PLC startknapp som inaktiveras efter användning
PLC startknapp som inaktiveras efter användning
Hejsan.
Försöker lösa ett problem som uppkommer när jag programmerar mitt PLC system.
Har en startknapp kopplat till en ingång (Ingång1) och denna knapp sätter igång hela cykeln.
När jag har tryckt på knappen så fungerar allt som det ska förutom om jag åter trycker på samma knapp innan cykeln hunnit avslutas.
Då startar den ytterligare en cykel som körs parallellt med den första och allt går åt skogen.
Jag behöver alltså något som förhindrar programmet att snappa upp knapptryckningar som sker efter första trycket, under programmets gång.
Finns det någon som har en ide på hur en sådan funktion skulle kunna se ut?
Försöker lösa ett problem som uppkommer när jag programmerar mitt PLC system.
Har en startknapp kopplat till en ingång (Ingång1) och denna knapp sätter igång hela cykeln.
När jag har tryckt på knappen så fungerar allt som det ska förutom om jag åter trycker på samma knapp innan cykeln hunnit avslutas.
Då startar den ytterligare en cykel som körs parallellt med den första och allt går åt skogen.
Jag behöver alltså något som förhindrar programmet att snappa upp knapptryckningar som sker efter första trycket, under programmets gång.
Finns det någon som har en ide på hur en sådan funktion skulle kunna se ut?
Re: PLC startknapp som inaktiveras efter användning
Ha en set/reset funktion som blir hög när du trycker på startknappen och som sedan resettar när cyklen är klar.
Lägg sedan denna som en normalt stängd kontakt direkt efter startknappen.
Jag hoppas jag förklarade så du förstår.
Lägg sedan denna som en normalt stängd kontakt direkt efter startknappen.
Jag hoppas jag förklarade så du förstår.
Hejsan.
Glömde säga att Ingång1 inte får kontinuerligt vara aktiv då jag utnyttjar denna ingång på flera ställen där den t.ex. sätter igång Timers osv.
Då skulle inte timers ha någon funktion om det som triggar timern alltid är aktiv.
Glömde säga att Ingång1 inte får kontinuerligt vara aktiv då jag utnyttjar denna ingång på flera ställen där den t.ex. sätter igång Timers osv.
Då skulle inte timers ha någon funktion om det som triggar timern alltid är aktiv.
Det är programmet som avgör vad ingången styr och vad trycket gör! Om man gör exakt som ojz0r skriver kan programmet avgöra om det är en startimpuls eller inte.
Men om det du skriver är sant är det ett allvarligt problem i hela skiten: samma ingång används till olika saker. Alltså kommer en tryckning att skapa falskt input, detta ger att hela designen är fel! Och att påstå att det inte finns ingångar nog betyder egentligen bara att du har använd fel teknik.
MEN - det kan finnas en lösning: om det finns en utgång i reserv kan den kopplas till startknappen och när en cykel rent faktisk kör inaktiveras startknappen vid att utgången som driver den inaktiveras.
Men om det du skriver är sant är det ett allvarligt problem i hela skiten: samma ingång används till olika saker. Alltså kommer en tryckning att skapa falskt input, detta ger att hela designen är fel! Och att påstå att det inte finns ingångar nog betyder egentligen bara att du har använd fel teknik.
MEN - det kan finnas en lösning: om det finns en utgång i reserv kan den kopplas till startknappen och när en cykel rent faktisk kör inaktiveras startknappen vid att utgången som driver den inaktiveras.
Finns 8st Digitala ingångar & 8st Digitala utgångar, Ventilblock med 4 ventiler.
Ventil 1 ska vara aktiv i normalläge, Resterande ska vara inaktiva.
Vid tryck på knapp (ingång1) så ska följande ske:
Ventil1 inaktiveras i 6sek, Aktiveras åter igen.
Ventil2 aktiveras efter 12sek, och är aktiverad under 3sek, inaktiveras åter igen.
Ventil3 aktiveras efter 16sek och är aktiv under 3sek, inaktiveras åter igen.
Cykeln startas om och man kan åter trycka på knappen (ingång1)
Har endast basic kunskap om PLC programmering men vill lära mig mer. Har hittat ett system som med Timers löser funktionen, Dock kan jag inte komma på nått som gör att jag endast kan trycka på knappen (ingång1) endast 1 gång per cykel...
Ventil 1 ska vara aktiv i normalläge, Resterande ska vara inaktiva.
Vid tryck på knapp (ingång1) så ska följande ske:
Ventil1 inaktiveras i 6sek, Aktiveras åter igen.
Ventil2 aktiveras efter 12sek, och är aktiverad under 3sek, inaktiveras åter igen.
Ventil3 aktiveras efter 16sek och är aktiv under 3sek, inaktiveras åter igen.
Cykeln startas om och man kan åter trycka på knappen (ingång1)
Har endast basic kunskap om PLC programmering men vill lära mig mer. Har hittat ett system som med Timers löser funktionen, Dock kan jag inte komma på nått som gör att jag endast kan trycka på knappen (ingång1) endast 1 gång per cykel...
Om du AND'er ingången med en flagga som nollställs när en cykel startas och aktiveras när cykeln är slut har du den funktion du vill ha.
-
Vilket språk skriver du i?
Typ av plc?
Annars är de lösningarna med en SR eller RS vippa Alternativt en förregling via en AND Funktion på ingången. klart bra lösningar.
Jag funderade på o köra programmet som Triggerd by event. som du knyter till din ingång (Gäller Codesys)
Sen om man skriver i SFC i Codesys så har du just den funktionen att hela cykeln måste gå klart innan ny kan starta.
Men jag gissar på att du sitter med ett Simens Loggo?
Typ av plc?
Annars är de lösningarna med en SR eller RS vippa Alternativt en förregling via en AND Funktion på ingången. klart bra lösningar.
Jag funderade på o köra programmet som Triggerd by event. som du knyter till din ingång (Gäller Codesys)
Sen om man skriver i SFC i Codesys så har du just den funktionen att hela cykeln måste gå klart innan ny kan starta.
Men jag gissar på att du sitter med ett Simens Loggo?
Hejsan.
Skriver programmet i LD, codesys. Använder ett CPX system från festo.
Jag har löst problemet pga att jag inte tänkte på hur ventilerna fungerar. Nu behövde jag inte binda ingången på flera ställen utan löser det med "minnen".
Kan lägga upp en bild på programmet om det skulle vara någon annan som sitter o leker med PLC och har samma problem.
Tackar alla som kommenterat!
Skriver programmet i LD, codesys. Använder ett CPX system från festo.
Jag har löst problemet pga att jag inte tänkte på hur ventilerna fungerar. Nu behövde jag inte binda ingången på flera ställen utan löser det med "minnen".
Kan lägga upp en bild på programmet om det skulle vara någon annan som sitter o leker med PLC och har samma problem.
Tackar alla som kommenterat!
-
om du har stöd för det så försök o skriva dina program i CFC istället.
Du får mer överblick över flödet och kan göra mycket mer.
Var dock vaksam på att du måste klicka på "order everything after flow" eller nått liknande står det i menyn.
Annars kanske den kör fel modul i fel ordning.
Du får mer överblick över flödet och kan göra mycket mer.
Var dock vaksam på att du måste klicka på "order everything after flow" eller nått liknande står det i menyn.
Annars kanske den kör fel modul i fel ordning.