För att gå tillbaka till den där idén: Nu har du ett rum fullt med chip, hur vet du vilka chip som du lyckades programmera och vilka som råkade vara trasiga eller där matningen råkade glappa under programmeringen så det inte blev genomfört?Lotsare skrev: Om radiochip har ett grundprogram från fabrik som gör dem programmerbara via radio, så skulle man bara kunna lägga chippen, i sina i övrigt färdiga produkter, påslagna för att få ström från sitt batteri, i ett rum med en programmerarsändare och snabbt programmera många utan att behöva göra några kopplingar.
Mikrocontrollers programmerade från fabrik / over-the-air?
Re: Mikrocontrollers programmerade från fabrik / over-the-ai
Uppgradering over-the-air är väl inte något exotiskt idag. Med motsvarande indtallation från scratch så skulle chippen få unika ID och var och en genomgå alla tester man vill OTA under natten med en fullständig rapport klar till morgonen. Om en bootloader måste installeras manuellt så får väl det gå vägen. Nu förstår jag vad en miljard kineser arbetar med...
Kanske vore enklare, billigare, snabbare och säkrare att sätta en Ti CC2540 med blåtand för $4, förprogrammerad med en bootloader, på *all* elektronik med någon slags MCU (USB-minnen, handsfrees, leksaker o.s.v.), bara för att kunna programmera dem på ett rationellt och automatiserat sätt?
Kanske vore enklare, billigare, snabbare och säkrare att sätta en Ti CC2540 med blåtand för $4, förprogrammerad med en bootloader, på *all* elektronik med någon slags MCU (USB-minnen, handsfrees, leksaker o.s.v.), bara för att kunna programmera dem på ett rationellt och automatiserat sätt?
Nerre: Maxim har 1-Wire® kretsar som ger unika serienummer. Under preprogramming med bootloadern kan man lägga in löpande serienummer osv. Knappast ett större problem - men vi är nog överens om att det knappast är ett vettigt produktionssätt utan synnerliga skäl.
Och ett synnerligt skäl kan vara en hermetisk sluten enhet, t.ex. IP68 eller värre.
Och ett synnerligt skäl kan vara en hermetisk sluten enhet, t.ex. IP68 eller värre.
Nej! Jag förstår inte vilket problem det skulle lösa (förutom i väldigt begränsade specialfall)? Däremot kan jag tänka mig rätt många problem det skulle skapa.Lotsare skrev:Kanske vore enklare, billigare, snabbare och säkrare att sätta en Ti CC2540 med blåtand för $4, förprogrammerad med en bootloader, på *all* elektronik med någon slags MCU (USB-minnen, handsfrees, leksaker o.s.v.), bara för att kunna programmera dem på ett rationellt och automatiserat sätt?
Korten jag jobbar med nu tar ~6 sekunder att programmera och verifiera, vilket kräver att man kopplar i en sladd. Men det måste man väl ändå göra för att spänningssätta korten för radioprogrammeringen antar jag.
Jo men vadå, tanken där var ju att programmera flera kretsar "parallellt" som jag förstod det. D.v.s. om du har 100 kretsar i ett rum så skickar du ut mjukvaran EN gång (typ broadcast). Hur vet du sen vilka som blev programmerade utan att behöva testa dem? Om du ändå måste testa dem en och en kan du ju lika gärna programmera dem en och en? Och då fanns det ingen vinst med att programmera dem med broadcast.
Nerre: helt korrekt. Jag läste mest TS ursprungsfråga som "är det bara att löda ihop, sedan kan man kommunicera via radio?" och sedan spårade ut. Men vi är nog ganska överens om att ligger en grej på hyllan o väntar på en kund - som ska ha kundspecifik mjukvara - är det inte inkopplat med batteri.
När man ska göra detta är det lika bra att blåsa in programmet när man ändå ska koppla in batteriet. Så det hela känns som en icke-fråga mest.
När man ska göra detta är det lika bra att blåsa in programmet när man ändå ska koppla in batteriet. Så det hela känns som en icke-fråga mest.
Nu lär ju inte in CC2540 kosta $4 i de volymerna det skulle skapa, men att föreslå ett kostnadspåslag på $4 är på många av de där produkterna att öka priset med minst 100% om inte flera hundra, $5 får man väll 30minuter kines för nu när de börjat bli "dyra"... Men gör man någon småserie produkt i några tusen om året kan man kanske kosta på sig sådan lyx.. Men sen ska ju radiolänken testas med, jag ser ingen vinst, jag ser bara kostnader, men sen är jag ju lite konservativ också...Lotsare skrev: Kanske vore enklare, billigare, snabbare och säkrare att sätta en Ti CC2540 med blåtand för $4, förprogrammerad med en bootloader, på *all* elektronik med någon slags MCU (USB-minnen, handsfrees, leksaker o.s.v.), bara för att kunna programmera dem på ett rationellt och automatiserat sätt?
Radiolänk adderar kostnad både utveckling och EMC-test.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Märkligt resonemang i tråden.
Varför är det ett problem med att stoppa program i en pryl?
Varför skulle det vara bättre med en radiolänk?
Hur skulle detta vara säkert om alla prylar går att uppdatera?
Någon måste ju tillverka en CC2540 till att börja med, hur skall dessa programmeras?
Med radiolänk också?...
Swech
Varför är det ett problem med att stoppa program i en pryl?
Varför skulle det vara bättre med en radiolänk?
Hur skulle detta vara säkert om alla prylar går att uppdatera?
Någon måste ju tillverka en CC2540 till att börja med, hur skall dessa programmeras?
Med radiolänk också?...
Swech
För att återgå till TS.Lotsare skrev:Om man beställer en hel serie (mycket billiga) microcontrollers, t.ex. TI 8051-baserade i QFN40-förpackning (6x6x0.75mm), hur programmeras de då med ens kod? Erbjuder företag som Texas Instrument tjänsten att föra över all ens kod till varje chip innan leverans? Eller görs det först efter att chippen är monterade på kretskortet? I det senare fallet måste ju kort avsedda för produktion och slutanvändning designas med anslutningar så att de kan programmeras.
Ja de flesta tillverkare erbjuder programmeringsservice, villkoren och priserna varierar med olika tillverkare.
Det kan vara vettigt när man har "mature code" dvs en färdigavlusad kod, som fungerar utan fel.
Microchip till exempel har det erbjudandet.
Där man i så fall skickar över sin kod, betalara en startavgift, köper ett antal programmerade kretsar för verifikation.
Därefter kan man beställa i produktionsvolymer.
Man skall dock vara medveten om att leveranstiden är längre, samt att vissa tillverkare har lägsta antal per batch.
Men naturligtvis, skall man producera ett par tusen enheter, så är en hel del vunnet.
Och nej, de proggar själva processorn, inte färdiga kort.