Tips på bra högalare i villa!
-
Toya_Joker
Tips på bra högalare i villa!
Hej allihop! Jag söker lite info ang högtalare för inbyggnad i tak.
Har tänkt att sätta 2st i mitt kökstak samt ev 2 st i vardagsrummet.
Jag har monterat högtalare ute hos kunder (jobbar som elektriker), och har då satt upp både
ELKO`s egna högtalare, samt BOSE högtalare. ELKO`s grejer var inget vidare bra ljud alls,
medans BOSE var riktigt vassa!! Kruxet med dessa är ju priset.. Så det jag undrar är om
nån har nåt bra tips till mig på bra högtalare till ett rimligt pris!
Tack på förhand / Tony
Har tänkt att sätta 2st i mitt kökstak samt ev 2 st i vardagsrummet.
Jag har monterat högtalare ute hos kunder (jobbar som elektriker), och har då satt upp både
ELKO`s egna högtalare, samt BOSE högtalare. ELKO`s grejer var inget vidare bra ljud alls,
medans BOSE var riktigt vassa!! Kruxet med dessa är ju priset.. Så det jag undrar är om
nån har nåt bra tips till mig på bra högtalare till ett rimligt pris!
Tack på förhand / Tony
Re: Tips på bra högalare i villa!
Man får vad man betalar för precis som du själv upptäckt
Men som elektriker har du ju nästan halva priset på prylarna jämfört med din slutkund, så då kanske du har råd?
Jag har dessa i köket, tycker dom är riktigt seriösa.
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... -tak/5528/
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoi ... -tak/5528/
PeterH: Det finns inget fast förhållande mellan pris och kvalité. Om det ändå var så lätt. Tyvärr är det ju svårt att få tag i vettiga data på ljud prylar så att man kan jämföra på papper, det är mest broschyrer men säljfloskler.
Data på papper säger inte mycket om hur det låter i *dina* öron, bra ljud skiljer för dig, mig och alla andra, men vi kan nog vara överens om att Bose mest troligt låter bättre i både dina och mina öron jämfört med ELKO, eller? Detta på grund av att Bose lever på ljud medans ELKO lever på elmaterial...
Så du är en sådan där subjektiv audiofil som tycker att stora prislappar låter bra? Mätinstrument är minsann inte lika bra som den mänskliga hörseln.....
Nej jag håller inte med dig.
Läs mitt inlägg igen... läs låångsamt denna gång så du hinner med.danei skrev:Så du är en sådan där subjektiv audiofil som tycker att stora prislappar låter bra? Mätinstrument är minsann inte lika bra som den mänskliga hörseln.....
Bra ljud är det som är mest likt orginalet, det har varken med öron eller pris att göra.
Prexis, när det kommer till musik lär det vara svårt att säga vad som låter som "orginalet", du får helt enkelt fråga kompositören vad han tänkt sig. Men det spelar ingen roll för det är fortfarande vad DU tycker låter bra som gäller för DIG... Oavsett så finns det nog större chans att en bättre anläggning kan ge det ljud som DU gillar (och det brukar väl ändå vara så att dyrare anläggningar klarar detta bättre, men jag gissar att du tycker tvärt om?).
Men om du danei har sån tur att din uppfattning av bra ljud kommer från billig utrustning - grattis!
Men om du danei har sån tur att din uppfattning av bra ljud kommer från billig utrustning - grattis!
Senast redigerad av PeterH 1 oktober 2013, 22:21:35, redigerad totalt 1 gång.
Vill man ha ljud som efterapar orginalinspelningen så exakt som möjligt så ska man satsa på riktiga studio monitors.
Dvs vill ni höra hur mina remixer/remakes låter i orginal så behöver ni någe billiga generiska skithögtalare från nån bajsig lågpriskompaktstereo då just detta är vad jag mixar och mastrar med.
Dvs vill ni höra hur mina remixer/remakes låter i orginal så behöver ni någe billiga generiska skithögtalare från nån bajsig lågpriskompaktstereo då just detta är vad jag mixar och mastrar med.
Fast jag vetetusan om jag skulle använda bose som landmärke för bra ljud.. Tycker mest den loggan brukar hittas i plåsterfärgade plastiga inredningar hos amerikanska bilar, med medelmåttiga ljudanläggningar..
vettig data på en högtalare behöver inte betyda att dom låter bäst. Mycket bygger ju på hur högtalaren är uppbyggd. Det är ju en jäkla skillnad på en sk Open air högtalare/element än en som den sitter monterad i låda. Håller med om att t.ex Bose kan det där med mycket ljud ur en liten högtalare