Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
varför ska du ha oring i spindle då? om du håller ett minimalt övertryck i spindle behövs det inte.
eller gör du en bricka som ligger över skarven som roterar med spindlen så kommer aldrig något att åka in, se och lär på dom riktiga maskinera
eller gör du en bricka som ligger över skarven som roterar med spindlen så kommer aldrig något att åka in, se och lär på dom riktiga maskinera
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Det är svirveln för cylindern som ska frigöra verktyget som diskuteras för stunden, men du har helt rätt att en labyrinttätning fungerar bra när det gäller att täta spindeln mot spånor och skärvätska.
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Morgons, Jag hade tänkt använda en labyrint för att täta mot spån och annan skit(Har ju redan byggt en spindel med "gummitätning" och det slutade ju i katastrof, vilket du redan vet.
)
Detta gällde, som redan nämnts, sviveln till luftcylindern som är till verktygsväxlaren.

Detta gällde, som redan nämnts, sviveln till luftcylindern som är till verktygsväxlaren.
Mr3D skrev:Rättare sagt, hur sker tätningen mellan de olika rotationsdelarna i sviveln?
Om man använder o-ringar brinner de väl upp/blir VÄLDIGT varma? Och bara någon hundradels glapp mellan metall-metall så pyser ju luften ut.
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
varför ska cylinder och spindlen sitta ihop då? kolla hur det va gjort på min.
du vet ju hur tätningar och 7000rpm funkar nu
du vet ju hur tätningar och 7000rpm funkar nu
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Jag vet hur din funkar. Men som jag redan sagt vill jag inte köra remdrift, jag hade tänkt direktkoppla (inte direktdriva) motorn med spindeln.(säg inte att jag borde satsa på remdrift för det är lättare, du vet hur jag är.
) Det betyder att jag inte kan få dit en vanlig luftcylinder och en motor över spindeln, så hela luftcylindern ska rotera med spindeln. Då behöver jag en svivel mellan cylindern och den stillastående delen. Frågan är du hur man ska täta de. Ett alternativ hade varit en o-ring som inte ligger an den roterande delen utan glappar liiiiite, när man då får tryck på o-ringen så lägger den sig och tätar.(eftersom sviveln bara behöver täta vid stillastående spindel, vid ATC) eller har du ett bättre alternativ?

Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Varför inte en arm istället?
Då behöver inte cylindern ligga i linje med spindel/motor.
Då behöver inte cylindern ligga i linje med spindel/motor.
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Men hur ska man få armen att trycka ner drawbaren? Sitter ju en koppling(mellan motor och spindelskaftet) ivägen då.
Jag tror faktiskt en svivel/roterande cylinder kan funka riktigt bra! Jag är lite osäker på tätningen av sviveln bara.

Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Det måste ju gå att lösa på något annat sätt att ha en stor pneumatikcylinder roterande i dessa hastigheterna..... Kan du inte borra hål genom motoraxeln, montera cylindern ovanför motorn och låta en relativt tunn stång gå genom motoraxeln?
Eller, montera motorn så att den kan röra sig axiellt, montera sedan cylindern ovanför motorn så att den trycker på motoraxeln (eller har du en enkoder ivägen där?) som då överför kraften från cylindern till dragstången. Det ställer lite krav på att kopplingen mellan motor- och spindelaxel kan "glida" axiellt (jag tänker mig typ splines) samt att "upphängningen" av motorn fortfarande kan stå emot vridmomentet motorn ger.
Eller, montera motorn så att den kan röra sig axiellt, montera sedan cylindern ovanför motorn så att den trycker på motoraxeln (eller har du en enkoder ivägen där?) som då överför kraften från cylindern till dragstången. Det ställer lite krav på att kopplingen mellan motor- och spindelaxel kan "glida" axiellt (jag tänker mig typ splines) samt att "upphängningen" av motorn fortfarande kan stå emot vridmomentet motorn ger.
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Att modifiera motorn är inget alternativ. Och den har för övrigt en encoder i vägen.
Jag med har funderat på att ha en rörlig motor men jag kan inte tänka på något sätt som blir bra.
Jag tror faktiskt det kan funka bra att ha en roterance cylinder (Proffsen gör ju så, iaf på vissa svarvar, de bör göra så på fräsar med.) Men vad som kanske blir problem är i så fall balanseringen av spindeln/cylindern.
Jag med har funderat på att ha en rörlig motor men jag kan inte tänka på något sätt som blir bra.
Jag tror faktiskt det kan funka bra att ha en roterance cylinder (Proffsen gör ju så, iaf på vissa svarvar, de bör göra så på fräsar med.) Men vad som kanske blir problem är i så fall balanseringen av spindeln/cylindern.
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
En arm borde funka om armen ser ut som en gaffel. Armen glappar mot axeln och sitter mot en stos på axeln. Med en liten öppning i kopplingen för motor/spindel
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Till och från i några veckor har jag hållt på att rita på en spindel, modifierat och ritat om. Vilket som kan jag visa hur den ser ut nu. Det är mycket rimligt om jag fortfarande kommer modifiera massa grejjer dock.
Som ni ser har jag inte börjat rita på luftcylindern än (eller jag har några idéer på papper, men inte fått upp de i soliden än).
Tallriksfjädrarna kommer att stackas 3x31st för att få tillräckligt med slaglängd och kraft, de trycks ihop ~50% för att få en kraft på lite över 3000N när ett verktyg är monterat. När de sen komprimeras för att få ut verktyget kommer de inte komprimeras mer är 75% för att få så lång livslängd på de som möjligt. När det inte sitter ett verktyg i spindeln ska fjädrarna vara lätt förspända för att undvika skrammel om den körs tom.
Jag hade tänkt tillverka distanser mellan VK-lagrena för att öka avståndet mellan toppen på de båda kontaktvinklarna och där med öka styvheten i spindeln. Till det övre lagret blir det ett rullager med en invändig 1:12 kona. Då kan jag själv öka förspänningen/minska glappet i lagret. Jag valde rullager för de inte påverkas axiellt vid värmeutvidningar.
Kan hända att jag uppdaterar labyrinten till något bättre senare, vi får se. Vad som ser ut att vara et o-rings-spår i locket till spindeln är för att fett ska kunna lägga sig där så att smuts har svårare för att tränga in. Alternativt om jag sköter labyrint-tätningen med övertryck i spindeln får vi se(troligen blir det de).
Höll på att glömma; Jag har valt en flänsgripper(eller vad de nu heter) istället för en kulgripper för att öka kontaktytan emot dragtappen och därav förlänga livslängden på dragtappen. Det och att det är lättare under mina förutsättningar att tillverka en flänsgripper.
Jag tror det var allt. Har ni frågor eller förbättringstips är det välkomnat!
Som ni ser har jag inte börjat rita på luftcylindern än (eller jag har några idéer på papper, men inte fått upp de i soliden än).
Tallriksfjädrarna kommer att stackas 3x31st för att få tillräckligt med slaglängd och kraft, de trycks ihop ~50% för att få en kraft på lite över 3000N när ett verktyg är monterat. När de sen komprimeras för att få ut verktyget kommer de inte komprimeras mer är 75% för att få så lång livslängd på de som möjligt. När det inte sitter ett verktyg i spindeln ska fjädrarna vara lätt förspända för att undvika skrammel om den körs tom.
Jag hade tänkt tillverka distanser mellan VK-lagrena för att öka avståndet mellan toppen på de båda kontaktvinklarna och där med öka styvheten i spindeln. Till det övre lagret blir det ett rullager med en invändig 1:12 kona. Då kan jag själv öka förspänningen/minska glappet i lagret. Jag valde rullager för de inte påverkas axiellt vid värmeutvidningar.
Kan hända att jag uppdaterar labyrinten till något bättre senare, vi får se. Vad som ser ut att vara et o-rings-spår i locket till spindeln är för att fett ska kunna lägga sig där så att smuts har svårare för att tränga in. Alternativt om jag sköter labyrint-tätningen med övertryck i spindeln får vi se(troligen blir det de).
Höll på att glömma; Jag har valt en flänsgripper(eller vad de nu heter) istället för en kulgripper för att öka kontaktytan emot dragtappen och därav förlänga livslängden på dragtappen. Det och att det är lättare under mina förutsättningar att tillverka en flänsgripper.
Jag tror det var allt. Har ni frågor eller förbättringstips är det välkomnat!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
I stort sett ser det där rätt bra ut.
Jag är lite fundersam om det är nödvändigt att distansa isär VK-lagrena.
Men å andra sidan finns ju utrymmet, så varför inte.
Tänk på att dimensionera så att ytterdiametern på NU-lagrets innerring kan passera fritt, när du ska montera själva spindeln.
Angående lösningen med en gaffel för tryckstången.
Jag antar att detta är tänkt ungefär som vid urtrampningslagret på bil?
Jag får inte klart för mig hur det ska kunna fungera i detta fall.
Tryckstången sitter ju inuti drivaxeln.
Vilken funktion har mina markerade detaljer på bild?
Jag är lite fundersam om det är nödvändigt att distansa isär VK-lagrena.
Men å andra sidan finns ju utrymmet, så varför inte.
Tänk på att dimensionera så att ytterdiametern på NU-lagrets innerring kan passera fritt, när du ska montera själva spindeln.
Angående lösningen med en gaffel för tryckstången.
Jag antar att detta är tänkt ungefär som vid urtrampningslagret på bil?
Jag får inte klart för mig hur det ska kunna fungera i detta fall.
Tryckstången sitter ju inuti drivaxeln.

Vilken funktion har mina markerade detaljer på bild?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
"Jag är lite fundersam om det är nödvändigt att distansa isär VK-lagrena.
Men å andra sidan finns ju utrymmet, så varför inte."
Jag tror heller inte jag kommer märka någon direkt skillnad(maskinen kommer flexxa mer varesig jag separerar lagrena eller inte) dock så gör jag det för jag kan.
"Tänk på att dimensionera så att ytterdiametern på NU-lagrets innerring kan passera fritt, när du ska montera själva spindeln."
Om du menar glid/press/krymppassningar så kommer alla passningar vara glidpassningar och sen kommer samtliga lager låsas på plats med någon mutter eller annan förspänning.
"Vilken funktion har mina markerade detaljer på bild?"
Den inre ringen slipas höjdmåttet in för att få perfekt glapp/förspänning(lagret ska ha en 1:12 kona så då påverkas lagerglappet ju hårdare jag trycker innerringen på konan) på lagret efter KMT9 muttern har dragits åt med rätt moment och vinkel(eller om jag är lat, lägger an den och drar åt med en vinkel). Den är även till för att få större kontaktyta emot lagret.
Den yttre ringen är till för att lättare få ytter-ringen och inner-ringen på lagret i samma höjd(jobbigt att få upp hela spindelhuset i rundslipen än vad det är att få upp en liten ring i planslipen). Planet på den yttre ringen är till för att hålla fett som trycks ut från lagret.(det är tänkt som det iaf, vette fasen hur bra det funkar dock.)
Men å andra sidan finns ju utrymmet, så varför inte."
Jag tror heller inte jag kommer märka någon direkt skillnad(maskinen kommer flexxa mer varesig jag separerar lagrena eller inte) dock så gör jag det för jag kan.

"Tänk på att dimensionera så att ytterdiametern på NU-lagrets innerring kan passera fritt, när du ska montera själva spindeln."
Om du menar glid/press/krymppassningar så kommer alla passningar vara glidpassningar och sen kommer samtliga lager låsas på plats med någon mutter eller annan förspänning.
"Vilken funktion har mina markerade detaljer på bild?"
Den inre ringen slipas höjdmåttet in för att få perfekt glapp/förspänning(lagret ska ha en 1:12 kona så då påverkas lagerglappet ju hårdare jag trycker innerringen på konan) på lagret efter KMT9 muttern har dragits åt med rätt moment och vinkel(eller om jag är lat, lägger an den och drar åt med en vinkel). Den är även till för att få större kontaktyta emot lagret.
Den yttre ringen är till för att lättare få ytter-ringen och inner-ringen på lagret i samma höjd(jobbigt att få upp hela spindelhuset i rundslipen än vad det är att få upp en liten ring i planslipen). Planet på den yttre ringen är till för att hålla fett som trycks ut från lagret.(det är tänkt som det iaf, vette fasen hur bra det funkar dock.)
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
När du drar ur själva innerdelen på spindeln vid demontering, kommer innerringen på NU-lagret att sitta kvar på spindeln.
Ytterdelen av lagret, med rullhållaren, sitter kvar i huset.
Det är en fördel om innerringen kan passera fritt, när man drar ur spindeln.
Axialförskjutning mellan inner- och ytter-ring på ett NU-lager är inte kritiskt.
Så den yttre distansen kan du nog strunta i.
Den inre distansen förekommer på vissa konstruktioner, på vissa inte.
På min svarv t.ex. kör man utan.
Ska man använda distans, är det en fördel att ha denna tvådelad.
Då blir den enklare att demontera för justerslipning.
Min svarv har även en tryckoljekanal, för att lättare kunna demontera innerringen.
Ytterdelen av lagret, med rullhållaren, sitter kvar i huset.
Det är en fördel om innerringen kan passera fritt, när man drar ur spindeln.
Axialförskjutning mellan inner- och ytter-ring på ett NU-lager är inte kritiskt.
Så den yttre distansen kan du nog strunta i.
Den inre distansen förekommer på vissa konstruktioner, på vissa inte.
På min svarv t.ex. kör man utan.
Ska man använda distans, är det en fördel att ha denna tvådelad.
Då blir den enklare att demontera för justerslipning.
Min svarv har även en tryckoljekanal, för att lättare kunna demontera innerringen.
Re: Frågor om hemmabyggd BT30 frässpindel
Varför så hög dragkraft på en 30 kona? 50 kona sitter bra med en tredjedel av den kraften.Tallriksfjädrarna kommer att stackas 3x31st för att få tillräckligt med slaglängd och kraft, de trycks ihop ~50% för att få en kraft på lite över 3000N när ett verktyg är monterat.