Har detta motstånd brunnit?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Har detta motstånd brunnit?

Inlägg av hanzibal »

Kortet nedan sitter i en 5.1-receiver med 3 x TAS5142 digitala förstärkarchip. Jag är helt säker på att inga tidigare reparationer gjorts.

Komponenterna sitter ganska dumt till så jag har svårt att mäta, därför undrar jag om vad som är troligast här.

1. Tror ni motståndet och/eller kondensatorn brunnit eller är det bara en efterfix med lödkolv som fabriken gjort efter avsyning?
amp1.JPG
amp2.JPG
2. De upprätta metallboxarna nedan märkta "ATH...", är det spolar eller vad kan de vara?
amp3.JPG
Förstärkarchipen sitter hitom och speglar sig emedan högtalarterminalerna sitter bortom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Re: Har detta motstånd brunnit?

Inlägg av rikkitikkitavi »

det ser ut som handkladdade lödningar, ungefär som de jag gör på ytade motstånd och småkondingar :)

troligen ingen fara. ingen missfärgning på motståndet, som tecken på överhettning. dessutom sitter det på DSP kortet , där är väl inte direkt några höga spänningar (> 15V) som eldar motstånd på 180 ohm.

Det andra på bilden är troligen avstämningsspolar. Att det står LXXXX på kretskortet stärker misstanken ;)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

en annan sak att notera
Det har inte kommit upp tenn ordentligt genom paddarna / via
För låg lödvåg.....

Swech
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ok, av allt att döma är det bara en halvdåligt utförd efterhandslödning, troligen pga för lite lödpasta just där vid reflow. Synd, trodde att jag kanske hittat felet :roll:
rikkitikkitavi skrev:...dessutom sitter det på DSP kortet , där är väl inte direkt några höga spänningar (> 15V) som eldar motstånd på 180 ohm
Nja, det är ju efter TAS5142:orna som är effektsteg och kan lämna 2x100W vid 4Ohms last och tror de matas med 32V. PWM-modulatorerna sitter före (ej i bild).
rikkitikkitavi skrev:...Det andra på bilden är troligen avstämningsspolar. Att det står LXXXX på kretskortet stärker misstanken ;)
Ja, så måste det såklart vara.

Tack för hilfen!
Skriv svar