Sända SMS och annat via GSM-telefoner
Sända SMS och annat via GSM-telefoner
Jag håller på och titta på hur man gör för att skicka och ta emot SMS via en dator som är kopplad till en GSM-telefon via serieporten.
Det ska även kunna gå och skicka mycket små meddelande utan att det ringer i telefonen och kostar något.
Finns den någon som har gjort något liknande som kan tala om för mig vilka kommando som ska användas mot telefonen samt om det finns någon som vet hur man skickar uttan att det kostar.
Jag använder i första hand Ericsson och Nokia telefoner.
Det ska även kunna gå och skicka mycket små meddelande utan att det ringer i telefonen och kostar något.
Finns den någon som har gjort något liknande som kan tala om för mig vilka kommando som ska användas mot telefonen samt om det finns någon som vet hur man skickar uttan att det kostar.
Jag använder i första hand Ericsson och Nokia telefoner.
Bara så att ni vet.
Det går att skicka mycket lite information som kan behandlas utan att det kostar något.
Jag har sett detta i verkligheten och även försökt att få hjonom att berätta det för mig men han vägrar.
Fanns även en firma i Roslagen (tror jag det var) för många år sedan som också höll på med detta.
Det är en liten bugg i systemet som lever kvar sedan NMT-tiden.
Det går att skicka mycket lite information som kan behandlas utan att det kostar något.
Jag har sett detta i verkligheten och även försökt att få hjonom att berätta det för mig men han vägrar.
Fanns även en firma i Roslagen (tror jag det var) för många år sedan som också höll på med detta.
Det är en liten bugg i systemet som lever kvar sedan NMT-tiden.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
För att skicka ett sms (som givetvis kostar)
- En linuxmaskin
- Gnokii, http://www.gnokii.org
- En nokiatelefon med datakabel och kontantkort
- Kör kommandot
/usr/bin/printf "Meddelande" |/usr/local/bin/gnokii --sendsms <telefonnummer>
- En linuxmaskin
- Gnokii, http://www.gnokii.org
- En nokiatelefon med datakabel och kontantkort
- Kör kommandot
/usr/bin/printf "Meddelande" |/usr/local/bin/gnokii --sendsms <telefonnummer>
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Lite gratis-varianter för att skicka sms:
fuska.se
Ett gratis sms per dag. Men sajten kan bara erbjuda maximalt 20 gratis sms per timma. Häng på tidigt.
Mobajl.se
Medlemskap och reklam.
Passagen Mobil
Medlemskap och reklam.
SMS4Free.nu
Medlemskap och reklam.
smslandet.se
Medlemskap och reklam.
Snabbsms.com
Ett gratis sms per dag.
Mobilmarknad.se
Gratis sms med reklam som du valt själv.
De som är kunder hos Vodafone och Telia kan också skicka sms gratis via internet. Från Vodafones hemsida kan deras kunder skicka 30 sms gratis per månad. Via Telias Mina Sidor kan Teliakunder skicka 4 sms gratis per dag.
fuska.se
Ett gratis sms per dag. Men sajten kan bara erbjuda maximalt 20 gratis sms per timma. Häng på tidigt.
Mobajl.se
Medlemskap och reklam.
Passagen Mobil
Medlemskap och reklam.
SMS4Free.nu
Medlemskap och reklam.
smslandet.se
Medlemskap och reklam.
Snabbsms.com
Ett gratis sms per dag.
Mobilmarknad.se
Gratis sms med reklam som du valt själv.
De som är kunder hos Vodafone och Telia kan också skicka sms gratis via internet. Från Vodafones hemsida kan deras kunder skicka 30 sms gratis per månad. Via Telias Mina Sidor kan Teliakunder skicka 4 sms gratis per dag.