Hjälp mig bygga ett enkelt larm.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cjohman

Hjälp mig bygga ett enkelt larm.

Inlägg av cjohman »

Ny på forumet och inget vidare på elektronik, hoppas ni kan hjälpa mig ändå. :)

Ska försöka fixa ett enkelt larm, typ "wire loop" larm som går igång när en kabel klipps.

Bäst vore ett relä som slår till när man bryter jorden, då strömförsörjningen kommer att vara begränsad, 12v batteri.
Finns det något sådant relä? Eller något slags relä eller styrning som inte dra så mycket ström.

Vore tacksam för svar.

//Kalle
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Hjälp mig bygga ett enkelt larm.

Inlägg av prototypen »

Det måste alltid flyta en ström genom tråden och det tär på batteriet.
Strömmen kan göras låg så batteriet kan räcka länge.
Ta en MOS transistor, från plus på batteriet ett motstånd till gate, larmtråden mellan gate och source. Drain blir utgång som kan driva en siren.

Protte
cjohman

Inlägg av cjohman »

Tack Protte, har nu fått en liten bild hur jag ska göra. Dock några grejer jag undrar över.

Googlat runt och (tror jag) förstått att det är p-channel MOSFET jag ska använda?

Varför behöver jag ett motstånd? Och hur stort ska det vara?

Som sagt novis. Hoppas du/nån kan hjälpa mig på vidare vägen.

//Kalle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du har nog Googlat med ölglasen på...
N-MOSFET duger alldeles utmärkt!

Ett sätt:
Larm.PNG
Transistorn väljs efter storleken på reläet, den ska ju kunde klara strömmen som reläspolen drar. Likaså kan man behöva byta dioden till en grövre typ om det är ett kraftigt relä.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
cjohman

Inlägg av cjohman »

Tyvärr inga ölglas på, bara novisglasögonen.

Jag förstod det som att en n-mosfet var påslagen när det var ström på. p-mosfet var påslagen när det inte var någon ström på. Men har nog missförståt allt. :humm:

Hade tänkt driva ett slutande extraljusrelä, drar cirka 0.2ah som sedan driver sirenen.

Vad har dioden och motstånden för uppgift i sammanhanget?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

MOSFET-transistorer, båda N-kanal och P-kanal, är på när det finns rätt gatespänning.

Och då det är MOSFET är gaten isolerat från resten av transistorn varför det inte är fråga om ström eller inte men istället spänning eller inte.

Dioden kortsluter den spänningspuls som kommer när reläet släpps. I annat fall kan den bli så hög att transistorn kan brännas av. Den kallas "snubberdiod".

Motstånden då?
47k ser till att det går en svag ström (255µA) genom slingan när den är hel. Men då slingan är hel (hoppas vi ju) kortsluter den spänningen mellan gate och source på N-MOSFET'en varför transistorn är av. Skulle slingan brytas kommer spänningen på gate att bli ung. 12V gentemot source varför transistorn slår på.

100k är till för att pulser och skit (tänk blixtnedslag i närheten) som induceras i larmslingan inte ska elda upp transistorn. Egentligen skulle det finnas en mer avancerat koppling för att skydda ordentligt - men då skulle det å andra sidan vara ett riktigt larm också så det får vara.
cjohman

Inlägg av cjohman »

Tack Icecap för förklaringarna! :tumupp:

Då måste jag bara beställa lite delar å börja bygga.

Har du någon rekommendation på vad jag ska köpa för mosfet?

Dioden hade du ju specat på ritningen och motstånden är väl bara vanliga motstånd.
Har du rekommendation var man ska köpa eller något man kan plundra för att få tag på grejorna?

Med vänlig hälsning// Kalle
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Leta en MOS transistor N-kanal som tål minst 1 A och minst 30 Volt
Gärna om det är en TO220 kåpa/hölje.

Leta och redovisa så godkänner vi sedan.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan lösa det hela med ett par andra transistorer men Pruttes råd är bra, TO-220 är en enkel kapsel att hålla på med. Men har du en del skrot liggande kan det enkelt lösas med t.ex. 2 st NPN-transistorer - eller 2 st PNP eller en av varje osv.

Det finns så många möjligheter och vilken du ska köpa om du ska köpa? Det beror på vilken butik som är nära dig helt enkelt.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

http://www.electrokit.com är alltid nära :)
Dom levererar väldigt fort och har humana priser.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Då söker du där vad du tror är lämpligt så får vi säga bu eller bä.

Protte
cjohman

Inlägg av cjohman »

Har nu kollat runt lite, hittade faktiskt till Electrokit innan tipset, tack ändå.
Har hittat lite delar man skulle kunna använda från ett moderbord men lika bra att köpa nytt så man vet att det fungerar.

Inköpslista:
1st. 40310010 1N4148 DO-35 75V 300mA http://www.electrokit.com/1n4148-do35-75v-300ma.41532
1st. 40810510 Motstånd kolfilm 0.25W 100kohm (100k) http://www.electrokit.com/motstand-100k.41389
1st. 40810447 Motstånd kolfilm 0.25W 47kohm (47k) http://www.electrokit.com/motstand-47k.41385
1st. 40329897 VNP5N07 TO-220 N-ch 70V 5A http://www.electrokit.com/vnp5n07.45900

Behöver jag två mosfet, Icecap? Är inte så bra på att tyda elektronikscheman, men av vad jag förstått på din ritning ser jag bara en mosfet. Eller är den grejen till höger som jag uppfattar som ett relä en mosfet? :humm:

Sirenen är på 15w, dvs 1.25ah vid 12v. Isf borde mosfeten vara tillräcklig för att driva sirenen lr? Behöver jag ett separat relä?

Ska tilläga att larmet ska användas i en bil där spänningen varierar, mellan ca: 11-14.4V

Förlåt för mina dumma frågor, tacksam för er svar ska ni veta. //Kalle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är helt säker på att jag skrev "Man kan lösa det hela med ett par andra transistorer" men schemat du fick är det bara en N-MOSFET i och det håller.

Sedan kan det vara dumt att ha en av varje komponent, skulle det bli något fel under t.ex. monteringen ska du beställa igen. Motstånder är så billiga att jag aldrig köper under 100 st av ett värde men i ditt fall kan 10 st vara lämpligt. Ska du snåla ska du räkna med att du nog kan riskera ha sönder det ena, så köp alltså två av varje.

Samma med 1N4148, pysslar man med elektronik är den diod en sådär standarddiod att ha liggande - men räkna med att du kan råka ha sönder en, alltså minst två.

Transistorn är stryktålig så det är OK.

Men ska du driva sirenen direkt utan relä behövs dioden inte... Och ja, den klarar det utan problem.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sedan ska vi bara rätta en sak, sirenen på 15W drar 1,25 A (Ampere)

Enheten ah finns inte vad jag vet, det finns något som heter Amperetimmar (Ah) en lite konstig enhet som anger hur många ampere gånger antalet timmar ett batteri kan ge.
Det knäppa är att ett 10 Ah 12V innehåller dubbelt så mycket energi som ett 10 Ah 6V. Men det var en utvikning.

Protte
cjohman

Inlägg av cjohman »

:) Du har så rätt så Icecap, läsfel av mig! har en förmåga att läsa lite för fort... Alltså inte förstå... :wink:

Ang. A & Ah, man lär så länge man lever Protte. :)

Ska absolut köpa flera av varje. Skulle döpt den till komponentlista.

Är det bättre att använda sig av ett separat relä till sirenen? Isf vad är fördelen.

Imorgon skickar jag en beställning! Något mer jag bör beställa?

//kalle
Skriv svar