Antibuller

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hammar

Antibuller

Inlägg av Hammar »

Jag har installerat luft/luft värmepump sedan några månader tillbaka och innerdelen ger ifrån sig ett visst susljud som kan vara irriterande.
Undrar om det finns något bra sätt att dämpa bullret elektroniskt med högtalare som fasvänder ljudet och på så sätt släcker ut bruset.
Tacksam för tips :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Trevligt med mina favorit-ämnen: ljudisolering och ljud-elektronik! :)

Högfrekventa ljud är ganska lätta att isolera med mjuka tjocka material.
Men det går som sagt/skrivet att dämpa oljud elektroniskt på det sätt som du beskriver.

Just detta har jag inte provat ännu, men vissa båtar (bl.a Gotlands-färjorna), nattklubbar, restauranger använder detta. Om du har möjlighet så kan det vara ett bra tips att kolla med sådana ställen för att titta lite närmare på exakt hur de har gjort.

Men för att beskriva principen så går det till så att man har en apparat som lyssnar på ljudet man vill dämpa. Sedan skickar den ut en fasvänd kopia i exakt rätt tillfälle. Då "neutraliseras" ljudvågorna. Det knepiga är att placera "utsläcknings-högtalaren" på rätt ställe. Om ljuden inte hamnar exakt i motfas så kan man istället få förstärkningar i visssa frekvensområden.

Du påminde mig om att jag fått i uppdrag att exprimentera med detta. Kanske dags att sätta igång... :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Peltor har ett sådant system i någon av sina lurar.
Principen är väl som enklast:
Mic -> [micsteg] -> A/D -> DSP -> D/A -> [slutsteg] -> högtalare

Magin ligger i programvaran som man matat i den lilla lådan som heter DSP...
FS

Inlägg av FS »

Även BOSE har detta system i nån av deras lurar.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Skulle man inte kunna ersätta DSPn med en vanlig OP-förstärkare som vänder fasen 180grader, eller är det för simpelt?.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I teorien jo.....MEN:
Då måste högttalare och mikrofon vara placerat precis vid varandra och det ger oftast självsväng eller, i bästa fall, dämpar högttalarens "motslag" det som mikrofonen tar emot och därmed kan det bara dämpas en viss del, det blir en sorts "dämpnings-AGC".

Sen är det viktigt att inte dämpa alla ljud, man ska bara dämpa de regeltbundna ljuden annars vill det kännas otrevligt och skrämmande tyst.

Alltså går det bra att dämpa bort den brummande motorer ger men inte det knakande huset typ.
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Men hur fungerar det med den tidsförskjutning som måste bli i DSP'n? Om man vill störa ut en speciell frekvens så måste det väl till lite FFT, och den kräver en buffert. Sätter man i så fall micken en bit närmare ljudkällan än högtalaren för att kompensera?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja....man KANSKE räknar ut "upprepande" ljud och "spelar upp" motsatsen så pass fördröjt att det blir i motfas - 1 fullvåg t.ex.
MattiasJ

Inlägg av MattiasJ »

ANR (Active Noise Reduction) används friskt i headset för flyg.

Kolla på
http://www.headsetsinc.com/

De säljer färdiga ANR-uppgraderingar till headsets och jag har installerat ett sånt åt en kompis. Fungerar kanon. Kanske kan man utgå från ett sånt?
Skriv svar