Ett litet källarprojekt, mest för kul och lärdom.
Håller på med UPS:er och reservkraft på jobbet och har blivit lite skadad.
Har för avsikt att bygga ett litet reservkraft-aggregat som ska försörja min lilla server (bara min enkla hemsida där nu), en router, ett 4G-modem och eventuellt nåt litet lull-lull som någon logikkrets och led-LED-ljus.
Vi säger 100 watt för det hela.
Tänkte använda en eller två vanliga 12V 7Ah gel-ackar. Endera i serie eller i parallell, beror på om det är bäst att köra 24V för den i sammanhanget långa kabeln till generatorn eller om 7Ah är för klent. Datorn behöver 12V så det bästa vore ju att ha lite marginal där så man slipper switcha upp och greja med sånt jag inte begriper mig på. Men det är en senare fråga, laddningen är fokus nu.
Generatorn består av en enkelt likströmsmotor som drivs av en metanoldriven modellflygmotor. Styrning av uppstart och drift av den är ju en utmaning i sig. Spänningen regleras med en enkel 78XX.
Fråga
Vad tycker ni om min ide att använda en vanlig permanentmagnet/borstad likströmsmotor som generator? Tex en motor från en skruvdragare eller modellflygmotor.
Vilka strömmar klarar dessa att leverera?
Vad behöver man för effekt på förbränningsmotorn för att få ut 100W ur en sådan generator?
Andra tankar och åsikter är jäkligt välkomna också!!