Lösa eldosor [Löst]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agwan

Lösa eldosor [Löst]

Inlägg av Agwan »

Jag har ett gäng dosor vid lysknappar och uttag som efter 82 år inte sitter så bra längre. Det ser inte snyggt ut när ramen runt dimmern inte sitter ordentligt mot väggen.

Dosorna sitter med en spik i mitten, men efter alla år så buktar botten och dosan blir då lös. Min tanke var att sopa in tre skruv i botten av dosan lite mer ut åt sidorna så att de sitter stabilt igen. Men så googlade jag runt lite och på flera ställen sägs det att det inte är någon bra idé. Ingen stans kan jag hitta anledningen. Är det förbjudet eller stor risk för brand eller bara att de kan lossna efter 200 år till?

Jag har även ett ställe där kabeln är infälld i väggen men det sitter ett utanpåliggande uttag ändå, där hade jag tänkt fälla in det uttaget och då behöver jag fästa en ny eldosa på något vis i teglet bakom. På samma sätt där tycker jag att det vore en super idé att borra och plugga bakom dosan och sedan skruva fast i det. Det borde sitta som sassiken. Men man får inte det? Bör inte det?

Någon som kan reda ut det hela?

Att gipsa in den känns som att det kan hålla några år, men det minsta dosan rör sig så börjar det mata på och den sitter glappt igen efter några år.

Självklart kommer det en elektriker som kopplar in det som jag inte får göra.

Edit: Svar funnet, tex Elko säljer tillbehör för att täcka skruvar när man skruvar i botten.
Senast redigerad av Agwan 8 oktober 2013, 09:17:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Lösa eldosor

Inlägg av frownlayer »

Har man ingen behörighet får man inte röra dosorna.
Plasten har nog gjort sitt, och det är nog nyare än 82 år. Jag skulle kunna gissa på ca 40-50 år max.
Så lite nya dosor är nog din lösning. Det är mycket pill och man brukar behöva riva upp väggen lite med. Så detta tar man samtidigt som man ska tapetsera om ett rum.
Men det ska elektrikern göra.
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Tvärtemot vad många tror så är en godkänd elanläggning inte automatiskt godkänd för all framtid.
Ägaren är skyldig att se till att den hålls i skick och vid behov repareras eller byts ut.
Det låter som delar av din elanläggning passerat sitt bästföredatum.
Mitt råd är att ta dit elektrikern innan du börjar röra grejorna själv och be denne göra ett utlåtande om anläggningen.
Om elsystemet verkligen är 82 år gammalt lär elektrikern nog rekommendera att det byts ut helt och hållet
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Är det inte så att det är plåtdosor?
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är plåtdosor med nydragen el i.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Du, jag menar elektrikern med godkänd behörighet, kan t.ex. dra i ett par skruvar i fästöronen på själva brytaren rakt in i väggen strax utanför dosan.
Agwan

Inlägg av Agwan »

bit96, det är redan provat av tidigare ägare i alla fyra hörnen på flera av dem. Men putsen är också 80+ år och när det är så nära urtaget för dosan så håller det inte. Det skulle gå om skruvarna var så långa att de gick genom putsen och in i träet bakom (det är trä bakom putsen på innerväggarna). Så om det går att få tag på skruvar som är tunna nog för att gå genom hålen i brytaren och långa nog för att kunna passera hela dosan och en bit in i trät så är det en möjlig lösning.

Åter till min fråga sammanfattad:
Varför får/bör man inte skruva fast dosan genom botten?
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jag TROR att det inte får finnas metall i dosorna. Om någon kabel blir skavd, har dålig isolering eller ramlar ur sin klämma eller "tomtehatt" finns risk för överslag via skruven som i sin tur kan ha kontakt med annan metall i byggstommen. Eller bara till skruven som man kommer åt när man rotar i väggen och gör andra arbeten. En strömförande metallkabel skall i princip ha två lager isolering som man inte utan verktyg kan penetrera. I detta fall blir det kabelns isolering plus plastdosan som bildar två lager.

Med detta sagt finns det gamla dosor i metall med metallrör emellan. De rören brukar vara jordade.

Plastdosan skall vara hel och sluta tätt åt alla håll.
Trots det ser man ibland halva dosor, kapade dosor, doser med borrade hål och instuckna VP-rör och i bästa fall lite smältlim som nödtorftigt håller sakerna på plats. Detta kan alltså ses i helt nybyggda besiktigade och godkända hus. Så med största sannolikhet slarvas det med besiktning eller så käkar byggherren och kontrollanten middag i samma matsal. :)
Senast redigerad av bit96 8 oktober 2013, 09:10:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Prova att skruva fast uttagen/brytarna i hörnen. Har du problem med att pluggen inte vill stanna kvar i putsen så försök att fylla ut mellanrummet mellan pluggen och putsen med husfix eller något annat fint murbruk.

Vad finns det under putsen? Är det tegel eller hönsnät och vass?

Är det det senare så borde det finnas en plankvägg därunder, då funkar det med långa smala träskruv.

Jag tror att ganska många elektriker fuskar med dosorna, i vårt nybygge har jag hittat dosor med hål i botten för att dra tråd till en dosa på andra sidan väggen.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är vass bakom putsen, eller i putsen. Och som sagt, trä är det bakom på innerväggarna, tegel på ytterväggarna. Så långa smala träskruvar skulle fungera på innerväggarna. Så 2.5mm X 50mm träskruv? Eller vad är det för diameter på hålen i uttagen/brytarna?

Hittade lite mer information nu med en timmes googlande. Tex elko tillverkar denna: http://www.elko.se/tillbehoer/skydd-foe ... 1-505.html
"Skydd för skruvskalle vid montage med skruv i botten på dosan. Av plast, halogenfri"
Men att elko gör dem betyder inte att man lätt kan köpa dem vart som helst. Gäller att hitta en shop/butik...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den där produkten har ingen funktion i en plåtdosa. Är det metalldosor kan jag inte se något problem med en skruv i botten. I mitt hus har någon monterat plastdosor med spik genom botten, det känns inte lika genomtänkt. Kolla gärna så att rören har kontakt med skyddsjord. I annat fall har du inte den elsäkerhets nivå man kan förvänta sig.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Lösa eldosor [Löst]

Inlägg av MadModder »

Angående att fälla in plastdosor i tegelvägg så kan jag meddela att det fungerar alldeles utmärkt utan skruv. Jag köpte en hålsåg i lagom storlek med hårdmetallskär avsedd för att göra hål i tegel och lättbetong med. Köpte ett gäng vanliga apparatdosor med 2+1 anslutningshål och kapade med bågfil av lite hörn och sånt som stack ut lite för långt. Valde en dostyp som var minst slät på utsidan. Gjorde hål i väggen, spårade upp för rör, monterade dosa mm, och fyllde sen allt tomrum med snabbhärdande betongspackel (inte husfix eller gipsspackel). Det tar en stund att pressa in betongspackel och fylla upp smala mellanrum... Men efter bara en kvart sitter det som berget! Känns som jag skulle kunna dra med mig några tegelstenar om jag försökte bända bort dosan med kofot...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En annan variant som jag använt på en lecavägg är fogskum. Fixerade dosan på rätt ställe med reglar och körde in fogskum bakom. Det satt också bra.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

bit96 skrev:Jag TROR att det inte får finnas metall i dosorna. Om någon kabel blir skavd, har dålig isolering eller ramlar ur sin klämma eller "tomtehatt" finns risk för överslag via skruven som i sin tur kan ha kontakt med annan metall i byggstommen. Eller bara till skruven som man kommer åt när man rotar i väggen och gör andra arbeten. En strömförande metallkabel skall i princip ha två lager isolering som man inte utan verktyg kan penetrera. I detta fall blir det kabelns isolering plus plastdosan som bildar två lager.

Med detta sagt finns det gamla dosor i metall med metallrör emellan. De rören brukar vara jordade.

Plastdosan skall vara hel och sluta tätt åt alla håll.
Trots det ser man ibland halva dosor, kapade dosor, doser med borrade hål och instuckna VP-rör och i bästa fall lite smältlim som nödtorftigt håller sakerna på plats. Detta kan alltså ses i helt nybyggda besiktigade och godkända hus. Så med största sannolikhet slarvas det med besiktning eller så käkar byggherren och kontrollanten middag i samma matsal. :)
Hur är det t.ex. med en stor del av strömbrytarna som sitter i dosorna. Väldigt många har metallplåt innanför plasten du snäpper på när du monterat färdigt. Denna metallplåt ligger ofta bara någon mm från anslutningskablarna. Om man har FK som är oisolerad 1mm ifrån skruvplinten så ligger i många av dessa plåten bara någon tiondels mm bort. Då är det inga två lager av isolering heller.

Med en skadad plasttäckning så har du fritt fram till en metall som med lätthet kan vara spänningsförande. Denna typ av strömbrytare har levererats i massor av år av flera välkända fabrikanter. Har många ggr funderat över hur dessa kan ha tillåtits?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Tja, de kräver ändå två fel för att bli farliga, på så sätt duger de.
Skriv svar