Hej alla!
Har en svets med trasig strömbrytare av typen sälzer s212. Det yttre på svetsen är lite slitet så jag vet inte riktigt vilken funktion den har mer än att reglera on/off.
Infoga ett par bilder på el schemat och det jag tror är den brytaren jag behöver. Mottar gärna tips var jag kan få tag på en likvärdig brytare.
Jag passar på när jag ändå postar om nån har en aning om vad det kan vara för fel på svetsen förutom brytaren.
När jag starta den första gången verkade allt normalt, inga missljud eller dylikt. Men när jag skulle stänga av så gick vredet till brytaren av.
Så svetsen hamna i nåt läge mellan on och off på brytaren så ett väldigt missljud uppkom. Var då tvungen att rycka ur kabeln ur jacket.
Meckade under kvällen ihop ett provisoriskt vred till brytaren och fick den att funka i mitt tycke felfritt. Fläkten i svetsen startar med jag har fortfarande ett väldigt hummande missljud som inte var där när jag starta första gången. Låter som ett elskåp när jag pluggar i sladden när svetsen är i läge off dessutom. Så jag funderar på om det kan vara nåt bleck eller dylikt i brytaren som inte kopplas ifrån även vid läge off.
Svetsen jag pratar om är en Kemppi RA325 med Lisa 12 matarverk.
Tack på förhand
Micke
Hitta ersättare till strömbrytare på svets Sälzer S212?
Hitta ersättare till strömbrytare på svets Sälzer S212?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 29 september 2013, 03:00:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Sälzer S212
Anledning: var: Sälzer S212
-
Re: Sälzer S212
Det där är ju en Y / D omkopplare, 3 lägen ska den ha med av inräknat, med tanke på det brummar mycket så förmodligen som du säger är brytaren sönder, och en fas saknas på grund av det men då borde den inte fungera något vidare.
Visst brummande är ju normalt.
Få tag på en likadan blir nog svårt.
Någon annan som sysslar med el dagligen får kolla närmare på schemat..
Visst brummande är ju normalt.
Få tag på en likadan blir nog svårt.
Någon annan som sysslar med el dagligen får kolla närmare på schemat..
Tror som du att brytaren verkar trasig, har mätt upp dioderna och dom verkar okey. Man tycker ju att det borde finnas brytare med liknande funktion i dagens läge också. Är ju bara det att man inte är så kunnig inom området att man kan ringa till nån firma och beställa en.
-
Visst Y / D brytare finns ju men en som passar rakt på, blir nog svårt hitta.
Re: Hitta ersättare till strömbrytare på svets Sälzer S212?
Finns det nån information på dessa bilder som jag kan ha nytta av i att finna en likvärdig brytare?
Sen fanns det en liten lapp med : 643115 (funderar om det kan vara upplägget på anslutningarna på strömbrytaren)
Sen fanns det en liten lapp med : 643115 (funderar om det kan vara upplägget på anslutningarna på strömbrytaren)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den brytaren bör gå att ersätta med en brytare från Krauss&Naimer (A410)
Kontakta din lokala elgrossist (Ahlsell, Elektroskandia, storel eller liknande) och be om en brytare med E-nummer 31 626 06
Då får du en brytare som klarar 25A infält montage med 5-hålsfäste, täckbrickan är 64x64mm.
http://www.krausnaimer.se/FBook/KN_Cata ... -61/zoomed
Kontakta din lokala elgrossist (Ahlsell, Elektroskandia, storel eller liknande) och be om en brytare med E-nummer 31 626 06
Då får du en brytare som klarar 25A infält montage med 5-hålsfäste, täckbrickan är 64x64mm.
http://www.krausnaimer.se/FBook/KN_Cata ... -61/zoomed
Senast redigerad av Jiiwas 29 september 2013, 22:39:00, redigerad totalt 1 gång.
Tack för hjälpen, ska prova en sån