Mekaniskt brum från nättransformatorer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Mekaniskt brum från nättransformatorer

Inlägg av psynoise »

Jag har problem med brum från ett antal audioapparater. Brummet är mekaniskt och borde rimligtvis uppkomma från nättransformatorerna.

Det finns flera åtgärder att prova:
  • · Spänna fast monteringen bättre.
    · Gummiupphängning, antingen transformator eller racklåda.
    · Lacka transformator.
Ytterligare har jag hört att likspänning från elnätet kan ställa till det. Dock har jag mätt lite enkelt med multimeter utan att finna någon likspänningskomponent över 1 V.

Vidare är jag lite nyfiken på lack och vilka följder det kan ha. Kretskort lackas vanligen med akryl vilket finns behändigt som spray. Vidare vet jag att polyuretanlack har används till äldre transformatorer. Idag finns polyuretanlack från Biltema om 2-komponenter som kan målas utan någon uppvärmning.

Det jag undrar över är vad ni andra har för erfarenheter. Räcker det med akrylspray, eller blir det bättre med polyuretan. Påverkar lackerna transformatorerna negativt. Kommer ett likspänningsfilter hjälpa mig trots att jag inte ser något på multimetern. Finns det några fler tips eller åtgärder som bör bejakas?
gkar

Re: Mekaniskt brum från nättransformatorer

Inlägg av gkar »

Sätt en stor serie C eller lägg en isolationstransformator i serie. Då vet du om den är DC känslig.
Upphängning brukar fungerar om det vibrerar i lådan.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

En variant är att transformatorn sitter i en låda av stål. Då kan det bli det svårt att få bort oljudet. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

I "svåra" fall har jag doppat trafon i shellac (eller hur det nu stavas) för det har inte räckt med pensling.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ja, det är ofta lindningarna som rör på sig lite , men om det är en EI trafo kan även plåtarna vibrera.
Att impregnera ordentligt med någon form av lack/härdbar massa är bara bra.

Jag ser inget problem med att "fylla" upp tomrummet i lindningarna så länge fyllmediat inte angriper polyuretanen som isolerar dessa (om det är borteldningsbar eller bortlödbar isolering på tråden, det är det oftast)
Det minskar risken för smuts och fukt, och värmeledningen förbättras faktiskt jämfört med luften som isolerar mellan lindningstråden.
Jag är inte säker på att PU lack skadar härdad PU isolering?
Input?

Likspänning på elnätet är det troligen inte, kan dock vara övertoner från en stor förbrukare som sabbar nätspänningen i närheten.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Isolationstransformator hjälpte tyvärr inte. Därav får jag väl fortsätta med att ta en titt på varje apparat enskilt.

Shellack känns spontant mindre riskfritt då den varken innehåller akryl eller polyuretan vilket eventuellt kan lösa lacken på koppartråd. Vidare såg jag nu att shellack finns hos vanliga byggvaruhus även kallat för kvistlack.
GFEF

Inlägg av GFEF »

psynoise

>Shellack känns spontant mindre riskfritt

Max säker temperatur för shellack ?

Är garantera mindre än moderna isoleringslacker.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag tog mig en närmare titt på Plastik 70
I egenskap av lågviskös, fixerande och isolerande beläggning, kan Plastik
70 även användas för isolation av spolar och transformatorer.
Plastik 70 innehåller etyl- och butylacetat som lösningsmedel. Dessa lösningsmedel är
normalt säkra för kretskort och lödmaterial, och också för elektroniska komponenter.
http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TKC ... STIK70.PDF

Eftersom Plastik 70 anges ha användningsområden på bland annat spolar och transformatorer antar jag att denna borde vara lämplig. Således ska varken isolationslack eller temperatur vara något problem. Dock är Plastik 70 långt ifrån billigt och några dopp blir det inte men en sprejburk kan kanske vara värt att testa.
Kolven

Inlägg av Kolven »

Mekaniskt brum kan ha olika orsaker. Vilken typ av kärna är det i ditt fall? En ringkärna är betydligt känsligare för dc än en EI. För många år sedan tystade jag transformatorer och spolar med ett skyddslack från en sprayburk. Det var mycket effektivt när problemet var i själva lindningen. Ska kolla om jag har kvar en burk. Återkommer isf med vad den heter.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tack det vore intressant.

Jag vet att minst en apparat som brummar har EI-transformator men gissningsvis har resten det också då transformatorer med ringkärna är ovanligare för de låga effekter som det handlar om.
Skriv svar