486 med W95 > kan ej boota upp i DOS
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
486 med W95 > kan ej boota upp i DOS
Börjar bli ringrostig, har en gammal bärbar 486:a med W95 som jag vill bara boota upp i DOS men lyckas inte med detta utan den laddar in W95.
Config.sys och Autoexec.bat är 'rensade' dvs REM på det som inte borde behövas. Vad är det för nåt som gör att den likförbenat ladda in W95 fastän REM win
Config.sys och Autoexec.bat är 'rensade' dvs REM på det som inte borde behövas. Vad är det för nåt som gör att den likförbenat ladda in W95 fastän REM win
Re: 486 med W95 > kan ej boota upp i DOS
Höll man inte ner F8 för att få upp bootmenyn och kunna välja att boota till kommandotolken?
/johan
/johan
Det där med win i autoexec.bat är nog mer för windows 3.11, som snurrade på en riktig DOS.
I windows 95 behöver du pilla i msdos.sys:
http://www.computerhope.com/issues/ch000132.htm
I windows 95 behöver du pilla i msdos.sys:
http://www.computerhope.com/issues/ch000132.htm
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hittade boven 'tror jag' men i alla fall så flyttade jag på en systemfil msdos.sys till annan katalog så bootar det snällt upp som jag vill. Detta är ju en dinosaurie men nu funkar det och jag har lyckats reparera en gammal programdisk för trådgnisten, hoppas nu bara att allt fungerar som det ska så jag får igång kommunikationen mellan PC och trådgnisten. Livet blir lite enklare om jag slipper handknacka all gkod.
Autoexec.bat och config.sys användes väl inte vid booten av Win95 utan bara när man startade command-shell från Win95? I alla fall autoexec.bat var väl nåt som exekverades av command.com?
Roten förväntas innehålla systemfilerna IO.SYS och MSDOS.SYS för att DOS ska startas via boot-sektorn.
Finns filen WINBOOT.SYS i roten laddas Win95 istället för DOS.
Om det är en IBM-maskin kluddade IBM lite med filnamnen.
Om Win95 är installerat så är antagligen DOS-versionen 4.0x.
DOS4 hade många brister och var delvis inte kompatibelt med versioner före och efter. Ver 5 rekommenderas eller om det är ett minneskrävande program kan DOS 3.3 vara ett bätttre alternativ. Om behov finns har jag gjort diverse program som minimerar DOS egna minnesbehov för att frigöra max av de första 655kB, vilket kan göra en del minnestunga program mer stabila.
Ett alternativ till ren dosbootning är att ersätta win.com i windows-biblioteket med Volkov Commander, en DOS Norton-klon som klarade bl.a långa filnamn mm. Då kan man starta såväl DOS som windowsprogrram från dos-prompten.
Win2000 var sista Win-operativet som inte manipulerad DOS-funktionaliteten vad gäller hårdvaruåtkomsten.
I denna version går det att köra dos-fönster utan problem även för krävande CNC-program, men man kan få labba lite med att få rätt parametrar i config.sys för minneshantering och evt. musstöd.
Finns filen WINBOOT.SYS i roten laddas Win95 istället för DOS.
Om det är en IBM-maskin kluddade IBM lite med filnamnen.
Om Win95 är installerat så är antagligen DOS-versionen 4.0x.
DOS4 hade många brister och var delvis inte kompatibelt med versioner före och efter. Ver 5 rekommenderas eller om det är ett minneskrävande program kan DOS 3.3 vara ett bätttre alternativ. Om behov finns har jag gjort diverse program som minimerar DOS egna minnesbehov för att frigöra max av de första 655kB, vilket kan göra en del minnestunga program mer stabila.
Ett alternativ till ren dosbootning är att ersätta win.com i windows-biblioteket med Volkov Commander, en DOS Norton-klon som klarade bl.a långa filnamn mm. Då kan man starta såväl DOS som windowsprogrram från dos-prompten.
Win2000 var sista Win-operativet som inte manipulerad DOS-funktionaliteten vad gäller hårdvaruåtkomsten.
I denna version går det att köra dos-fönster utan problem även för krävande CNC-program, men man kan få labba lite med att få rätt parametrar i config.sys för minneshantering och evt. musstöd.
Generellt tips till alla windowsanvändare.
Ha alltid en "live-cd" med någon linux distribution liggande. Oavsett vad windows får för sig att göra kan du alltid boota upp datorn i linux och plocka fram filer du vill åt. I ditt fall kanske en light-, slim-version eller liknande på grund av datorn förnäma ålder.
Ha alltid en "live-cd" med någon linux distribution liggande. Oavsett vad windows får för sig att göra kan du alltid boota upp datorn i linux och plocka fram filer du vill åt. I ditt fall kanske en light-, slim-version eller liknande på grund av datorn förnäma ålder.
Ja jo, jag satte citattecken för att det brukar användas som begrepp, men visst du kan använda vilket medium du vill. Exempel: En gång var jag tvungen att köra SD-sticka pga att datorn jag skulle rädda info på endast hade usb3 portar och i stundens hetta kom jag inte att tänka på att openSUSE var det enda os:et som hade stöd för det "out-of-the-box".
- Electricguy
USB på en 486?
Med USB expansionskort, och boota från boot managern PLOP för att få USB boot så kaaaanske det kan funka. Fast mest troligt inte..
Med USB expansionskort, och boota från boot managern PLOP för att få USB boot så kaaaanske det kan funka. Fast mest troligt inte..
- Volvo245GLT
- Kontakt:
Parallellportsansluten CD-drive och en boot-diskett med DOS+MSCDEX och nödvändiga drivare så är man snart på banan igen med sin gammelburk. 
Använde den senast för att köra in Win 98 på en laptop. (Compaq LTE 5100, P133 med 24 MB RAM, flöt på riktigt bra!)
Klart lämpligt alltså om man har möjlighet att ansluta en CD på något vis, men annars kommer man långt på en välpreppad diskett som fixar nätverk, nollmodem, ZIP-drive..
Använde den senast för att köra in Win 98 på en laptop. (Compaq LTE 5100, P133 med 24 MB RAM, flöt på riktigt bra!)
Klart lämpligt alltså om man har möjlighet att ansluta en CD på något vis, men annars kommer man långt på en välpreppad diskett som fixar nätverk, nollmodem, ZIP-drive..
Hur är operativet installerat på 486:an då om den saknar CD och USB?
Win95 fanns väl inte på disketter?
Win95 fanns väl inte på disketter?
Klart Win95 fanns på diskett!
edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_95
"Diskettversionen levererades på 13 stycken disketter."
Atmels datablad till ATMEGA1284 som jag drog ner på pendeln en morgon var på 25MB... Tänk vad datavärlden har blivit fluffig..
edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_95
"Diskettversionen levererades på 13 stycken disketter."
Atmels datablad till ATMEGA1284 som jag drog ner på pendeln en morgon var på 25MB... Tänk vad datavärlden har blivit fluffig..
Senast redigerad av AndLi 2 oktober 2013, 10:25:07, redigerad totalt 2 gånger.