UP! Plus 2 3D Printer ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
4kTRB

UP! Plus 2 3D Printer ?

Inlägg av 4kTRB »

Verkar vara en konkurrent till Velleman då
den går få igång på 15 minuter.
Fast är den så bra som stjärnorna anger?

http://www.maplin.co.uk/up-plus-2-3d-printer-853513
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: UP! Plus 2 3D Printer ?

Inlägg av Meduza »

Den är ju dock en helt annan prisklass än vellemann utan närmare prisklassen av en Ultimaker 2...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Helt korrekt
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Kan inte se parallellerna till Velleman's modell,
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

http://store.solidoodle.com/index.php?r ... duct_id=79
där har du mer än en konkurrent... Riktigt bra och hjälpsamt forum med, kan inget annat än att rekommendera, har själv en s2:a och s3:a.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

@Rondavouz
Jag tycker konstruktionen ser bra ut. Har du några bilder på dina skapelser?
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

Nog enklast du tar en titt på http://www.soliforum.com/ och letar upp mina inlägg där. Älskar meckandet så uppdaterade min s2:a med ramps, bowden och airtripper .
http://www.thingiverse.com/thing:44049
http://www.thingiverse.com/thing:44055
Kan dock referera till Ian som lagt ner otroligt mycket tid till att göra jättebra guider för att komma igång med sin s2-3
http://solidoodletips.wordpress.com/ är en riktig guldgruva oberoende av vilken 3d skrivare man har, om man e ny så börja med att läsa de äldsta artiklarna.

Du får en väldigt stabil ram som man sen kan mecka med själv, till ett riktigt bra pris vill jag påstå.
Och vill man inte mecka själv är den väldigt lätt att komma igång med, och sen kan man labba med slicers osv.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Inlägg av PatrickOhlson »

Hej,

Med risk för att vara något partisk, UP+ och UP2 är riktigt bra maskiner, för de som fokuserar på att få ut en så korrekt modell vid varje utskrift.

Mjukvaran är baserad på highendmaskinernas och inriktning mot bra resultat, men med färre möjligheter för "trix och fix"

Detta passar självklart inte alla, men den riktades mot industrin i begynnelsen, då är det viktigare med färre inställningar;)

Ha en fortsatt god söndag

//P
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Baserad på Highendmaskinernas, hur menar du nu?

Det senaste jag fick höra iaf är att UP! skrivarna är tillverkade i kina av en tillverkare som inte tillverkar några mer "Highend" skrivare alls, så är det "kinesiskt industrispionage" det är tal om eller är det jag som har förstått allt fel? (se svar nedan)

Jag ska säga att jag från början är rätt skeptisk till UP! då man har valt att gå vägen med closed-source konstruktion och begränsad mjukvara, bara vara optimerad för sitt egna ABS-filament som man är hemlig om vad det är för speciellt med (och där andra tillverkares filament inte fungerar ordentligt) osv... jag tvekar inte på att det är bra maskiner (jag gillar faktiskt konstruktionen på flera punkter) och det är ett OK pris, men jag är mycket tveksam till att mjukvaran skulle vara så överlägsen, ta en titt på tex Cura så ska du se att det finns andra slicer-mjukvaror som inte är sämre i dagsläget...
Senast redigerad av Meduza 13 oktober 2013, 20:54:28, redigerad totalt 1 gång.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Hej,

Up tillverkas av Tiertime, som också tillverkar "highend" skrivare, det var detta som gjorde att de kom in på marknaden så snabbt.
Vad gäller slicers, så kan man diskutera detta i oändlighet, dock håller UPs erkänt bra kvalitet och snabbhet

/p
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Okej, då ska jag ändra mitt statement, har förvisso aldrig hört talas om Tiertime tidigare men det finns mycket i asien man aldrig hör om i övrigt så det behöver ju inte säga något.

Vad säger du om det här med att det enbart fungerar med erat eget material, har det ändrats eller är det fortfarande så?
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Du har helt rätt att extrudern fungerar bäst med den OEM abs vi säljer, då den är garanterad att hålla 1.75 från start till slut. Många har dock testat olika Abs med fullgott resultat, finns även mods på thingi för att helt komma undan problemet. Har själv testat taulmans 618, fungerade väldigt bra
Den har idag lite problem med PLA, men med olika metoder så kan man få även det att fungera ok

Movietime med familjen nu:-)
/p
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo jag har sett kretskorten som "lurar" extrudern att den är en annan temperatur för att kunna köra andra material, men det känns ju som en lite onödig sak att behöva göra på en skrivare som ändå kostar ~15kkr+
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Jo det kan tyckas så, men maskinen tillverkades i första hand för att garantera fullgott utskriftsresultat, där togs också beslutet att ha striktare toleranser på extrudern.

Alternativet hade varit att köra helt chippade material, vilket hade varit avsevärt sämre imho:)

Nu fokuserar man på att få en maskin som är så mycket plug n play som möjligt, med certifierade drivrutiner och Windows 8.1.

Har själv hackat runt lite med Repetier Host och firmware justeringar, tyvärr inget som får bli publikt, ännu iaf

@4kTRB Dra ett pm om du är intresserad av lite mer info rörande detta
Skriv svar