styra opamp
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
styra opamp
Hur 17 styr man förstärkningen hos en opamp externt, utan nån vridpot? T.ex från en PIC eller nåt?
Har funderat, men allt jag kommit på interfererar med själva signalen...
Måste man ha en digital pot?
Har funderat, men allt jag kommit på interfererar med själva signalen...
Måste man ha en digital pot?
Så du vill ha hjälp med att ändra ett existerande design som tydligen är fastlaggd?
Vad har du tänkt dig?
Hade jag varit i dina skor hade jag berättat om det är DC eller AC som ska förstärkas och skulle jag ha kraften en power-opamp ger samt variabelt gain hade jag tagit en transkonduktans-opamp till gain-grejen och monterat en power-opamp efter.
Eller ska det vara i steg som gainen ska kunna styras?
Vad har du tänkt dig?
Hade jag varit i dina skor hade jag berättat om det är DC eller AC som ska förstärkas och skulle jag ha kraften en power-opamp ger samt variabelt gain hade jag tagit en transkonduktans-opamp till gain-grejen och monterat en power-opamp efter.
Eller ska det vara i steg som gainen ska kunna styras?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är AC. Från nånstans runt 1Hz till ca 200kHz.
Opampen kan ge ut minst 2A, och max drivspänning är +-35V.
Jag hade tänkt styra gainen på den direkt, men det borde ju gå att förstärka upp signalen innan, och låta effekten tas ut av effektopampen.
Har du nåt bra tips på en transkonduktans-opamp som klarar +-35V?
Elfa har ingen vad jag kan se...
Opampen kan ge ut minst 2A, och max drivspänning är +-35V.
Jag hade tänkt styra gainen på den direkt, men det borde ju gå att förstärka upp signalen innan, och låta effekten tas ut av effektopampen.
Har du nåt bra tips på en transkonduktans-opamp som klarar +-35V?

Elfa har ingen vad jag kan se...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nu har jag en annan fråga:
Vilket är bäst av att styra gainen på opampen, och att ha en fast gain och istället dämpa signalen innan, precis som till vilket slutsteg som helst?
Varenda förstärkarkrets jag sett kör med dämpning av insignalen och sen max förstärkning i slutsteget.
Det känns nästan bättre att ha det senare faktiskt...
Eller vad tycker ni?
Vilket är bäst av att styra gainen på opampen, och att ha en fast gain och istället dämpa signalen innan, precis som till vilket slutsteg som helst?
Varenda förstärkarkrets jag sett kör med dämpning av insignalen och sen max förstärkning i slutsteget.
Det känns nästan bättre att ha det senare faktiskt...
Eller vad tycker ni?