Koppla ihop två nättransformatorer ger isolation/strömbegr?
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Koppla ihop två nättransformatorer ger isolation/strömbegr?
Om man tar två identiska transformatorer, säg 12V 24VA och kopplar den första som vanligt men vänder den andra så man från den primären återigen får 230V. Ger det någon fördel när man testar hembyggda nätanslutna
byggen? Isolation eller strömbegränsning? Menar alltså att man sätter dom i serie.
byggen? Isolation eller strömbegränsning? Menar alltså att man sätter dom i serie.
Senast redigerad av blueint 6 oktober 2013, 08:53:24, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Transformatorfråga.
Anledning: var: Transformatorfråga.
-
rikkitikkitavi
Re: Transformatorfråga.
Svar ja, det blir galvaniskt isolerat.
Fördelen är att det är galvaniskt skiljt från jord så du måste beröra BÅDA ledarna för att få en stöt. Den är dock lika illa om du gör det. Då skyddar inte heller ev jordfelsbrytare.
Transformatorerna är dock inte strömbegränsade.
Fördelen är att det är galvaniskt skiljt från jord så du måste beröra BÅDA ledarna för att få en stöt. Den är dock lika illa om du gör det. Då skyddar inte heller ev jordfelsbrytare.
Transformatorerna är dock inte strömbegränsade.
Dubbelkolla att ingen av anslutningarna har kontakt med den andra sidan. Ibland är det gjort så för att uppfylla diverse EMC direktiv.
-
Mindmapper
Jag ser ingen skillnad gentemot eventuell jordfelsbrytare.
Tar du mellan fas och nolla och du i övrigt är isolerad från jord ligger du lika risigt till oavsett vilken sida om transformatorerna du tar.
Har du kontakt med jord så är det heller ingen skillnad på hur jordfelsbrytaren löser pga eventuell sida om transformatorn.
Tar du mellan fas och nolla och du i övrigt är isolerad från jord ligger du lika risigt till oavsett vilken sida om transformatorerna du tar.
Har du kontakt med jord så är det heller ingen skillnad på hur jordfelsbrytaren löser pga eventuell sida om transformatorn.
Re: Koppla ihop två nättransformatorer ger isolation/strömbe
De två transformatorernas storlek sätter gräns för hur mycket effekt som kan tas ut.
En ideal trafo har ingen strömgräns - att ha i bakhuvudet.
en praktisk transformator har resistansen i sina spolas som strömbegränsare och du kan se det som en motstånd i serie med din strömförbrukare och ofta är värdet ganska litet vilket ger ganska hög kortslutningsström eller att något blir varmt ganska fort.
sedan finns det specialtrafo med stor egeninduktans (parasit/läckinduktans) och låg kopplingsfaktor mellan primär och sekundärsida.
dit hör tex svetstrafo, tändtrafo i oljepanna, neontransformatorer och även lysrörsballaster för 110 Volt matning som egentligen är en transformator eftersom lysrören behöver ca 90-110 Volt för att brinna... detta för att när gnista/urladdningen väl börjar så går spänningen från högt värde till lågt värde medans strömmen inte skall öka i samma grad utan hållas konstant trots att spänningen varierar mycket...
även skärmspolemotorer kan nästan ses som en konstantrömtrafo med roterande sekundär och används där rotorn kan bli låst utan att strömmen ökar så mycket och kan orsaka brand
en praktisk transformator har resistansen i sina spolas som strömbegränsare och du kan se det som en motstånd i serie med din strömförbrukare och ofta är värdet ganska litet vilket ger ganska hög kortslutningsström eller att något blir varmt ganska fort.
sedan finns det specialtrafo med stor egeninduktans (parasit/läckinduktans) och låg kopplingsfaktor mellan primär och sekundärsida.
dit hör tex svetstrafo, tändtrafo i oljepanna, neontransformatorer och även lysrörsballaster för 110 Volt matning som egentligen är en transformator eftersom lysrören behöver ca 90-110 Volt för att brinna... detta för att när gnista/urladdningen väl börjar så går spänningen från högt värde till lågt värde medans strömmen inte skall öka i samma grad utan hållas konstant trots att spänningen varierar mycket...
även skärmspolemotorer kan nästan ses som en konstantrömtrafo med roterande sekundär och används där rotorn kan bli låst utan att strömmen ökar så mycket och kan orsaka brand
-
rikkitikkitavi
Hur menar du, jag är inte riktigt med? Sekundärsidan (om vi kallar den så) i detta fallet har ingen jord, är skiljd från jord och är såklart livsfarlig att beröra om du berör båda polerna men annars flyter ju (förutom en viss kapacitiv koppling såklart från primär/sekundärer) strömmen bara mellan polerna.Mindmapper skrev:Jag ser ingen skillnad gentemot eventuell jordfelsbrytare.
Xxargs, hur är de trafona för 110V elnät till lysrör kopplade?
Mikrovågstrafos har också ganska hög självinduktans iom de separarerade lindninarna, det är också vettigt eftersom de matar en spänningsdubblarkrets så det förbättrar vågformen från elnätet. Men labba inte med mikrovågstrafos if you dont know what you are doin´
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Tack för alla intressanta och informativa svar!
Jag är ganska chockad över att något jag tänkt ut visade sig fungera i verkligheten men det har nog med ren statistisk sannolikhet att göra
Nej jag labbar inte med microugnstrafo eller andra komponenter heller som jag är obekant med. Tänkte mig två helt vanliga trafos. Kom på tanken när jag höll på med ett ytterst litet projekt för pumpning av cyklar mm. härom dagen. Mer kommer snart på EF. Det måste vara det minsta projektet i världshistorien på EF men om det funkar som jag tänkt mig ett stort steg för mänskligheten eller iaf min egen lathet.
Edit: Det borde väl bli så att om inkopplad device under test kräver mer effekt än de två trafosarnar kan leverera så löser den säkring ut som jag så förutseende valt att montera?
Jag är ganska chockad över att något jag tänkt ut visade sig fungera i verkligheten men det har nog med ren statistisk sannolikhet att göra
Edit: Det borde väl bli så att om inkopplad device under test kräver mer effekt än de två trafosarnar kan leverera så löser den säkring ut som jag så förutseende valt att montera?
-
Mindmapper
Du har rätt där. Fast bara under den förutsättningen att det inte finns någon annan kontakt med omgivningen. Har man en läckström någonstans på fel ställe så är det kört om läckströmen är farligt för människan stor. Då vill det till att jordfelsbrytaren fungerar.rikkitikkitavi skrev:Hur menar du, jag är inte riktigt med? Sekundärsidan (om vi kallar den så) i detta fallet har ingen jord, är skiljd från jord och är såklart livsfarlig att beröra om du berör båda polerna men annars flyter ju (förutom en viss kapacitiv koppling såklart från primär/sekundärer) strömmen bara mellan polerna.Mindmapper skrev:Jag ser ingen skillnad gentemot eventuell jordfelsbrytare.
Xxargs, hur är de trafona för 110V elnät till lysrör kopplade?
Mikrovågstrafos har också ganska hög självinduktans iom de separarerade lindninarna, det är också vettigt eftersom de matar en spänningsdubblarkrets så det förbättrar vågformen från elnätet. Men labba inte med mikrovågstrafos if you dont know what you are doin´
-
rikkitikkitavi
Du har också rätt. Läckstömmen kan vara förbannat farlig. Om inte annat får man en kyss av den.