Bygga domino, behöver hjälp med drift och styrning av motor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
distordera

Bygga domino, behöver hjälp med drift och styrning av motor

Inlägg av distordera »

På jobbet hade vi tänkt slänga ihop ett enklare el/mek-domino bara på skoj och vi har redan lite skrot liggandes som vi tänkt använda.

Jag har en torkarmotor från en Mercedes 190 (monoblade) som jag tänkte spänningssätta med hjälp av en CTEK batteriladdare.
Jag är en total nybörjare på elektronik och behöver verkligen all hjälp jag kan få, gärna på grundskolenivå.

I min enkla värld så kopplar jag in CTEK-laddaren i väggen, ansluter torkarmotorn till den och sedan snurrar grejerna.
Tanken är att någonting skall aktivera motorn som via ett hjul på motorn drar upp en vajer med ca 1 kg i last.

Naturligtvis är det inte så enkelt?

Exempelvis vill jag kunna justera hastigheten, i fasta steg eller steglöst. Är det ens lämpligt att koppla som jag tänkt?

Så hjälp mig att inte framstå som den mindre intelligente i domino-gruppen. ;)
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Bygga domino, behöver hjälp med drift och styrning av mo

Inlägg av JohnGalt »

Låter kul!

Javisst, det funkar att koppla direkt som du säger men hellre en enkel gammal laddare som inte hittar på något intelligent hyss (som Ctek'en kanske gör).

Om du kopplar en tvåpolig omkopplare (DPDT) t ex 35-306-49 emellan så kan du köra fram och back (hojta till om du inte vet hur den ska kopplas). (on)-off-(on) betyder att den fjädrar tillbaka till off när du släpper knappen. Senare kan du koppla in relä(er) istället för omkopplaren och styra med någon givare utifrån.

Olika hastighet gör du enklast med omkopplare som kopplar in en eller flera dioder i serie (hojta igen..).
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Dom lite större CTEK (700 och uppåt) kan man ställa i läget "supply" vilket gör dom till nätaggregat.

Om du har en sådan skall du köra den i det läget.
distordera

Inlägg av distordera »

Flott! Tackar!
Tyvärr är det snik-CTEK:en så jag kanske stoppar det ett datornätagg jag har liggandes istället. Stort tack för det tipset.
Skriv svar