Debugga NXP LPC17xx med STLink v2

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
macgyver
Kontakt:

Debugga NXP LPC17xx med STLink v2

Inlägg av macgyver »

Har försökt att debugga en LPC1788 mha en ST-Link v2 i Keil uVision, Em:Blocks och CooCox CoIDE men inte fått det att fungera. (SWD mode)
I Keil fungerar det utmärkt om jag använder en ULINK2-ME, men pga begränsat antal licenser vill jag helst använda gcc miljö + st-link

Är det någon som fått det att fungera, att debugga en NXP MCU med en st-link dongle?
Ni som använder NXP Cortex controllers, vad använder ni för debug verktyg?
superx

Re: Debugga NXP LPC17xx med STLink v2

Inlägg av superx »

Hej!

Jag har kört med NXPs LPC-Link 2 och LPC-Link 1 (som sitter ihop med deras LPC1769-kort m.fl.) Har använt dessa ihop med både gratis- och betalversionen av deras utvecklingsmiljö från Code Red. I gratisversionen (LPCXpresso) så visade sig LPC-Link 2 inte funka ihop med processorn jag senast använde (LPC43xx), men LPC-Link 1 funkade bra. I betalversionen funkade båda.

Jag tycker att allt kring NXPs utvecklingsmiljöer och debuggers är ganska förvirrande, inte minst på grund av namngivningen.

Vi har även en ST-Link på kontoret, så jag skulle kunna testa med den i LPCXpresso vid tillfälle.

edit: Ser nu att LPCXpresso 6 är släppt, och där ska visst LPC43xx funka med LPC-Link 2 också. Återstår att se om det stämmer.
macgyver
Kontakt:

Re: Debugga NXP LPC17xx med STLink v2

Inlägg av macgyver »

Lyckades tillslut få igång LPC1788:an tillsammans med en ST-Link V2 i Keil och OpenOCD. För Keil var lösningen http://www.keil.com/support/docs/3592.htm.
Skriv svar