LCD TV reparation
LCD TV reparation
Tjenare. har en 42" Samsung LCD tv(5 år) som är lite kass. den startar ibland men sen klickar ngt relä och den dör efter någon minut. sen klickar den bara hela tiden men ingen bild kommer.
Torkade kondingar eller vad tror ni?
lite vag beskrivning jag vet, men det kanske är något känt problem så tänkte fråga innan jag skruvar isär den och felsöker.
Tack på förhand
Torkade kondingar eller vad tror ni?
lite vag beskrivning jag vet, men det kanske är något känt problem så tänkte fråga innan jag skruvar isär den och felsöker.
Tack på förhand
-
Re: LCD TV reparation
Ta ut nätdelen o kolla efter svullna kondingar tror det sitter 15V sätt I 35V istället
Min Samsung från 2008 hade exakt samma symptom. Jag öppnade den och tittade på nätdeln: Varenda konding (5st) av typen hålmontyerad elektrolyt 1000uF, 10V, 105º hade "lyft på hatten". Alla andra kondingar såg friska ut. Det var dessutom flera av de friska som satt parallellet med dessa som var trasiga.
Jag bytte dessa trasiga mot nya (tog 16V, 1000uF, 105º kostade samma pengar). Sedan fungerade TV:n perfekt igen.
Jag tror att det fanns en batch med dåliga kondingar av ovan nämnda kvalitet, eftersom alla andra var hela och vi har apparater från samma tid ungefär.
Min modell är LE52M86BDX/XEE
Jag bytte dessa trasiga mot nya (tog 16V, 1000uF, 105º kostade samma pengar). Sedan fungerade TV:n perfekt igen.
Jag tror att det fanns en batch med dåliga kondingar av ovan nämnda kvalitet, eftersom alla andra var hela och vi har apparater från samma tid ungefär.
Min modell är LE52M86BDX/XEE
här är de enda svullna kondensatorerna på nätdelen jag fann.
vad tror ni?

vad tror ni?
fick äntligen tummen ur och åkte till Elfa och köpte nya kondingar. TV:n funkar nu.. (hyffsat).
Eftersom jag fick den trasig av en kollega så kan jag inte alla features ännu.
HDMI funkar utan problem, analog antenn så blir bilden knasig, som om RGB signalerna har bytt plats ungefär. kanske är en inställning, har inte kollat så noga ännu.
"Relä" klicket kommer om jag manuellt väljer HDMI, men går jag via menyn o väljer HDMI så funkar det..
förmodligen är den inte 100% ok.
Eftersom jag fick den trasig av en kollega så kan jag inte alla features ännu.
HDMI funkar utan problem, analog antenn så blir bilden knasig, som om RGB signalerna har bytt plats ungefär. kanske är en inställning, har inte kollat så noga ännu.
"Relä" klicket kommer om jag manuellt väljer HDMI, men går jag via menyn o väljer HDMI så funkar det..
förmodligen är den inte 100% ok.