Ladda Li-ion parallellt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Miramithe

Ladda Li-ion parallellt?

Inlägg av Miramithe »

Har en fundering om laddning som någon kanske har svar på.

Har ett batteripack med li ion batterier. 6 st celler är det. Dom sitter paralellt kopplade och har en laddare till det. (Det är ett sådant där battery backup pack för bla mobiler mm.)

Nu dock vill jag ta dom batterierna koppla dom 2 och 2 i serie så det blir 3 serie.

Men då till laddningen. Blir ju ett pack med 11,1v spänning och laddkretsen vill ju ladda 3,7v. Så frågan är om någon har någon bra krets så man kan ha samma laddare (dels för att jag har den och dels för att den skulle funka att ladda i bilen lätt och ha där)

måste man ha en annan laddare får jag ju skaffa det.

Hoppas jag var klar med hur jag vill ha det annars får jag förklara bättre.

Mvh Micke
blueint
Kontakt:

Re: Ladda Li-ion parallellt?

Inlägg av blueint »

Det finns laddar specifikt för litiumbaserade batterier som har två rejäla anslutningar till det seriekopplade batteriets (+) och (-) samt en flerpolig kontakt som ansluter mellan varje fysiskt batteri för att laddningsbalansera. Det är sådan du får införskaffa. Mycket vanligt inom RC.
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Jo det vet jag att det finns. Men nu var frågan om man kan göra någon egen lösning så kanske man lär sig något nytt. Eller är det helt bortkastat?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du behöver sannolikt komma åt att balanseringsladda batterierna. Kan du bygga ett eget kretskort som styr ström och spänning enligt laddvillkor så är det inget problem. Gör du fel så fungerar batterierna som termit ;)
Miramithe

Inlägg av Miramithe »

Ja precis det är det jag vill lära mig.
Skriv svar