Trasig förstärkare Pioneer A-80

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
meconer
EF Sponsor

Re: Trasig förstärkare Pioneer A-80

Inlägg av meconer »

Såja. Nu har jag bytt den andra transistorn och äntligen fått spänningsregulatorn att fungera. Det skiljer dock c:a 1 V mellan plus och minussida. c:a 46.1 V resp 45.0 V. Det verkar inte som att förstärkaren hoppar igång heller. Kan det bero på det eller är det en hel hög med felaktiga transistorer till som jag behöver snoka rätt på? Kan det vara värt besväret att byta zenerdioden även på andra sidan för att få spänningarna mer symmetriska?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hur var det med D101? Är den utbytt?
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Nej, den är hel. Skillnaden i spänningen kommer sig nog av lite skillnad i zenerspänning. Jag har c:a 22,4 V på den nya och 22,0 på minussidan.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Felsökning i driv-och slutstegen är väl då nästa steg, med tanke på vad som hände med högtalarna.
Gör mätningar utan att ha apparaten igång till att börja med. Gör resistans- och diodmätningar och jämför värdena med varandra i båda kanalerna.
Visst är det tålamodsprövande... :)
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Jag ska börja med att byta zenerdioden på minussidan för att se om spänningarna blir mer lika då. Sedan skall jag dubbelkolla de andra matningsspänningarna och därefter gå vidare med slutstegen. Det börjar ta på tålamodet, javisst, men lite till får jag nog kämpa. Ikväll blir det dock lite arbete så jag hinner nog inte med så mycket. Veckorna rinner iväg...
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Ikväll har jag inte gjort mer än bytt lite zenerdioder för att få spänningarna mer symmetriska. Nu är det +45,2 och -45,2 V. Självklart fungerar inte förstärkaren ännu.
Skriv svar