Det visade sig att jag hade ett par AD9850 kort liggande tillsammans med alla andra "bra att ha"-grejor som jag tenderar att köpa på mig alldeles för mycket av: Dessa kort kostar under 5 USD med frakt på eBay så jag köpte två i sedvanligt "beställ and forget"-töcken. Eftersom det tar några veckor från Kina så har man ju hunnit glömma bort allt och blir därför glad som ett barn när det plötsligt dimper ner paket - nämen, paket till mig, vad kan det va? spännande!

Jag har tidigare gjort ett USB-anslutet I/O kort kallat PeekyPokey och behöver fylla på projekthemsidan med fler exempel på saker man kan göra med kortet (och helt skamlöst visar jag upp det här nu): [/url]Därför gick jag på jakt i mina lådor och hittade de här båda AD9850-korten. Visade sig funka fint att styra med PeekyPokey.
Såhär ser min signalgenerator ut i nuläget, som ni ser har jag lagt mycket tid på att få så rena och fina signalvägar som möjligt - man vill ju inte ha en massa brus och annan sörja i sina fina sinusar: Till detta har jag då börjat skriva på ett litet program så att man enkelt kan ratta in P3 direkt på datorn: Den genererade signalen blir så här i skopet, rätt ok tycker jag nog, särskilt med tanke på den fagra PCB-layouten: AD9850 har en power-down funktion, trevligt att kunna fimpa signalen utan att rycka ut USB-sladden ju. Kortet har också en vridpot (se bild ovan) som används för att justera duty cycle på fyrkanten. Rätt fiffig lösning tycker jag, man återkopplar sinus-signalen till en intern komparator och med vridpoten ställer man sedan tröskeln.
Mina nästa steg blir troligen dessa:
1. Ersätta poten med en digital resistor (så att man kan styra duty programmatiskt)
2. Fixa ett drivsteg för lite mer kräm (30mA max nu) och högre spänning
3. Lägga till en sequencer i mjukvaran
4. Ännu en digital resistor, nu för att styra gain på drivsteget
6. Kanske bygga liten söt låda
Hade varit fint med en 2x16-display och ett par fysiska knappar också men I/O-kortets pinnar räcker inte till. Fast man kan ju bygga en liten webbserver och använda telefonen istället.

Det här projektet blir kanske inte snorbilligt i slutändan men kul att mecka och sen hade jag ju redan PeekyPokey-kortet sedan tidigare.