Vad är det för fel på min laserskrivare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Vad är det för fel på min laserskrivare?

Inlägg av arvidb »

Min laserskrivare lämnar ifrån sig papper som är spräckligt gråa istället för vita. Bilden visar hur det ser ut (papper som har gått genom skrivaren till vänster, "oskrivet" papper bredvid som referens, och en penna som storleksjämförelse):

Bild

Det här felet har uppstått gradvis, det började som ca 1 cm breda band längs kanterna på papperet, och sen har det kommit mer och mer på resten av ytan. Jag hittade en servicemanual och har monterat isär trumman och rengjort den - den var iofs inte smutsig och det hjälpte inte heller. Däremot såg jag att det fanns "hopklumpad" toner i tonerreturen, som hade spritt sig lite, om nu det kan ha någon betydelse. Jag har såklart rengjort "coronawiren" enligt instruktionerna i manualen.

Skrivaren är en Brother HL-1270N.

Någon som vet vad det är för fel, och om man kan göra något åt det? Manualen nämner att "the fixing unit may be smudged" och tycker att man ska ringa Customer Support... :humm:

Arvid
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Möjligt jag har fel men denna modell har inte en laserenhet utan är försedd med en "rad lysdioder" och den kan bli lite smutsig vilket gör pappret fläckit. Är det en laserenhet kontrollera att lasern lyser ner till trumman utan en massa damm och pappersrester.
Aluvi

Inlägg av Aluvi »

En annan sak jag råkade ut för.
Jag fyllde på toner i min kasett efter ett par påfyllningar blev det samma resultat som du har och det berodde på att det finns en uppsamlare för toner som inte ska vara med på pappret och den var smetfull så det gick inte i mer, det innebar att tonern blev kvar på pappret.
Fast om di kasett alldrig är påfylld efteråt så är det nog inte det felet.
men har du fyllt den nån gång så kan det bero på det.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag fick höra en gång att corona trådarna var skitiga och att man skulle plocka ur dem åch rengöra dem.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det brukar finnas en 'dyna' där trådarna sitter, som man kan dra fram och tillbaka för att rengöra dem.

Men det låter mest som om uppsamlaren är full.
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

Annars så brukar Brother skita ner så där när tonern är slut kan så vara fallet ?

/NC
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vid en extra genomläsning ser man att arvidb rengjort coronawiren, trumman och tittat i tonerreturen....

Jag tror vi måste komma på fler felorsaker. :)

Jag bråkade ofta med en HL-1275 på mitt förra jobb. Bytte allt man kom åt, men ändå blev papprena ibland helt svarta. Oftast blev papperet helt tomt, utan en enda bokstav. Ibland matade den in ett 20-tal papper åt gången.

Mitt bästa tips är att montera ner skrivaren så mycket det går och kolla efter toner-rester och övrigt skräp. Kolla även så att inget är skadat. Trumman/valsen t.ex. Det hade varit mitt nästa steg om jag inte tröttnat och skaffade en ny skrivare. (Tror förresten den hette HL-1270).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Förmodligen är trumman finito. På min HP-5m har det alltid hjälpt att byta kassett när den kladdat på detta sätt. Visst kostar kassetterna lite mera när de innehåller trumma, men så slipper man massor av kladd och krångel.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Den skrivaren gjorde själ av sej att bli kallad skitskrivare :wink: :lol:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tack för alla tips! Jag ska kolla det där med tonerreturen igen, jag tömde den aldrig utan såg bara att den såg "skräpig" ut och städade upp runtom. Skrivaren är köpt begagnad så jag vet inte om de har fyllt på toner i kassetten. Hmm, vågar man dammsuga ut tonern i tonerreturen? Eller är den så finkornig att den bara blåses ut som ett stort svart moln på andra sidan dammsugaren? :doh:

JimmyAndersson: det låter som om den skrivaren hade rätt stora problem, hehe :) "... ändå blev papprena ibland helt svarta. Oftast blev papperet helt tomt, utan en enda bokstav. Ibland matade den in ett 20-tal papper åt gången."

Arvid
Tekko

Inlägg av Tekko »

Bättre att hälla ur tonerna i en plastpåse, men var försiktig så du inte får dem över hela rummet som det blev för mej då jag skrotade min brother hl630. Vete fan hur jag lyckades men plötsligt *poof* så va det som ett grådaskigt moln över det man höll på med och fullt med toner på golvet.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag plockade isär kassetten med trumma och toner och rengjorde så gott jag kunde. Tonerkassetten såg ut så här efter att jag tog bort "developer roller":n (vad är tonerretur och vad är ny toner här?):

Bild

Tyvärr ser utskrifterna fortfarande ut som skit. Det kanske är dags att köpa ny trumma-/tonerkassett (eller ny skrivare kanske, de är ju rejält billiga nu).

Arvid
Tekko

Inlägg av Tekko »

Kolla även laserenheten och rengör om det är smutsigt.

Hl-1270 är en laseskrivare, inte en led page skrivare, googlade på skrivaren.

Det kanske är lika bra att köpa ny skrivare istället. Om du skrotar denna skrivaren finns det en liten roterande pryl som jag skulle vilja ha tag i, den liknar en floppymotor med en mångsidig alum skiva på och sitter i laserenheten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Inte bara det. Man kan återvinna en hel del ur en skrivare. Motorer, fjädrar, skruvar, muttrar, kretskort med komponenter, kontakter, sladdar, knappar, kugghjul, gummihjul, stålstänger, fläktar mm. mm. Man vet aldrig när man kan behöva något av det :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Som min steppergrej, det e rester av skrivare, har resten av den i källarn, dock bara en vanlig tråkig matrisskrivare.
Skriv svar