Effektreglering av värmeelement

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Uttis

Effektreglering av värmeelement

Inlägg av Uttis »

Jag har 3st värmeslingor jag skulle vilja reglera effekten på.

Slingorna är just nu på 30 Ohm per styck och kommer matas av 3fas 400V en slinga per fas.

Vad finns det för lämpliga sätt att göra det på? Jag har letat runt lite och triacs ser ju billiga ut och verkar hyffsat enkla att få ihop.

Finns det nån färdig grej man bara kan köpa som inte kostar alltför mycket är ju det att föredra, styrningen behöver bara vara enklast möjliga en ratt 0-100% typ.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Effektreglering av värmeelement

Inlägg av Henry »

Finns gör det nog någonstans men det kan kosta för de stömmar det kommer att handla om, blir ju runt 40A för fullt flås för då blir det andra triacs än de vanliga i TO-220 kapsel. Men det finns förstås större och kostar inte så värst mycket ändå.

Annars är det att göra en kontroll till varje fas och sammankoppla potarna med varandra men jag hade valt att använda en triac för alla för enkelhetens skull.

Men enkel fasvinkelstyrning med lämplig triac är det enklaste och behöver inte vara så avancerat för att få att fungera med en enkel pot och 0-100% effekt. Har en jag byggt som jag kan styra strömmar upp till 40A vid 600V 0-100% med en liten pot.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Jag har en TDA1023 till att reglera sovrumsvämen.
Bra som P-regulator, saknar dock "I".
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske det går att placera en transformator i serie och skicka DC på dess andra urtag för att styra strömmen? med tanke på de stora strömmarna och klena halvledare med dess värmeproblem.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

En triac/pot/justering per slinga blir bra, erfarenheten säger att slingorna inte är likadana iaf så det är bara bra om man kan justera varje för sig.

Har ni nån exempelkoppling man kan ta del av? Har sökt runt lite själv och försökt simulera några enkla kopplingar i multisim men det funkar tyvärr inte, om det är kopplingen eller programet som inte klarar av det vet jag inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"En slinga per fas". Alltså är matningen 230V eller hur?

30 Ohm @ 230V ger ~7,7A / ~1,8kW.

Normalt brukar man styra värme med av/på, då släpper man störningarna som kommer från en dimmer. Man kan t.ex. ta 3 st SSR med nollgenomgångsfunktion och styra dom med var sin långsamma PWM, en cykeltid på kanske 1-2 sekunder är nog.

Enkelt att bygga en hel del färdiga byggklossar och minimalt med störningar.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Nej en slinga ligger mellan 2 faser just nu så 400V blir det.

SSR har jag använt tidigare till samma sak och det funkade bra men det blev lite mer komponenter då pwm genererades av en mcu, går förstås att få till med andra komponenter men jag hade helst sett en liknande lösning som sitter i borrmaskiner och andra elverktyg för där är det väll en triac, en pot och en kondensator som styr varvtalet?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...blir ju runt 40A för fullt flås för då blir det andra triacs än de vanliga i TO-220 kapsel.

Kanske inte ger tillräckligt "head-room" men i alla fall... 8)
http://www.tradera.com/10-st-high-curre ... _191945859
En 600V 40A Triac i TOP3 kapsel.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Strömmärkningen är på håret som sagt, men spänningsmärkningen på 600 V topp räcker inte heller till för att switcha huvudspänningen som är på 400 V AC RMS +- 10%.

edit: Eller var kom 40 A från? 400 V per slinga och 30 ohm ger ju 13 A RMS i varje slinga och en linjeström på 23 A RMS vid full utstyrning om 3 st slingor deltakopplas.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle tagit kaffet innan det inlägget så man var med lite, det är ju 3-fas det snackas om här.. Men för att slippa ev problem med styrning så hade nog som nämts innan lite långsammare PWM varit rätt väg att gå och jo 600V om kopplat 400V är absolut över gränsen.
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Den här var ju smidig men tyvärr bara 220V

http://www.ebay.co.uk/itm/9500W-High-Po ... 58a420a772
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

En enkel & billig lösning kan vara en gammal klassisk 555 som ger en långsam PWM genom tre opto-triacs, tex: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 9-93&hst=1
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

Ja det kan vara en väg att gå för att få en enkel pwm.

Här är ett schema på en dimmer krets, skulle det funka? Hur bestämmer man isåfall värdena på komponenterna? Nånting extra som behövs?

Bild

Hur räknar man ut effektförlusten i triacen om det blir nån dvs?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En triac har en spänning över sig som beror på strömmen. Ett "mellan-tumme-och-pekfingret"-värde för "normala" strömmar är 1,1V - 1,2V.

Men det kretslopp du visar är en dimmer och det fattas ett par vitala komponenter: avstörningen! Som det är fungerar den som en bredspektrat AM sändare som styckar ut en 100Hz ton.

Att styra med nollgenomgång är extremt enkelt, ett exempel är 75-420-30.
Driv LED'n och triac'en slår på vid nollgenomgång, låt bli att driva LED'n och triac'en slår av. Minimalt med störningar, inget filter behövs.
En långsam PWM med en cykeltid på kanske 1 sekund räcker alldeles fint.

Sedan blir det lite pyssel med spänningsgränserna pga. 400Vac matning men inget är omöjligt, bara olika svårt.
Skriv svar