Mic alternativ till WM-61A som inte kräver power

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Josasp

Mic alternativ till WM-61A som inte kräver power

Inlägg av Josasp »

Tjena!

Köpte för ganska länge sedan en påse med WM-61A efter en snabb googling på vilken bästa micen var, helt enkelt.
När de väl kom var jag mitt upp i en massa annat, så de blev liggande.

Kom för mig att använda de för några månader sedan då jag behövde en laptop-mic.
Hade förståss helt missat att den här typen av mic behöver strömmatning.

Slängde ihop mig en laptop mic, efter labbat med lite olika power-scheman så blev det en lösning med ett 9v batteri.
Supernöjd med den här micen, riktigt jävla bra. Mycket nöjd :)

Bild

Problemet är att miccar som sitter lite här-och-var som i laptops, headsets osv är oftast crap.
Hade hoppas kunna använda WM-61A som en bra "drop in replacement" på de platserna.

Men pga power-kravet så faller ju det bort totalt
Så är nu på jakt efter någon billig mic-kapsel som låter bra men inte behöver någon extern-ström.

Någon som känner till någon lämplig kandidat?
Behöver inte var lika "perfekt" som WM-61A, bara bättre än den kattskit som sitter orginal.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Mic alternativ till WM-61A som inte kräver power

Inlägg av Electricguy »

datorers mic ingångar är ju gjorda för dessa micar och har DC injektion inbyggt.

Så här ser det i princip ut innanför jacket.
Bild

Interna micar är av samma typ. Så det är bara att löda dit en annan om man vill..
Josasp

Inlägg av Josasp »

Är det verkligen så att alla datorer stöder SB-standarden vad det gäller spänningsmatning då?

Vad jag vet är att det fungerade inte som drop-in replacement i ett Samsung-headset till min Galaxy.
Även så jag upptäckte hela power-grejen ;)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

alla budget elektret mikar måste ha en matning så att den interna FETen fungerar (impedansomvandlare från det yberhögomhiga elektretmembranet till lågimpedansutgång)

Ja, du får kanske satsa på en elektrodynamisk mik isåfall emn det är varken billigt eller litet.

Håll i dina WM-61A, de tillverkas inte längre. Snart blir de värdefulla på allvar.
Skriv svar