själva. Kommit med samma symptom som innan.
Och när man felsökt lite så har dom nya givarna varit defekta på skumma sätt.
Har dock bara råkat ut vid enstaka fall för defekta original delar. Så ta den dyra.
Glöm inte att köpa en ny packning till givaren.
Senast redigerad av kricka 15 oktober 2013, 21:42:14, redigerad totalt 1 gång.
De måste väl ändå varit en original som suttit monterad sen fabrik och den har ju uppenbarligen havererat.. Har de skett nån uppdatering på givaren?
Men jag håller med VAG tenderar till att haverera på dom mest möjliga och omöjliga vis..
Här har du en Meyle för ~100kr, Meyle är förmodligen OEM för denna del! De fanns Febi också om man föredrar det märket..
http://www.ebay.com/itm/2-PIN-COOLANT-T ... 27c71e4d24
Men jag håller med VAG tenderar till att haverera på dom mest möjliga och omöjliga vis..
Här har du en Meyle för ~100kr, Meyle är förmodligen OEM för denna del! De fanns Febi också om man föredrar det märket..
http://www.ebay.com/itm/2-PIN-COOLANT-T ... 27c71e4d24
Det blev mekonomen på väg hem. Gick oerhört smidigt att byta den i mörkret med pannlampa och assisterande sambo. CE-lampan slocknade faktiskt på andra starten. Det betyder väl kanske inte så mycket men det är iaf ett bra tecken.
Med tanke på hur enkelt det var att byta och hur lite kylarvätska som rann ut så får jag väl beställa ebay-varianten och ha hemma ifall det muppar igen.
Med tanke på hur enkelt det var att byta och hur lite kylarvätska som rann ut så får jag väl beställa ebay-varianten och ha hemma ifall det muppar igen.
Nu får du hålla tummarna för att du inte eldat upp katalysatorn (efterssom motorn gått fett) som verkar vara ett vanligt fel på dessa bilar, det märker du vid nästa besiktning 
Re: Felkoder VW Polo 2003 - Löst!
Check engine slocknade och tendenserna till att vilja dö efter ca 8km körning vid gaspådrag försvann. Så jag är glad. Billig lagning.Tankade nu och den hade dragit 0.62 Istf 0.59. Kanske kan tillskrivas den fetare blandningen? (samma körstil och sträcka ungefar).
Edit: åäö:ade texten och lade till löst till rubriken.
Edit: åäö:ade texten och lade till löst till rubriken.