Använda servo för verktygslåsning
Re: Använda servo för verktygslåsning
Så det tillsammans med det faktum att en MT3 behöver mycket mindre dragkraft så kan jag nog klara mig på de ca 400kg kraft som 5Nm vridmoment ger ifrån servon.
Blir nog ett test när jag har kommit så långt!
Tack för alla bra svar så långt!
Är det någon som har kunskap om att modifiera en ISO30 spindel att göra snabbbyten av verktyg så säg till.
T.ex. med en ball gripper eller dyl.
Blir nog ett test när jag har kommit så långt!
Tack för alla bra svar så långt!
Är det någon som har kunskap om att modifiera en ISO30 spindel att göra snabbbyten av verktyg så säg till.
T.ex. med en ball gripper eller dyl.
"400kg kraft som 5Nm vridmoment ger"
Det gäller ju vid 20% verkningsgrad.
Jag skulle tippa att en osmord M10 ligger på närmare 10%.
Då har du bara 200kg kraft.
Som jag skrev tidigare, man vet inte kraften för att orka stöta ur verktyget.
"Är det någon som har kunskap om att modifiera en ISO30 spindel"
Har du någon ritning eller skiss på hur spindeln ser ut invändigt?
Som jag skrev tidigare, man vet inte kraften för att orka stöta ur verktyget.
"Är det någon som har kunskap om att modifiera en ISO30 spindel"
Har du någon ritning eller skiss på hur spindeln ser ut invändigt?
Är det bara jag som är konfunderad över vad som egentligen skall göras?
Du hänvisar till dokument som gäller R8 (som vi nu kommit fram till inte gäller i ditt fall eftersom du inte har en sådan spindelkona). Sen pratar du om MT-hylsor och TTS-system, du pratar om adapter från 30-kona till MT, du pratar om att bygga om en spindel med ISO30 för att köra med dragtapp, du pratar om att dra dragstången med en servomotor och du säger att du har en spindel med tallriksfjädrar. Det skulle underlätta, för mig i alla fall, om du kunde sammanfatta exakt vad det är du vill göra
Om du HAR en spindel med ISO30-kona (DIN2080 antar jag att du menar) så varför inte titta på om du kan dra DEN dragstången med din servo-motor (jag är inte säker på att det är en bra lösning). Där har du ju tappar som överför momentet till hållaren och kraften för att hålla fast verktyget i spännhylsan kommer inte "genom" dragstången så där kanske det räcker med 200kg, speciellt eftersom du DÅ inte har några tallriksfjädrar utan en "stum" dragstång. (Och alltså skippa allt vad TTS heter.)
Du hänvisar till dokument som gäller R8 (som vi nu kommit fram till inte gäller i ditt fall eftersom du inte har en sådan spindelkona). Sen pratar du om MT-hylsor och TTS-system, du pratar om adapter från 30-kona till MT, du pratar om att bygga om en spindel med ISO30 för att köra med dragtapp, du pratar om att dra dragstången med en servomotor och du säger att du har en spindel med tallriksfjädrar. Det skulle underlätta, för mig i alla fall, om du kunde sammanfatta exakt vad det är du vill göra

Om du HAR en spindel med ISO30-kona (DIN2080 antar jag att du menar) så varför inte titta på om du kan dra DEN dragstången med din servo-motor (jag är inte säker på att det är en bra lösning). Där har du ju tappar som överför momentet till hållaren och kraften för att hålla fast verktyget i spännhylsan kommer inte "genom" dragstången så där kanske det räcker med 200kg, speciellt eftersom du DÅ inte har några tallriksfjädrar utan en "stum" dragstång. (Och alltså skippa allt vad TTS heter.)
Jag tippar på att det gäller detta.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=67536
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=67536
Ursäkta om det blir rörigt, min initiala tanke med tråden var att få reda på hur man beräknade kraftöverföringen ifrån rotation till vertial kraft via gänga då jag gått och grunnat på det.
Sen blir det rörigt med alla alternativ ursäkta för det.
Skall försöka förklara läget så kanske någon kan ge ett bästa råd utifrån erfarenheter istället.
Precis som Säter säger så är det lite av en fortsättning av tråden han länkade, dock tyckte jag detta var mer en konkret fråga (sen spårade jag ut
Den mer slutgiltiga frågan nu när vi ändå är insnöade på detta
Jag har införskaffat en fräs som har en ISO30 kona (DIN2080 skulle jag gissa då som H.O skriver)
Denna kona är kompatibel med BT30 som jag förstår det.
Själva verktygen har en hals och vad jag förstått så går det inte att sätta en kulgriper på denna typen av verktyg då de inte får plats i spindeln.
Jag har idag 10st TTS verktygshållare ER16/32 vilket är en typ av verktyg som Tormach har tagit fram.
Dessa använder jag idag i min lilla fräs som har en MT3 kona.
TTS verktygen späns fast med hjälp av en MT3 kona som är slitsad och drar in tappen på TTS verktyget i konan. Repiterbar Z då verktyget går mot nosen på spindeln.
Tanken är att istället för att springa ut och köpa ISO30 verktyg som jag inte kan få till snabba verktygsbyten på så tänkte jag använda mina TTS verktyg.
Fullt medveten om att TTS verktygen inte klarar alls av samma typ av arbete osv men i en övergångsperiod ändå kunna använda dem.
Därför införskaffade jag en adapter ISO30 > MT3 med genomgående hål.
Detta bör göra att jag kan köra mina TTS verktyg i ISO30 maskinen och även göra snabba verktygsbyten.
Men sen kom jag på en enligt mig finurliga detaljen att använda spindeldriften (servo motor) för att spänna fast verktyget i konan genom att bromsa muttern som sitter i toppen på förslagsvis en gängad stång som agerar dragstång(utan tallriksfjädrar var tanken från början).
Men summerat:
Vad finns det för alternativ för att få till snabba verktygsbyten i en ISO30 spindel (som jag inte har några ritningar på)
som jag ser det
1. Byta till en BT30 spindel
2. Köra med TTS verktyg med adapter till MT3
3. H.Os förslag att köra ISO30 verktyg med ovan tanke att dra fast dem med spindeln. (vilket faktiskt låter riktigt bra!)
Sen blir det rörigt med alla alternativ ursäkta för det.
Skall försöka förklara läget så kanske någon kan ge ett bästa råd utifrån erfarenheter istället.
Precis som Säter säger så är det lite av en fortsättning av tråden han länkade, dock tyckte jag detta var mer en konkret fråga (sen spårade jag ut

Den mer slutgiltiga frågan nu när vi ändå är insnöade på detta

Jag har införskaffat en fräs som har en ISO30 kona (DIN2080 skulle jag gissa då som H.O skriver)
Denna kona är kompatibel med BT30 som jag förstår det.
Själva verktygen har en hals och vad jag förstått så går det inte att sätta en kulgriper på denna typen av verktyg då de inte får plats i spindeln.
Jag har idag 10st TTS verktygshållare ER16/32 vilket är en typ av verktyg som Tormach har tagit fram.
Dessa använder jag idag i min lilla fräs som har en MT3 kona.
TTS verktygen späns fast med hjälp av en MT3 kona som är slitsad och drar in tappen på TTS verktyget i konan. Repiterbar Z då verktyget går mot nosen på spindeln.
Tanken är att istället för att springa ut och köpa ISO30 verktyg som jag inte kan få till snabba verktygsbyten på så tänkte jag använda mina TTS verktyg.
Fullt medveten om att TTS verktygen inte klarar alls av samma typ av arbete osv men i en övergångsperiod ändå kunna använda dem.
Därför införskaffade jag en adapter ISO30 > MT3 med genomgående hål.
Detta bör göra att jag kan köra mina TTS verktyg i ISO30 maskinen och även göra snabba verktygsbyten.
Men sen kom jag på en enligt mig finurliga detaljen att använda spindeldriften (servo motor) för att spänna fast verktyget i konan genom att bromsa muttern som sitter i toppen på förslagsvis en gängad stång som agerar dragstång(utan tallriksfjädrar var tanken från början).
Men summerat:
Vad finns det för alternativ för att få till snabba verktygsbyten i en ISO30 spindel (som jag inte har några ritningar på)
som jag ser det
1. Byta till en BT30 spindel
2. Köra med TTS verktyg med adapter till MT3
3. H.Os förslag att köra ISO30 verktyg med ovan tanke att dra fast dem med spindeln. (vilket faktiskt låter riktigt bra!)
Det är inte nödvändigt att köra med en gripper.
Jag har en äldre maskin med bajonettlåsning, det fungerar hyfsat så länge det är manuell verktygsväxling.
Du får kolla inne i spindeln hur mycket utrymme det finns ovanför halsen på ISO-30 verktyget.
Jag har en äldre maskin med bajonettlåsning, det fungerar hyfsat så länge det är manuell verktygsväxling.
Du får kolla inne i spindeln hur mycket utrymme det finns ovanför halsen på ISO-30 verktyget.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Modda en ISO30/2080 så att dragstången sitter bara i MK3 hylsan, då kan ju inte ISO30 konan ramla ur. Ordna med trycklufts driven minidragare och växla 'manuellt' = enklast / billigaste tills du har plockat ihop en annan spindel om du nu måste jaga 'snabba' växlingar.
Varför denna brådskan med verktygsbyten? Du som jag lirar väl i 'korpen' där det inte är frågan om sekunder och tusentals detaljer.
Varför denna brådskan med verktygsbyten? Du som jag lirar väl i 'korpen' där det inte är frågan om sekunder och tusentals detaljer.
Nae det är egentligen fjantigt att hålla på med att försöka få snabba byten av verktyg...
Men då jag har tryckkolv på fräsen idag och tycker det är sjukt smidigt att bara trycka på en knapp så tar den in verktyget så blir man bortskämd.
Sen att är det lite hela grejen för mig att mecka med konverteringen
Säter:
bajonettlåsning måste jag undersöka.
Googlar man det kommer man till en annan tråd där du förklarar
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&start=15
Men då jag har tryckkolv på fräsen idag och tycker det är sjukt smidigt att bara trycka på en knapp så tar den in verktyget så blir man bortskämd.
Sen att är det lite hela grejen för mig att mecka med konverteringen

Säter:
bajonettlåsning måste jag undersöka.
Googlar man det kommer man till en annan tråd där du förklarar

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 7&start=15
"jag har tryckkolv på fräsen idag "
Jag hänger inte med riktigt.
Om du redan har tryckkolv, varför vill du då använda en servomotor istället?
Jag hänger inte med riktigt.
Om du redan har tryckkolv, varför vill du då använda en servomotor istället?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Snurrigt är bara förnamnet nu, vad fasen är det du vill göra?
swapper har en maskin med MT3-spindel, spännhylsa, fjäderbrickor, tryckluftskolv och TTS-hållare.
Sen har han en ANNAN maskin med en ANNAN spindel och det är DENNA spindel diskusionen EGENTLIGEN gäller.
Sen har han en ANNAN maskin med en ANNAN spindel och det är DENNA spindel diskusionen EGENTLIGEN gäller.
Jag vet inte varför allt jag skriver gör alla totalt förvirrade
Men jag är nog ganska nöjd med de svar jag fått då jag har ännu lite fler alternativ.
Återupptar detta när det är tid för att testa den NYA fräsen med lite bilder.

Men jag är nog ganska nöjd med de svar jag fått då jag har ännu lite fler alternativ.
Återupptar detta när det är tid för att testa den NYA fräsen med lite bilder.
Som av en slump så råkar jag ha en beräkningsmodell framför mig där jag kan specificera åtdragninsmoment och smörjning för olika skruvdimensioner.säter skrev:"400kg kraft som 5Nm vridmoment ger"

Det stämmer, att du får mindre kraft om du har sämre friktion. Men varför vill man ha en osmord skruv när man kan ha en smord?
En M10 8.8 som du drar med 5 Nm vid friktion 0.2 ger en klämkraft på i snitt 192kg, vid friktionen 0.15 så är klämkraften 250kg, vid friktioner som gäller för en standard smord M10 så blir klämkraften 280kg.
För en M8 gäller 346kg, för en M6 gäller 457kg. Skulle du mot förmodan välja en M5 så får du klämkraften 549kg. Standardmoment för M5 8.8 är 6 Nm så då börjar du väl närma dig gränsen för vad den tål. Min röst ligger på en smord M5 10.9 i sådana fall, den kan du dra till 8 Nm utan problem.
"en ANNAN maskin med en ANNAN spindel"
Jaha, det var ju inte helt lätt att fatta.
"Jag brukar aldrig titta på den s k verkningsgraden, det är inte så noggrant. "
Jasså, jag tycker detta är av högsta vikt.
Det halverar, eller dubblerar dragkraften beroende på smörjning och stigningsvinkel.
"varför vill man ha en osmord skruv när man kan ha en smord?"
Jag antar att TS ska skruva dragstången direkt i verktyshållaren, och det känns lite bökigt att behöva smörja varje gång.
"En M10 8.8 som du drar med 5 Nm vid friktion 0.2 ger en klämkraft på i snitt 192kg"
Vad har har hållfastheten på skruven med klämkraften att göra?
Jaha, det var ju inte helt lätt att fatta.

"Jag brukar aldrig titta på den s k verkningsgraden, det är inte så noggrant. "
Jasså, jag tycker detta är av högsta vikt.
Det halverar, eller dubblerar dragkraften beroende på smörjning och stigningsvinkel.
"varför vill man ha en osmord skruv när man kan ha en smord?"
Jag antar att TS ska skruva dragstången direkt i verktyshållaren, och det känns lite bökigt att behöva smörja varje gång.
"En M10 8.8 som du drar med 5 Nm vid friktion 0.2 ger en klämkraft på i snitt 192kg"
Vad har har hållfastheten på skruven med klämkraften att göra?