GoPro + rörelsedetektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NikoG

GoPro + rörelsedetektor

Inlägg av NikoG »

Hej!

Jag behöver höra en professionell åsikt om huruvida jag har chans som nybörjare att göra det jag vill göra. Så här är det:

Jag är intresserad av att bygga ihop något med hjälp av en GoPro-kamera och en rörelsedetektor, dessutom ska det vara en rörelsedetektor som fungerar under vatten.
Jag har lite bakgrund inom el (läs: väldigt lite) då jag gick elprogrammet på gymnasiet och vi höll på en del med småelektronik. Detta var dock bara de absoluta grunderna inom microprocessorer, lödning, kretskort osv. Efter det har jag aldrig riktigt sysslat med det utan arbetar idag som utvecklare inom IT.

Det jag egentligen undrar är:
Hur avancerad tror ni en sådan lösning skulle behöva vara, och skulle jag ha någon chans att lyckas?
Jag tänker ju mig att man har två alternativ, antingen en mekanisk lösning där någonting trycker på kamerans filmknapp, vilket känns väldigt osmidigt, eller (hellre) en lösning där jag får plocka isär kameran och kommer fram till samma sak med sladdar från rörelsedetektorn? Är det ens möjligt?

Detta kanske är ett väldigt luddigt inlägg men hoppas i.a.f. på att någon kan bedöma om jag har någon chans att lyckas.. tack på förhand!
blueint
Kontakt:

Re: GoPro + rörelsedetektor

Inlägg av blueint »

Beror på om du kan trigga igång kameran elektriskt, och sedan stänga av den via elektrisk signalering.
NikoG

Inlägg av NikoG »

Jag hittade just detta:

http://benlo.com/msp430/GoProController.html

Citerar:
Shorting pin 12 to ground is identical to pressing the PWR/MODE button on the front of the camera. GoPro has provided an option called One Button Mode. In one button mode, if you turn on the camera, it will immediately take a photo†, or begin a sequence of photos, or start recording a video, depending on the settings that were saved before turning the camera off. One button mode means that a simple controller can do amazing things with only two wires.
Så det bör gå då va? Frågan är som sagt om jag har någon chans att lyckas eller om man behöver mer erfarenhet :)

Edit: Hittade även detta på samma sida:
A small motion detector can be connected to the processor and used to trigger photos or video. The processor could be programmed to shoot several minutes of HD video each time the motion detector is triggered. This would be useful for shooting wildlife or as a security camera.

The motion detector could be wired directly to the processor or interfaced as an RF remote control allowing more flexibility in placing the motion detector and maintaining the integrity of the waterproof camera.
Förstod dock inte om han faktiskt gjort detta eller bara påstår att det ska gå, ska läsa på lite till.. Jag undrar om man kan ta en vanlig rörelsedetektor och försöka göra den vattentät, eller om det finns vattentäta sådana till försäljning (och frågan är till vilket pris i.s.f.?)=
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Stänger den av när kopplingen till GND försvinner?

Annars är det i stort sett bara att koppla t.ex ett rörelsealarm från någon teknikbutik till kameran.
NikoG

Inlägg av NikoG »

Jag är inte säker blueint. Men som jag citerade förut så bör det iaf gå att starta filmningen genom att ge pin 12 GND och ha på "One button mode". Frågan är som du säger huruvida den dör när man tar bort det?.. men oavsett.. tror du det är svårt för mig som amatör att få det att fungera med en rörelsedetektor som den du nämner? Hur ger jag ström till detektorn t.ex.? tanken är att detta ska fungera utomhus utan ett eluttag som strömkälla :)

Edit: Kollade lite rörelselarm nu och såg att det finns de som går på batteri så går ju bra för mig, undrar dock vad jag får ut för ström från ett sånt isf? Tror det är 5volt jag behöver få ut till GoPron..

Edit2: Hittade faktisk en färdig produkt som gör just detta:
http://cam-do.com/GoProMotionDetector.html

Skulle gjort bättre research! Tack för alla svar :)
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Det klurigaste blir nog att hitta en rörelsedetektor som fungerar under vatten? Sonar?
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Nuförtiden så har ju en Go Pro Wifi. Om man hittar någon som är duktig på programering så kanske man klura fram en mjukvarubaserad lösning. Om man ser att om det blir förändringar i bilden från Go Pro'n så börjar den spela in. Enkelt? Nej, inte på långa vägar, dock så är väl det ett av de enklare sätten att detektera rörelse under vatten...

Dock få har Wifi jävligt dålig räckvidd under vatten.

Om du vill få till en riktig fullösning så kan du ju ha en mobil med GoPro appen installerad och ett LDR motstånd som mäter ljusstyrkan från bilden. Sedan så kan du ha en komperator som triggar om det blir en hastig förändring. Hur du skall få den att börja filma vet jag dock inte, en solenoid som duttar en bit ESD skumm på inspelningsknappen kanske? Borde väl fungera... :lol:

Edit: Kom att tänka på dom som håller på att föröka filma storsjöodjuret, snacka med dom om underavttensdetektering! :lol:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om du ändå ska börja programmera
HackHDe
https://www.sparkfun.com/products/11418

Edit: verkar inte vara så att man kan kompilera egen kod.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

rörelsedetektor som fungerar under vatten.
Här skulle jag börja med lite enkla tester för att se om det fungerar alls. Tex ta en vanlig IR-sensor och stoppa ner i plastpåse och testa i badkaret.

Äldre kompaktkameror från Cannon kan laddas med en hackad firmware: http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK
Där finns det perfekt stöd för optisk rörelsesensor som kan ta bilder eller filma eller köra script.
Så man får lusläsa listan på kameror som stöds och jämföra mot vad som finns på Ebay. Ofta kan man hitta en hyggligt bra för ca 500kr. Tillbehör som 3:e-part vidvinkellins finns ofta att köra ganska billigt. Sen återstår att bygga ett vattentätt hus och en kraftig strömförsörjning (kameran drar 3,2V 250mA+ i "stand-by").
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag har en Canon S3 IS du kan köpa för 500kr + frakt.
Skriv svar