Om hållbarhet på kontakter i reläer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut

Om hållbarhet på kontakter i reläer.

Inlägg av Knut »

En viss reläkontakt klarar av att bryta 10A 250VAC. Om man tillexempel bryter 10A 250VDC med samma kontakt kommer den att ganska snabbt förlora sin brytande förmåga.

Men om reläet alltid bryter (eller kopplar om) vid spänningslöst tillstånd håller kontakterna längre då? Dvs är det endast vid till/frånslag som det är ett problem att kontakterna slits/svetsar ihop?

Det handlar alltså om att göra en parallell/seriekopplings omkoppling av en elpatron som kan/ska ske vid spännings/strömlöst tillstånd. Då det är ett annat "dyrt" relä anpassat för likström som kommer bryta strömmen under själva omkopplingen.

/Knut
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Om hållbarhet på kontakter i reläer.

Inlägg av mrfrenzy »

I teorin borde relät hålla hur länge som helst om det alltid omkopplas vid spänningslöst tillstånd.
I praktiken är det ditt fel när huset brinner ner om det gör det pga felspecificerat relä.

Om det vore något experiment som användes under övervakning skulle jag inte tveka att ta ett billigt relä ur skrotlådan. Var det något som skall sitta fast installerat i flera år skulle jag definitivt köpt ett relä som klarar strömmen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilken typ av elpatron kör du på DC, och varför likrikta innan, då elpatronen funkar lika bra på AC.
Till syvende och sist handlar det om vad tillverkaren specificerar.
Dock skall man vara medveten om att kontaktorer och effektreläer ibland har en lägsta brytförmåga specificerad, för att kunna "bränna" bort isolerande oxider mm.
Kontentan är att det är inte alltid bra att växla vid 0-last.
Knut

Inlägg av Knut »

* Troligt att det håller ganska länge. Check!
* Inte smart med tanke på brandfara osv. Check!

Det är alltså inte strömmärkningen som är problemet. Det rör sig inte om att överbelasta. Det är AC/DC som är problemet.

Tack för ett bra svar...

@TomasL
Det är en vanlig elpatron för "husuppvärmning" men jag ska använda den i min elbil. (ca 160V likström). Patronen är specad 30kW men jag räknar med att få ut ca 5000W vid nominell batterispänning. Planen är att PWM-styra den (med relativt lång periodtid). Men en tanke slog mig att man kanske skulle kunna ha 3st effektsteg då det är en trefaspatron. 3*10kW. Kanske till och med köra i serie för lagom effekt. Därav frågan... Men det lutar nog åt PWM istället.

/Knut
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan ju PWMa, de olika stegen separat, om den är Y-Kopplad.
Det är troligen det enklaste.
Knut

Inlägg av Knut »

Ja det är klart. Det tänkte jag inte på. Det skulle ju vara relativt enkelt.
Men om man ändå ska PWM:a så kan man ju lika gärna ta allt på en gång. Det blir ju bara runt 30A eller så.. Kan ju inte vara några problem att hitta en lämplig FET som klarar det med en enkel resistiv last.

/Knut
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

5,3 ohm per fas eller nått sånt.
Om du vill ha någon form av strömbegränsning, så kan det ju vara lämpligt att dela upp det i 3 steg.
Skriv svar