Seriekoppla fläktar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jon_kanon

Seriekoppla fläktar

Inlägg av jon_kanon »

Hej alla!
Jag har gjort några försök att seriekoppla 12V fläktar (det är 24V där jag vill flytta luft). Dock fungerar det inte bra. Ibland vill fläktarna inte starta förens man har snurrat lite med dem för hand . När de väl snurrar stannar de inte. Att köra utan seriekoppling fungerar som det ska.

Kan det bero på t.ex. hur motorn i fläkten är konstruerad?
Kan man lätt lösa detta problem med någon enkel komponent?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

en senerdiod på drygt 12V över varje fläkt skulle nog lösa det.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Prova att sätta en kondensator parallellt med varje fläkt.
Elektrolyt på 100µF kanske.

[edit] zener... ja varför inte. Plus elektrolyt? :)
Borstlösa fläktar drar inte lika mycket ström hela tiden, utan det går i pulser. Dessutom går det ut en kort negativ spik varje gång styrkretsen byter lindning.

Det är den spiken jag använder mig av för att läsa av ifall mina fläktar utan RPM-signal snurrar eller inte :)
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle gissa på att resistansen i spolarna i motorn ger så pass stort motstånd så att dom inte får tillräckligt med ström för att kunna starta av sig själva när dom seriekopplas. Dom kan ev köras på 24v men vet inte vad dom tycker om det i längden för det blir ju dubbelt så mycket effekt än vad dom är designade för. Dom kommer dock att låta mer vid den spänningen då det blir ett högre varvtal på fläkten.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men det där med en 12V-zenerdioder parallellt med varje fläkt tror jag på. Det kommer ju bara ligga 12V över dem, och resten "går över" till nästa. :)

Och förresten blir det inte dubbla effekten med dubbla spänningen. Den blir den fyrdubbla, eftersom P=U*I, och när man dubblar spänningen, dubblas även strömmen.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Tack för alla svar. Jag har testat att sätta en RC-länk över den ena fläkten och det hjälpte.
Skriv svar