Monitorkontroller (ljud) med stöd för 5.1

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
cjonash

Monitorkontroller (ljud) med stöd för 5.1

Inlägg av cjonash »

Nu har jag börjat skissa på vad som kanske kan bli ett projekt.
Bakgrunden är att jag har länge letat efter en lämplig monitorkontroller till min redigeringsstudio. Tyvärr hittar jag inget som uppfyller alla mina krav, så till sist har jag börjat fundera på att göra något själv.

För de som inte vet vad det är jag syftar på, så är här några exempel på produkter som finns att köpa:

http://audient.com/products/downloads/asp510
http://www.crookwood.co.uk/products/Mon ... -%20C2.htm
http://www.hhb.co.uk/product_detail.php?id=857
http://www.cranesong.com/avocet.html

Trots priserna på dessa system (det handlar om 5-siffriga belopp, och vissa i den övre regionen) så är det ingen av dem som passar perfekt för mig.

Som ett första steg har jag renodlat mina önskemål och kommit fram till en kravspecifikation:

- 6 analoga stereoingångar
- 2 analoga 5.1 ingångar
- 2 stereoutgångar (för högtalare)
- 1 5.1 utgång (för högtalare)
- Möjlighet att skicka en mono-mix av en stereoutgång till LFE utgången för 5.1
- Möjlighet att lyssna på en eller flera ingångar samtidigt
- 1 5.1 utgång för mätinstrument (innan volymkontroll)
- Dim, mono och mute funktion
- Balanserade in- och utgångar (alla)
- Trådbunden fjärrkontroll (all signalelektronik i rack, all styrning i studiobordet)

Om någon har en ide om befintliga enheter som kan klara detta, så tar jag tacksamt emot dessa!
En ide som jag tittat på är att använda en ljudmixer (en mixer med 24 in och 10 ut skulle fungera), men jag har inte hittat någon i den storleken som kan rackmonteras och styras externt (jag vill inte ha en 24-8-2 mixer på mitt bord).
superx

Re: Monitorkontroller (ljud) med stöd för 5.1

Inlägg av superx »

Har du byggt mycket ljudgrejer innan? Det är inget litet projekt direkt, för hur man än vänder och vrider på det så handlare det ju om 24 balanserade ingångar vilket blir väldigt mycket sladdar, kretskort och komponenter.

Jag antar att du konverterar tillbaka till en digital signal i slutet av kedjan. Kan du inte göra detta digitalt i så fall -- det skulle vara mycket enklare! Då räcker det med att bygga en lämplig midi-kontroller för att styra det hela. Men jag gissar att du har något skäl till att inte göra så.
cjonash

Inlägg av cjonash »

Nej, jag har tyvärr inte byggt mycket ljudelektronik innan... En ljudmixer i byggsats är nog det enda jag kan komma på just nu.
Förvisso en relativt komplicerad sådan, men ändå enkel i jämförelse (det här är ju i allt väsentligt motsvarande en 24-8-2 mixer). Därav också min tveksamhet om det är verkligen blir ett projekt eller inte.

Utgångarna skall inte bli digitala, de går till två olika högtalarsystem (ett 5.1 system och ett stereo system) samt till en hörlursförstärkare.
I dag använder jag en Marantz AV7701 (http://us.marantz.com/us/Products/Pages ... tId=AV7701) som monitorkontroller, och den gör sitt jobb relativt bra men nackdelen är att jag inte kan lyssna på mer än en källa åt gången.
Tidigare använde jag en Central Station Plus (https://www.presonus.com/products/Central-Station-PLUS) men utöver att den lider av samma problem så stödjer den heller inte surround. Alla de produkter jag länkade till går att få (mer eller mindre dyrt) med stöd för surround men de kan inte heller lyssna på mer än en källa samtidigt...

Den lösning som ligger närmast till hands är ju någon variant av ljudmixer som kan styras (med midi eller annat protokoll). Problemet är att jag har inte hittat någon som passar. Visst finns det mixers med 24 in och 10 ut, men inte så många som både går att rackmontera och styra externt. Och de som finns tar upp halva racket - jag behöver ju (och vill inte ha) några reglar.

Så om någon känner till en lämplig mixer, så snälla säg till!
superx

Inlägg av superx »

Hm... du kanske har digitala källor, och kan mixa digitalt innan D/A-omvandling? Men om du använder analog outboard också så funkar ju inte det heller.
cjonash

Inlägg av cjonash »

Från början är det en blandning av analoga och digitala signaler.
Så här är det tänkt att vara inkopplat:

Stereoingångar:
1. Redigering 1 (SPDIF Digital via D/A)
2. Redigering 2 (SPDIF Digital via D/A)
3. ATEM Bildmixer (Analog)
4. Laptop (SPDIF Digital via D/A)
5. HD Video Player (Analog)
6. Reserv (Analog via Patch)

Surroundingångar:
1. Pro-Tools 5.1 (Analog)
2. Blu-Ray Spelare (Analog)

Stereoutgångar:
1. Genelec Lyssning (Stereo, Analog)
2. Hörlurar (Stereo, Analog)

Surroundutgång:
1. Surroundlyssning (5.1, Analog)

Mätutgången går till en 5.1 PPM-mätare (analoga ingångar).

En lösning jag tittat lite på är det här ljudkortet (http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_ufx.php), som tydligen kan köras stand-alone också. Visserligen krävs externa a/d och d/a för att få tillräckligt med in- och utgångar men det kan fortfarande vara en vettig lösning förutsatt att man får till en vettig kontrollpanel med tillhörande mjukvara.
superx

Inlägg av superx »

De flesta källor verkar ju vara digitala trots allt. Går det inte att köra digitalt ut från ProTools och från bildmixern t.ex. Tror ändå att det är det enklase om du vill göra något själv som mixar. Det som då återstår är ju ett ljudkort med massor med digitala signaler in och någon fjärrstyrbar mjukvara som mixar.

Vill du bygga själva så gör That Corp. flera bra kretsar som gör det enkelt att bygga balanserade insteg och line-drivers, och även förstärkare som går att styra digitalt. Men det är ett jätteprojekt att få ihop allt det till något som funkar.
cjonash

Inlägg av cjonash »

Till sist så har jag hittat en produkt som verkar uppfylla alla kraven, om man bara bygger en lämplig manöverpanel med tillhörande mjukvara: http://www.behringer.com/EN/Products/X32-RACK.aspx

Den kan visserligen styras med en iPad, men för att få en enkel styrning planerar jag att bygga en kontrollpanel som styr den via Ethernet. På så sätt gör man grundkonfigurationen via en PC och sen får man snabbknappar för att använda den.

Jag har beställt den, och hoppas att leveranstiden inte är för lång... Och projektet blir väl istället remotestyrningen till den. Tack till superx som med sina förslag fick mig att leta på lite andra ställen och på så sätt hittade den här mixern!
superx

Inlägg av superx »

Coolt! Jag tänkte faktiskt på den vanliga X32-mixern -- visste inte att den fanns i rackformat också! Hur funkar fjärrstyrningen via ethernet? Är det OSC? Det skulle ju vara väldigt coolt.

Vill man bygga en hårvarufjärrkontroll på enklast möjliga sätt är nog Midi en lösning att överväga också.
cjonash

Inlägg av cjonash »

Ja, den ska ha stöd för OSC så det är planen.

Midi har den också, men vad jag har förstått är midi-stödet inte speciellt färdigt i den nuvarande mjukvaruversionen. Någonstans läste jag att det bara vara scen-change som fungerade...

Återstår att se när den dyker upp också... Det har tydligen varit mycket leveransproblem med rack-versionen.

För dom som är intresserade finns den också i en 1HE version kallad X32 Core. Då utan analoga in- och utgångar men med samma funktioner.
cjonash

Inlägg av cjonash »

Nu har posten varit här och lämnat paketet med ljudmixern!
Tur hade jag tydligen, för min svenska leverantör kunde tidigast leverera i mitten på november (om inte den leveransen också var överbokad), och runt om i Europa tycks det varit brist på dessa modeller.

Så nu är det bara att börja koda till en styrning... :)
Skriv svar