Hur känner man igen en kristalloscillator?
Hur känner man igen en kristalloscillator?
Hur känner man igen en kristall oscillator när det inte står någon text på den?
Alltså vilken typ av modell det är.
Jag har en cyliderformad oscillator som är ca 2 mm tjock och 8 mm hög. Två anslutningar på den.
Hur vet jag vilken den där?
Alltså vilken typ av modell det är.
Jag har en cyliderformad oscillator som är ca 2 mm tjock och 8 mm hög. Två anslutningar på den.
Hur vet jag vilken den där?
Re: Hur känner man igen en kristall oscillator?
En bild kanske? & eller en beskrivning på var den har suttit.
Utan det & utan text på prylen så blir det svårt att gissa sig fram.
Utan det & utan text på prylen så blir det svårt att gissa sig fram.
Knappast en Oscillator, utan snarare en kristall, de cylindriska tenderar ofta att vara 32kC-kristaller.
Så ser den ut:
http://www.ebay.com/itm/10pcs-2x6mm-327 ... 0718012253
Håller på inventera mitt förråd
http://www.ebay.com/itm/10pcs-2x6mm-327 ... 0718012253
Håller på inventera mitt förråd
Som jag skrev här ovan.
Dock vet man som sagt vad inte, finns det inga märkningar, så är det omöjligt.
Dock vet man som sagt vad inte, finns det inga märkningar, så är det omöjligt.
Det är en sådan kristall som du sa. Men är osäker om det är 32k eller inte 
Edit: Hittade lite info om kristallerna:
- 5 x 32.768KHz 2x6
- 5 x 32.768KHz 3x8
- 5 x 4MHz 49S
- 5 x 6MHz 49S
- 5 x 8MHz 49S
- 5 x 10MHz 49S
- 5 x 11.0592MHz 49S
- 5 x 12MHz 49S
- 5 x 20MHz 49S
- 5 x 24MHz 49S
Edit: Hittade lite info om kristallerna:
- 5 x 32.768KHz 2x6
- 5 x 32.768KHz 3x8
- 5 x 4MHz 49S
- 5 x 6MHz 49S
- 5 x 8MHz 49S
- 5 x 10MHz 49S
- 5 x 11.0592MHz 49S
- 5 x 12MHz 49S
- 5 x 20MHz 49S
- 5 x 24MHz 49S
Om det är de kristaller du har, så står det i klartext, inte för att jag begriper varför du köper sådana satser.
> Edit: Hittade lite info om kristallerna:
Då är alltså problemet löst?
Billigt. Tror jag betalade ca 40 kr för 100 stycken.TomasL skrev:Om det är de kristaller du har, så står det i klartext, inte för att jag begriper varför du köper sådana satser.
Inkl frakt.
Ja. Det verkar så.sodjan skrev:> Edit: Hittade lite info om kristallerna:
Om ni är intresserad vad jag har hemma eller vad jag håller på med så inventerar jag upp exakt allt inför mina kommande "Elektronik för alla"-böcker 1, 2 och 3 på posten.
Den är inte klar än, fyller på.
Senast redigerad av Al_Bundy 5 oktober 2013, 00:05:17, redigerad totalt 1 gång.
Att köpa grisen i säcken, bara för den är billig, tja.....
Hur kan du avgöra att det är grisen i säcken?
Edit:
Är det inte den klassiska tröga och lättlurade svensken som har åsikten att utländska varor är bara skit.
Den klassiska tröga och lättlurade svensken brukar alltid förlita sig på företag som Clas Ohlssons kvalité men inte kinas kvalité.
Hellre att man går och köper elektronikkomponenter inrikes att att beställa det utomlands, i tron på att det ska vara högre kvalité här och inte komma från samma fabrik.
Går jag på Kjell & Company så har jag varit i Kina.
Den normala svensken verkar också tro att tull när något man får om man beställer saker från Kina. Enligt mig är det trams och bara hittepå eller otur.
Edit:
Är det inte den klassiska tröga och lättlurade svensken som har åsikten att utländska varor är bara skit.
Den klassiska tröga och lättlurade svensken brukar alltid förlita sig på företag som Clas Ohlssons kvalité men inte kinas kvalité.
Hellre att man går och köper elektronikkomponenter inrikes att att beställa det utomlands, i tron på att det ska vara högre kvalité här och inte komma från samma fabrik.
Går jag på Kjell & Company så har jag varit i Kina.
Den normala svensken verkar också tro att tull när något man får om man beställer saker från Kina. Enligt mig är det trams och bara hittepå eller otur.
-
limpan4all
Al_Bundy: Du misstolkar nog TomasL en del. Jag är av samma åsikt.
Kvalitén på denna typ av komponenter varierar från att tåla allt och att vara extremt noggranna <<15PPM till att inte ens innehålla aktiva delar. Priset brukar vara en bra indikation på vilket det är.
Enligt mitt minne så finns det inget i EFA 1-3 som gör att du behöver en 32768 Hz kristall.
32768 Hz kristaller är dessutom rätt svårdrivna i bemärkelsen att dom ha ett ganska snävt arbetsområde där dom funkar, för mycket och dom går sönder för lite inget händer.
Kristaller har man oftast inte i "bra att ha lådan" inte ens jag skulle handla sådana bara för att ha.
I stort sett varje processor har egna krav på vilken kristall det skall vara.
Att handla upp oscillatorer och lägga i lager för labbande däremot är en annan sak, detta då dom är mera generella (bara på med spänning så levererar dom ut sin frekvens). Kristaller skiljer på parallell och serieresonans, lastkapacitans mm, mm.
Sedan vad avser din slutkläm.
Vi är nog många här som passerade din nivå för 10-30 år sedan och en lätt raljerande ton om vart man kan hitta komponenter och dess kvalitet, tullsatser samt regler därom blir ganska lustig...
Det är en hel del av oss som tom har låtit producera elektronik utomlands då främst i asien så vi har "ganska" bra koll om man säger så.
Kvalitén på denna typ av komponenter varierar från att tåla allt och att vara extremt noggranna <<15PPM till att inte ens innehålla aktiva delar. Priset brukar vara en bra indikation på vilket det är.
Enligt mitt minne så finns det inget i EFA 1-3 som gör att du behöver en 32768 Hz kristall.
32768 Hz kristaller är dessutom rätt svårdrivna i bemärkelsen att dom ha ett ganska snävt arbetsområde där dom funkar, för mycket och dom går sönder för lite inget händer.
Kristaller har man oftast inte i "bra att ha lådan" inte ens jag skulle handla sådana bara för att ha.
I stort sett varje processor har egna krav på vilken kristall det skall vara.
Att handla upp oscillatorer och lägga i lager för labbande däremot är en annan sak, detta då dom är mera generella (bara på med spänning så levererar dom ut sin frekvens). Kristaller skiljer på parallell och serieresonans, lastkapacitans mm, mm.
Sedan vad avser din slutkläm.
Vi är nog många här som passerade din nivå för 10-30 år sedan och en lätt raljerande ton om vart man kan hitta komponenter och dess kvalitet, tullsatser samt regler därom blir ganska lustig...
Det är en hel del av oss som tom har låtit producera elektronik utomlands då främst i asien så vi har "ganska" bra koll om man säger så.