Någon som lekt med SD/MMC kort och PIC18?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Någon som lekt med SD/MMC kort och PIC18?

Inlägg av AndersG »

Då jag läser docsen verkar det som man inte kan öppna en fil i RW, utan måste öppna enbart som läs eller skriv. Håller på och skissar på en HP9121-emulator med en PIC och ett SD-kort.

Någon som vet mera?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Någon som lekt med SD/MMC kort och PIC18?

Inlägg av AndLi »

Nu känns det som du hoppa över några lager, SD/MMC vet väll inget om filer? Det borde väll vara implemenationen av filsystemet som sätter gränsen på RW?

Sen kan det väll vara praktiska problem som page hantering och sådant som ställer till det och för att underlätta kräver man skriv eller läs..

Jag lekte för ett par år sen med SD , någon open source FAT implementation och en atmega....
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I grunden kan man bara läsa eller skriva en sektor (eller fler) på SD-kortet, resten är mjukvara.

Kan det vara så att en Write-öppning kan tillåta read också?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Mja. Så här är det: Microchip har en öppen implemenation av FAT16 (och 32)

HP9211 etc har ett eget filsystem som heter LIF, men på denna SD kommer bara att finnas en fil och den är en image av en LIF-disk. Då Analysatorn läser/skriver via GPIB så översätter min kod det till en skrivning i imagefilen. Tex om analysatorn skriver sektor 2, så gör jag en fseek till 2 * 215 och skriver sedan där.

Fördelen med att ha SD men FAT är att man i så fall kan konvertera datat med tillgängliga program.
Skriv svar