Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
"När du drar ur själva innerdelen på spindeln vid demontering, kommer innerringen på NU-lagret att sitta kvar på spindeln."
Tanken är att jag ska demontera hela rullagret innan spindelaxeln demonteras. Men det hade nog varit smidigare att få den att passera fritt som du säger. Hade gått att lösa med ett N istället för ett NU lager.
"Axialförskjutning mellan inner- och ytter-ring på ett NU-lager är inte kritiskt.
Så den yttre distansen kan du nog strunta i."
Lika bra att köra med den ändå. Tar ju överkomligt längre tid men det blir vettigare.
"Den inre distansen förekommer på vissa konstruktioner, på vissa inte.
Ska man använda distans, är det en fördel att ha denna tvådelad.
Då blir den enklare att demontera för justerslipning."
Jag tror jag kör med den vilket som och om det inte blir för svårt att justera in den kommer jag inte att dela på den.
"Min svarv har även en tryckoljekanal, för att lättare kunna demontera innerringen."
Det å andra sidan hade varit riktigt bra att ha!
"Varför så hög dragkraft på en 30 kona? 50 kona sitter bra med en tredjedel av den kraften."
Det är inte högt. En 30-kona brukar ligga mellan 3-5000N(3-500kgf). Vad jag vet ligger en 50-kona mellan 20-30000N(2-3000kgf).
Tanken är att jag ska demontera hela rullagret innan spindelaxeln demonteras. Men det hade nog varit smidigare att få den att passera fritt som du säger. Hade gått att lösa med ett N istället för ett NU lager.
"Axialförskjutning mellan inner- och ytter-ring på ett NU-lager är inte kritiskt.
Så den yttre distansen kan du nog strunta i."
Lika bra att köra med den ändå. Tar ju överkomligt längre tid men det blir vettigare.
"Den inre distansen förekommer på vissa konstruktioner, på vissa inte.
Ska man använda distans, är det en fördel att ha denna tvådelad.
Då blir den enklare att demontera för justerslipning."
Jag tror jag kör med den vilket som och om det inte blir för svårt att justera in den kommer jag inte att dela på den.
"Min svarv har även en tryckoljekanal, för att lättare kunna demontera innerringen."
Det å andra sidan hade varit riktigt bra att ha!
"Varför så hög dragkraft på en 30 kona? 50 kona sitter bra med en tredjedel av den kraften."
Det är inte högt. En 30-kona brukar ligga mellan 3-5000N(3-500kgf). Vad jag vet ligger en 50-kona mellan 20-30000N(2-3000kgf).
"Hade gått att lösa med ett N istället för ett NU lager."
Det blir väl tvärt om?
På ett N-lager sitter rullhållaren ihop med innerringen.
"Jag tror jag kör med den vilket som och om det inte blir för svårt att justera in den kommer jag inte att dela på den."
Ja, det blir enklare i detta fall jämfört med en svarv.
Har du dessutom tryckoljekanal, demonterar man lagret enkelt.
Det kanske vore idé att ha tryckoljekanaler till VK-lagren också?
Det blir väl tvärt om?
På ett N-lager sitter rullhållaren ihop med innerringen.
"Jag tror jag kör med den vilket som och om det inte blir för svårt att justera in den kommer jag inte att dela på den."
Ja, det blir enklare i detta fall jämfört med en svarv.
Har du dessutom tryckoljekanal, demonterar man lagret enkelt.
Det kanske vore idé att ha tryckoljekanaler till VK-lagren också?
"Det blir väl tvärt om?
På ett N-lager sitter rullhållaren ihop med innerringen."
Om jag skulle använt ett NU lager så tar ju KMT9 muttern i rullhållaren vid demontering. (Å andra sidan kan man ju demontera den först). Använder jag ett N lager så gar det ju fritt. (Behöver bara modifiera ytter distansen lite)
"Har du dessutom tryckoljekanal, demonterar man lagret enkelt."
Ett alternativ hade varit att ha spår i inner distansen för att kunna komma åt med en lageravdragare(eftersom lagret går att dela så drar man ju bara av inner-ringen utan att skada rullarna). Slipper man ju mecka med att borra hål osv. (som gör den mer obalanserad).
"Det kanske vore idé att ha tryckoljekanaler till VK-lagren också?"
Det behövs inte. Eftersom VK-lagrena inte är konade så kommer de inte sitta fast bara för jag använder glidpassningar i lagersätena. Sen låses ju lagrena med div. muttrar och låsringar.
På ett N-lager sitter rullhållaren ihop med innerringen."
Om jag skulle använt ett NU lager så tar ju KMT9 muttern i rullhållaren vid demontering. (Å andra sidan kan man ju demontera den först). Använder jag ett N lager så gar det ju fritt. (Behöver bara modifiera ytter distansen lite)
"Har du dessutom tryckoljekanal, demonterar man lagret enkelt."
Ett alternativ hade varit att ha spår i inner distansen för att kunna komma åt med en lageravdragare(eftersom lagret går att dela så drar man ju bara av inner-ringen utan att skada rullarna). Slipper man ju mecka med att borra hål osv. (som gör den mer obalanserad).
"Det kanske vore idé att ha tryckoljekanaler till VK-lagren också?"
Det behövs inte. Eftersom VK-lagrena inte är konade så kommer de inte sitta fast bara för jag använder glidpassningar i lagersätena. Sen låses ju lagrena med div. muttrar och låsringar.
"Om jag skulle använt ett NU lager så tar ju KMT9 muttern i rullhållaren vid demontering."
Ja just ja, då blir problemet där istället.
"Eftersom VK-lagrena inte är konade så kommer de inte sitta fast bara för jag använder glidpassningar i lagersätena."
Du får kolla upp så förspänningen blir att stämma bara, om du frångår specifierad passning.
Ja just ja, då blir problemet där istället.
"Eftersom VK-lagrena inte är konade så kommer de inte sitta fast bara för jag använder glidpassningar i lagersätena."
Du får kolla upp så förspänningen blir att stämma bara, om du frångår specifierad passning.
Nu har jag ritat upp luftcylindern också. Nu är det bara att påbörja optimeringen. Spindeln väger nu lite över 28kg utan motor.
Jag har funderat endel på o-ringslösningen till sviveln, men nått säger mig att den inte kommer bli bra. Istället så kommer jag köra med tighta passningar mellan metall-metall. Sen även köra med 2Z lager för att få en "labyrint" på den. Går det åt helvete får jag hitta på en annan lösning ex. O-ringslösningen.
Istället för att göra en liten kanal ut från cylindern så borrar jag bara några hål i botten så luften kan pysa ut i spindeln(och vidare ut från spindeln genom filtret).
Som ni ser i bilden så ska jag korta av toppen på spindeln, jag kom på en bättre lösning efter jag designat denna och orkade inte ändra.
Jag har funderat lite på lagerpassningarna till sviveln. Om man kanske borde köra på presspassningar. Det negativa är ju dock att det är svårare att underhålla den då. Det positiva är ju dock att spindeln blir lite kortare.
Jag har funderat endel på o-ringslösningen till sviveln, men nått säger mig att den inte kommer bli bra. Istället så kommer jag köra med tighta passningar mellan metall-metall. Sen även köra med 2Z lager för att få en "labyrint" på den. Går det åt helvete får jag hitta på en annan lösning ex. O-ringslösningen.
Istället för att göra en liten kanal ut från cylindern så borrar jag bara några hål i botten så luften kan pysa ut i spindeln(och vidare ut från spindeln genom filtret).
Som ni ser i bilden så ska jag korta av toppen på spindeln, jag kom på en bättre lösning efter jag designat denna och orkade inte ändra.
Jag har funderat lite på lagerpassningarna till sviveln. Om man kanske borde köra på presspassningar. Det negativa är ju dock att det är svårare att underhålla den då. Det positiva är ju dock att spindeln blir lite kortare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag skissade också lite på cylindern.
Notera att med denna konstruktion behövs ingen lagring av sviveln.
Notera att med denna konstruktion behövs ingen lagring av sviveln.
Min fundering var glidande hylsa på utsidan av axeln. Göra en slits axiellt i axeln som en pinne går igenom.Mr3D skrev:Men hur ska man få armen att trycka ner drawbaren?
Denna pinne sitter fast i hylsan och trycker på drawbaren.
Hylsan kommer då att rotera med spindeln så den måste sitta rätt så tight så man inte får obalans.
säter; Hehe. Ja, varför göra det krångligt när man kan göra det simpelt. 
En fundering ang. "doverail-spåren", hur kan o-ringen tryckas ut i de? Blir det inte att o-ringen trycks in i spåret om den ser ut så?
"Min fundering var glidande hylsa på utsidan av axeln. Göra en slits axiellt i axeln som en pinne går igenom."
Ja, det borde ju gå dock.

En fundering ang. "doverail-spåren", hur kan o-ringen tryckas ut i de? Blir det inte att o-ringen trycks in i spåret om den ser ut så?
"Min fundering var glidande hylsa på utsidan av axeln. Göra en slits axiellt i axeln som en pinne går igenom."
Ja, det borde ju gå dock.

"Blir det inte att o-ringen trycks in i spåret om den ser ut så?"
Jag räknar med att luften tar sig bakom o-ringen där anslutningshålet är borrat.
Helt säker kan man förstås inte vara. Här är en skiss på min axiella tätning.
Detta vet jag att det fungerar. Det fungerar med en pinne och gaffel som "daer" skriver.
Jag tänkte inte tillräckligt där.
Jag har till och med sett en sådan konstruktion, fast i annat sammanhang.
Frågan är om det inte bygger lika mycket som en integrerad luftcylinder?
Cylinder måste ju ändå till, fast på utsidan.
Mr3D, jag gillar din lösning på fastsättningen av cylindern mot spindeln.
Cylindrisk skjutpassning och långa axiella skruvar.
Jag räknar med att luften tar sig bakom o-ringen där anslutningshålet är borrat.
Helt säker kan man förstås inte vara. Här är en skiss på min axiella tätning.
Detta vet jag att det fungerar. Det fungerar med en pinne och gaffel som "daer" skriver.
Jag tänkte inte tillräckligt där.

Jag har till och med sett en sådan konstruktion, fast i annat sammanhang.
Frågan är om det inte bygger lika mycket som en integrerad luftcylinder?
Cylinder måste ju ändå till, fast på utsidan.
Mr3D, jag gillar din lösning på fastsättningen av cylindern mot spindeln.

"Jag räknar med att luften tar sig bakom o-ringen där anslutningshålet är borrat."
Såklart! Fasen vad dum jag är...
"Frågan är om det inte bygger lika mycket som en integrerad luftcylinder?"
Jag tror det bygger överkomligt mindre på höjden, men du får istället en klump vid sidan om spindeln.
Jag tror dock det blir lättare både konstruktionsmässigt och byggnationsmässigt att bygga in cylindern.
"Mr3D, jag gillar din lösning på fastsättningen av cylindern mot spindeln.
"
Hehe, Tackar!
Cylindern är uppdaterad med "säter-special".
Det medförde en mycket kortare konstruktion och lättare spindel. Nu väger den 24kg utan motor.
Man skulle ju kunna borra och gnista upp hål för att verkligen få in luften bakom o-ringen.
Jag kommer använda stift och kilar för att överföra krafterna genom cylindern. Om jag inte gör det kan det ju hända att man klipper av skruvarna. Tror dock inte det är såååå farligt med min 750W (2.4Nm) Servo, men om man uppgraderar till en kraftigare i framtiden kan det vara värre.
Såklart! Fasen vad dum jag är...

"Frågan är om det inte bygger lika mycket som en integrerad luftcylinder?"
Jag tror det bygger överkomligt mindre på höjden, men du får istället en klump vid sidan om spindeln.
Jag tror dock det blir lättare både konstruktionsmässigt och byggnationsmässigt att bygga in cylindern.
"Mr3D, jag gillar din lösning på fastsättningen av cylindern mot spindeln.

Hehe, Tackar!

Cylindern är uppdaterad med "säter-special".

Man skulle ju kunna borra och gnista upp hål för att verkligen få in luften bakom o-ringen.
Jag kommer använda stift och kilar för att överföra krafterna genom cylindern. Om jag inte gör det kan det ju hända att man klipper av skruvarna. Tror dock inte det är såååå farligt med min 750W (2.4Nm) Servo, men om man uppgraderar till en kraftigare i framtiden kan det vara värre.
Aha, du sätter o-ringarna på den invändiga delen istället.
Det skulle även fungera med axiella o-ringar.
Då får du en luftkanal mitt i botten på o-ringsspåret.
Det är nästan så att jag tycker detta ser bättre ut.
Har du några mått på motorflänsen?
Även diameter på spindelhuset?
Det skulle även fungera med axiella o-ringar.
Då får du en luftkanal mitt i botten på o-ringsspåret.
Det är nästan så att jag tycker detta ser bättre ut.

Även diameter på spindelhuset?
Jag valde att sätta de på insidan för det blir lättare att tillverka den då.
Menar du att luftkanaler på baksidan av o-ringen är bättre i både axial och radial fall, eller bara på axialfall? I axialfall är det nog vettigast dock. Då behöver inte o-ringen utvidgas för att täta.
Här har du måtten! Behöver du fler, bara att säga till.
Menar du att luftkanaler på baksidan av o-ringen är bättre i både axial och radial fall, eller bara på axialfall? I axialfall är det nog vettigast dock. Då behöver inte o-ringen utvidgas för att täta.
Här har du måtten! Behöver du fler, bara att säga till.

Jag tänkte även mått på fyrkantflänsen på motorn och delning på fästhålen.
Hehe, tankevurpa där av migMr3D skrev: