9V batteri till ställbart 0-1V ut mha pot?
9V batteri till ställbart 0-1V ut mha pot?
Hej
Undrar om det finns nåt enkel krets man kan bygga för att simulera en 0-1v DC utsignal ?
Skulle ju var trevligt om det gick o driva med ett 9v batteri, eller ev 12v om det behövs.
Detta för att kunna felsöka/testa bilar med smalbandslambda som krånglar.
Undrar om det finns nåt enkel krets man kan bygga för att simulera en 0-1v DC utsignal ?
Skulle ju var trevligt om det gick o driva med ett 9v batteri, eller ev 12v om det behövs.
Detta för att kunna felsöka/testa bilar med smalbandslambda som krånglar.
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
Ett motstånd på 100 kOhm i serie med en pot på 10 kOhm borde ge dig ungefär det du vill ha om du kör med 12 V. Resistorn bör vara ca 68 kOhm om du kör med 9 V. Motståndet mot plus, de två yttersta benen på poten mot motståndet och minus, din signal får du ut på mittenpinnen på potten.
Senast redigerad av Walle 9 oktober 2013, 15:10:04, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Kompletterade lite.
Anledning: Kompletterade lite.
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11836
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
Ska man ha det till någonting i bilsammanhang för felsökning så bör man nog även komplettera med en buffert på utgången.
Alltså en operationsförstärkare kopplad så här:

Annars kommer spänningen ut att variera beroende på hur mycket/om det du kopplar den till drar ström. Dessutom blir det annars väldigt störkänsligt, vilket inte är helt optimalt i bil-miljö.
OP'n måste vara Rail-to-Rail (i alla fall nedåt) och kunna drivas av 9V single-supply (alt. lägre men då måste du komplettera med en spänningsregulator).
Alltså en operationsförstärkare kopplad så här:

Annars kommer spänningen ut att variera beroende på hur mycket/om det du kopplar den till drar ström. Dessutom blir det annars väldigt störkänsligt, vilket inte är helt optimalt i bil-miljö.
OP'n måste vara Rail-to-Rail (i alla fall nedåt) och kunna drivas av 9V single-supply (alt. lägre men då måste du komplettera med en spänningsregulator).
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
Du vill alltså lura bilen att den har en lambda-sensor?
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
Det är nog bättre att låta batteriet flyta mot jord och reglera differansen mellan utgångspinnarna.
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
Ja.adent skrev:Du vill alltså lura bilen att den har en lambda-sensor?
Jag vill kunna koppla bort en felaktig lambdasensor och sedan simulera magert/fett mha en vridpot.
Får man bilen o gå bra då, så vet man ju att lambdan behöver bytas. Vet att 0,5v är idealvärdet. sen under eller över det så är det inte bra.
Mkt bra i felsökningssyfte.
Vet ej hur mkt ström som ECU/databoxen kan tänkas dra. Men att köra med 9v batteri är nog inget fel. Men vore ju bra om det funkade även när spänningen sjunker lite. Vad är det för spänning i ett 9v batteri när det närmar sig slutfasen, 7-8v?
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
varför blanda in ett 9V-batteri alls ? i en bil har du ju tillgng till ~12V på ett enkelt sätt.
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
Jadu, du brukar väl inte koppla in multimetern på bilen batteri mha klammor va för att den skall fungera när du vill mäta?
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
Njä, men mycket annat bilrelaterat gör man ju så med, en multimeter är ju dessutom mer generell än till just bilar.
Re: 9v batteri till ställbart 0-1v ut mha pot?
Intressant. Jag höll på och slogs med lambdasond och luftmassemätare på en gammal SAAB 900:a. När jag läste på om lambdasonder så verkade det som regleringen i regel var ställd med en viss överförstärkning (vilket verkar konstigt) så att signalen ut från lambdasonden hela tiden blev en sinusvåg, förhoppningsvis med låg amplitud. Det verkar knasigt när jag skriver det nu, tyckte det då med men...
Ska se om jag hittar...
Aha denna förklarar nog, vid rätt lambdavärde har man nästan vertikal kurva så regleringen svänger fram och tillbaka över denna punkt.

Här verkar stå lite mer: http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 15974.html
Det kan vara så att det blir lite knasigt med likspänning om bilen varierar rich/lean och förväntar sig resultat därefter... Beror lite på hur det är gjort...
MVH: Mikael
Ska se om jag hittar...
Aha denna förklarar nog, vid rätt lambdavärde har man nästan vertikal kurva så regleringen svänger fram och tillbaka över denna punkt.

Här verkar stå lite mer: http://ecomodder.com/forum/showthread.p ... 15974.html
Det kan vara så att det blir lite knasigt med likspänning om bilen varierar rich/lean och förväntar sig resultat därefter... Beror lite på hur det är gjort...
MVH: Mikael
Re: 9V batteri till ställbart 0-1V ut mha pot?
Det stämmer, en smalbandslambda indikerar i princip digitalt om blandningen är fet eller mager. Vill man ha en lambda med en vettig signal där emellan behöver man en bredbanslambda.
Re: 9V batteri till ställbart 0-1V ut mha pot?
Jag hade använt ett 9V batteri då det bara är för felsökning och det är ingen ström inblandad. Lambdasonden lämnar ifrån sig en svag spänning över en temp på ca 350 grader C som är beroende på hur mkt syre som den befinner sig i. Denna spänning går bara att mäta med ett högohmigt instrument.
Tänk på att inte använda någon oljig substans när du monterar sonden och inte heller löda kablarna till sonden då flusset kan krypa till sonden i miljön under huven runt grenrör och downpipe.
Tänk på att inte använda någon oljig substans när du monterar sonden och inte heller löda kablarna till sonden då flusset kan krypa till sonden i miljön under huven runt grenrör och downpipe.
Re: 9V batteri till ställbart 0-1V ut mha pot?
@adent
intressant bild du hittat och info.
Det stämmer ju väldigt bra med sondens mätområde. Den kan bara mäta någorlunda exakt precis runt omkring Lambda 1. Dvs där det är bra. Så fort det börjar gå magert eller fett så vet den inte hur mycket det avviker från optimalt värde.
Off topic:
Därför det heter smalband, den klarar inte av jobbet så bra. Därför det har kommit bredbandstyper som kan tala om hur mycket fett det går tex. Detta är väldigt bra då man vid överladdning vill köra lite fett, dels för kylning och dels ger det mer effekt.
Jag tror dock att det kommer o fungera med en DC signal. Ska plocka ihop en liten krets till detta o testa sfsm.
intressant bild du hittat och info.


Det stämmer ju väldigt bra med sondens mätområde. Den kan bara mäta någorlunda exakt precis runt omkring Lambda 1. Dvs där det är bra. Så fort det börjar gå magert eller fett så vet den inte hur mycket det avviker från optimalt värde.
Off topic:
Därför det heter smalband, den klarar inte av jobbet så bra. Därför det har kommit bredbandstyper som kan tala om hur mycket fett det går tex. Detta är väldigt bra då man vid överladdning vill köra lite fett, dels för kylning och dels ger det mer effekt.
Jag tror dock att det kommer o fungera med en DC signal. Ska plocka ihop en liten krets till detta o testa sfsm.
-
- Inlägg: 515
- Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
- Ort: Helsingborg
Re: 9V batteri till ställbart 0-1V ut mha pot?
Om man vill köra magert, skulle man kunna lägga på en offset på lambdasignalen och få bilen att tro att den går fetare än vad den gör? Har förstått att vid etanolkonvertering så finns det fördelar med att köra magert, framförallt för bränsleförbrukningen då.
Re: 9V batteri till ställbart 0-1V ut mha pot?
Nej det går inte. Efter som en smalbandlambda i princip är digital så går det inte att förskjuta mätområdet på det sättet. Kör man magert så kommer man att få mer käveoxider i avgaserna.